Vad gör det så svårt att signera "Code of Conduct"?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Vad gör det så svårt att signera "Code of Conduct"?

Inlägg av gusnan »

Vad är det som gör det så svårt för folk att signera CoC? Jag har sett flera stycken som ställer upp i det aktuella valet, och hävdar att dom inte kan tänka sig att signera Ubuntus "Code of Conduct". Är inte detta ett krav från Ubuntu att ledarna för ett Loco skall ha gjort det? Det är ju inte direkt några omänskliga krav som målas upp på dom som signerar.

Dessutom - se
http://www.ubuntu.com/community
Review the code of conduct to which community members subscribe, and which is the bible for collaboration in the community (helps define the way that we all collaborate and work together).
Jag tolkar det som att bara man är medlem i Ubuntu-communityn så skall man följa CoC - Ledarna har ju sin egen... Alltså borde alla åtminstone följa den. Är den här oviljan något som är specifikt för Sverige, eller vad är det?

(Jag postade det här i Malou's tråd Nominerings-tråd tidigare - om någon moderator vill ta bort det därifrån så kan diskussionen fortsätta här.)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad gör det så svårt att signera "Code of Conduct"?

Inlägg av HakanS »

cowboy skrev:Jag har sett flera stycken som ställer upp i det aktuella valet, och hävdar att dom inte kan tänka sig att signera Ubuntus "Code of Conduct". Är inte detta ett krav från Ubuntu att ledarna för ett Loco skall ha gjort det?
Team Contact ska signera CoC.
http://www.ubuntu-se.org/drupal/Kontaktperson
Teamets kontaktperson ...
...
Har undertecknat CoC och är antingen en Ubuntu-medlem eller strävar efter Ubuntu-medlemskap
Xcore

Inlägg av Xcore »

Motfråga.

Vad gör en person bättre om denne signerar Code of Conduct?

Skulle jag alltså göra ett bättre jobb som TL om jag signerar Code of Conduct, mot om jag inte gjorde det?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Vad gör att jag betalar hyra bättre om jag skrivit under hyreskontraktet? Eller anställningsavtalet? eller Bankpapper, och lånepapper? eller deklarationen?
Detta är hur världen fungerar, man läser avtalet/reglerna/kontraktet och skriver under på att man har läst det och förstått det och tänker följa det som står i pappret.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Xcore skrev:Motfråga.

Skulle jag alltså göra ett bättre jobb som TL om jag signerar Code of Conduct, mot om jag inte gjorde det?
Det är egentligen irrelevant om man gör ett bättre jobb eller inte om man signat CoC. Det är ett krav från ubuntu centralt att TC gör det http://ubuntu-se.org/drupal/Kontaktperson
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Stämmer det att den är på livstid och går aldrig att avsäga sig?

Så om jag flyttar, gäller det gamla hyreskontraktet hela livet ut?

Där har vi i så fall svaret på trådens fråga.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Vem har sagt att det är på livstid? I launchpad kan du välja att inaktivera signeringen.
If you change your mind about agreeing to a code of conduct, you can deactivate your signature
En översättning ac CoC finns fö här http://ubuntu-se.org/drupal/CoC
Xcore

Inlägg av Xcore »

vulfgar skrev:Vem har sagt att det är på livstid? I launchpad kan du välja att inaktivera signeringen.
If you change your mind about agreeing to a code of conduct, you can deactivate your signature
En översättning ac CoC finns fö här http://ubuntu-se.org/drupal/CoC
Så man kan när som helst avsluta sin code of conduct?

Då tackar jag för svar Vulfgar. :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

För att återgå till topic så kan jag svara att det inte är lätt för vanliga människor att signera, rent tekniskt sedd.
Vet flera som aldrig fick det igenom och jag minns att jag också hade svårigheter.

LJ
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Little John skrev:För att återgå till topic så kan jag svara att det inte är lätt för vanliga människor att signera, rent tekniskt sedd.
Vet flera som aldrig fick det igenom och jag minns att jag också hade svårigheter.

LJ
Där håller jag med, det var ett himla trixande. :P
gusnan

Inlägg av gusnan »

Det skickar en signal till användarna angående vilka premisser som du jobbar under. Och CoC är väl ganska central till Ubuntu-communityn i stort, eller?

