Fick en tanke när jag läste en tråd om att inloggningen krashat för en frågare.
Jag kör Ubuntu 9.10 och Windows XP/Sp3 på min dator. Om det skulle hända nått liknande och jag vill reparera grub med live CD, går det då att göra med min 8.10 skiva, fast jag kör 9.10 i datorn.
Anledningen är att jag inte lyckats bränna ny cd i min dator. Vet inte om jag är klantig eller om det är nått som inte funkar, och skivdistributionen tycker att jag fått skivor tidigare och vill inte skickka fler. (har beställt skivor för att ge till kompisar, för att sprida Ubuntu)
Altså frågan är: funkar livecd 8.10 när man vill återställa senare system, eller måste man gå via ominstallation och uppgradering, som jag gjorde en gång när jag vill återinstallera WXP.
Bra besvarat Återställa "Grub"
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Bra besvarat Återställa "Grub"
Senast redigerad av 1 BjHstad, redigerad totalt 17 gånger.
Re: Återställa "Grub"
Det kan gå om du har uppgraderat från 8.10 , inga garantier dock.
Kolla även i mappen /boot/grub så att filen menu.lst existerar.
Har du diskettstation så går det lätt att göra en startdiskett till WinXP, då kan du alltid komma in WinXP.
se > http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 61&t=42955
Kolla även i mappen /boot/grub så att filen menu.lst existerar.
Har du diskettstation så går det lätt att göra en startdiskett till WinXP, då kan du alltid komma in WinXP.
se > http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 61&t=42955
- brattham
Jag tänke på det att en av de nya sakerna i 9.10 är väl just att Grub är ersatt med en nyare variant som heter Grub 2. Det känns bakvänt att reparera en gammal ny version av grub med en gammal, men det är ju en bara en magkännsla som jag har.
/Mvh Per
/Mvh Per
Ja, du kan reparera Grub2 mha av en äldre livecd som har Grub legacy, dvs gamla Grub.BjHstad skrev:Jag kör Ubuntu 9.10 och Windows XP/Sp3 på min dator. Om det skulle hända nått liknande och jag vill reparera grub med live CD, går det då att göra med min 8.10 skiva, fast jag kör 9.10 i datorn.
Alternativet i det fallet är att reparera Grub2 mha sk chootning. Det innebär att man först monterar t.ex 9.10 systemet mot t.ex /mnt som monteringspunkt och sen tillfälligt byter root-träd (/) i systemet med kommadot chroot som betyder just change root.
Hur man gör finns t.ex beskrivet i denna guide under kaptitlet Reparera GRUB/GRUB2, metod 3, punkterna 1-12.
Det omvända, dvs att reparera en gammal Grub med en livecd som innehåller Grub2, fungera givetvis också med den metoden.
-
Tack för snabba svar.. Då vet jag, om det skulle hända