Om man söker en ledande roll inom Ubuntu-se och inte kan tänka sig att skriva under - vad säger detta?

"Ja, jag har hemskt gärna en ledande roll inom Ubuntu-se, men följa grundideologin som ubuntu följer.. Njaaa, det vet jag inte om jag vill riktigt, jag jobbar på mitt eget sätt." - det skickar en viss signal det med.
gusnan

Inlägg av gusnan »

Little John skrev:För att återgå till topic så kan jag svara att det inte är lätt för vanliga människor att signera, rent tekniskt sedd.
Ah, jag hade inte det tekniska i tankarna när jag ställde frågan skall ju erkännas... :)
Kanske borde påtalas hos Ubuntu och launchpad då om det är svårt att genomföra en signering...
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Utanför ämnet: Hehehehe, det här är ju för fan en sekt.
Xcore

Inlägg av Xcore »

cowboy skrev:

Det skickar en signal till användarna angående vilka premisser som du jobbar under. Och CoC är väl ganska central till Ubuntu-communityn i stort, eller?

Om man söker en ledande roll inom Ubuntu-se och inte kan tänka sig att skriva under - vad säger detta?

"Ja, jag har hemskt gärna en ledande roll inom Ubuntu-se, men följa grundideologin som ubuntu följer.. Njaaa, det vet jag inte om jag vill riktigt, jag jobbar på mitt eget sätt." - det skickar en viss signal det med.
Iofs, men är det inte bättre att anpassa sig efter var man är och vad man har för förmågor istället? Målet är väl att sprida och visa upp Ubuntu, inte att leva efter någon slags uppsatt ideologi? Låter lite sekt över det hela faktiskt. Jag tror att sånt bara är ivägen för att sprida ett OS. Folk bryr sig inte, de vill bara köra ett OS så enkelt och problemfritt som bara går, inte följa en ideologi. Ubuntu.se har inget sånt och det fungerar precis lika bra, om inte bättre. Huvudsaken är att man gör ett bra jobb, allt funkar och Ubuntu sprids, eller hur?

Men det är Canonicals OS förstås...

Vill de att folk skall anamma deras uppsatta ideologier så...
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Canonical tillhandahåller webbplatsen för Locos och ställer vissa krav.

LJ
Xcore

Inlägg av Xcore »

Little John skrev:Canonical tillhandahåller webbplatsen för Locos och ställer vissa krav.

LJ
Det förklarar saken. Det är med andra ord lättare att sprida och marknadsföra Ubuntu utanför Canonical.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

cowboy skrev:
Ah, jag hade inte det tekniska i tankarna när jag ställde frågan skall ju erkännas... :)
Kanske borde påtalas hos Ubuntu och launchpad då om det är svårt att genomföra en signering...
Jag tyckte också det var rätt krångligt på min tid. Möjligen är det enklare nu. Tror till och med att man kan signera på papper även om det kanske inte är jättepoppis.

Det här är ju en officiell Ubuntu-community och det ställer vissa krav. Sen finns det de som kör sitt eget race lite vid sidan av. Ubuntu.se är mest kända, men inte ensamma och det finns vad jag vet inget hinder att starta fler sajter med andra tolkningar. Dessutom snackas det förstås rätt mycket Ubuntu på många mer generella Linux- och datorställen.

Personligen tycker jag att vi ännu hårdare borde fokusera på CoC, ubuntus filosofi, ubuntus löften och bugg #1. Då vet alla vad som gäller och passar inte galoscherna finns det andra galoscher utanför knuten. En gemensam målbild gör väldigt många diskussioner onödiga och man kan ge sig direkt in i det praktiska jobbet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
gusnan

Inlägg av gusnan »

TweekiE skrev:Utanför ämnet: Hehehehe, det här är ju för fan en sekt.
Så du ser Ubuntu som en sekt?
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

cowboy skrev:
Ja, lite...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

TweekiE skrev:
cowboy skrev:
Ja, lite...
Urban Anjar skrev:En gemensam målbild gör väldigt många diskussioner onödiga och man kan ge sig direkt in i det praktiska jobbet.
Vad var det jag sa? ;D
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"