Presentation Ulsak_TC

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Presentation Ulsak_TC

Inlägg av Ulsak »

Egentligen heter jag Jari Saarelainen, på fel sida om 50. Göteborgare. Allmänt dataintresserad i ett par sekler och open source-entusiast.

Har använt Linux sedan 2007 men långt innan dess har open source varit något som fascinerat mig.

Jag har varit medlem här sedan augusti 2007. I december 2008 blev jag invald i Förtroenderådet . Avgick mars 2009 då jag ej ansåg mig fylla kriterierna för C o C som jag undertecknat.
Om TeamContact

Jag som TeamContact vill på olika sätt se till att Ubuntu som desktop- och serverdisto marknadsförs som ett självklart alternativ till Microsoft.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Presentation Ulsak_TC

Inlägg av Hund »

Hur ser din syn ut på CoC? Har du planer på att bli Ubuntu Member?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Jag har en positiv syn på Ubuntu Members. Jag har undertecknat CoC. Jag anser att man borde med jämna mellanrum läsa CoC-manifestet oaktat man tänker signa, har signat eller aldrig nånsin tänker signa CoC.
Jag tycker inte att jag gjort tillräckligt för att förtjäna att kandidera för Ubuntu Member ännu.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Då är jag med. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Måste du ha farmfield som TL eller kan du samarbeta med andra (CF eller LJ)?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Jag ser det som mest smidigast med Farmfield som TL. Av många skäl. Vi delar många åsikter om hur man skall gå vidare med LoCot, Vi bor nära varann så det blir korta besluts- och diskussionsvägar. För att få ut de bästa av ett delat ledarskap för min del så ser jag inga andra alternativ.
Nej, hur mycket än jag uppskattar Crying och LJ i övrigt, tror jag det blir för tungrott att åta sig rollen som TC isåfall.

Ja, det måste vara Farmfield.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak, vi har samarbetat under flera år nu och jag är bara nyfiken på hur du tänkte marknadsföra Ubuntu.
Jag vet att uppgiften inte är lätt, men vilka idéer har du ?

LJ
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

En av idéerna är att göra klart för folk att vi har en svensk ubuntugemenskap där LoCot står i centrum, men också att det finns privata initiativ som främjar användade av ubuntu som t ex ubuntu.se. Där räknar jag med hjälp från Micke och dig, LJ.
En annan (oförankrad ) idé är att hitta projekt på med levande människor ute på potatisfältet bortom dataskärmar och forumstavlor.
Gator och torg? Maybe? Kommuner och skolor? Varför inte?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

I rollen som kontaktperson anser jag att det ingår att sprida information om Ubuntu till media inom Sverige.
Det kan ju då hända (hoppas kan man väl) att någon journalist kontaktar TC för att få mer information.
Om han/hon ställer följande frågor, vad svarar du då?
1. Varför ska man använda Ubuntu?
2. Om det är gratis kan det väl inte vara lika bra som Windows, eller?
2. Kan vem som helst installera och använda det?
3. Hur länge har du själv använt det?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Kan du tänka dej att tona ner ditt "predikande" att man helst bara ska använda fri mjukvara om du blir vald till TC?
Predikande är inte riktigt rätt ord, men jag hittar inget bättre, hoppas du förstår.

Jag har full respekt för ditt engemang det är inte det, men det kommer hit många nybörjare från windows som aldrig hört talas om fri mjukvara. Och Ubuntu kan vara svårt nog i början utan att de ska behöva välja mella fria och ofria program.

Själv är jag intresserad sedan flera år tillbaka av fri mjukvara och öppna format, du är delaktig i att mitt intresse har ökat igen på senare tid.
Självklart väljer jag ett fritt program före ett stängt program om de är ungefär likvärdiga.
Dessutom finns det mängder av fria program som är mycket bättre än de stängda, Firefox, apache t.ex.
Men jag har inga problem att med köra Windows.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Ulsak, du beskriver dig själv som en RMS taliban. Är det lämpligt att associera Ubuntu med RMS taliban tänkande?
Ulsak skrev:Ja, det har jag respekt för. Det var dels pga all spyware, virus och sånt som jag bytte till ubuntu. Men också pga mitt engagemang för fri och öppen mjukvara som jag hoppas att du delar. Själv vägrar att vara delaktig eller behjälplig med Microsoftrelaterat av princip. Kanske jag tappar röster på det men är man RMS-taliban så är man..;)
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 95#p371395

Kan detta vara en bra image för Ubuntu Sverige?

Eller kan du tänka dig att istället ändra dig och hålla en mer neutral linje om du blir vald? Dvs avstå från sånt tänkande?
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Intressant! :)
Utanför ämnet: En fråga bara, har du aldrig funderat på hur mycket bra du skulle göra för ubuntu istället för att bara hata microsoft?
att hata är aldrig en bra lösning. Borde inte Apple vara bugg #1?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

hmm, nu skulle det kanske vara läge att vara lite "vanilla" och röstfiska. men det vägrar jag att göra. Ni som varit med ett tag vet var jag står i frågan Microsofts olagliga marknadsdominans, att konsumenten i gemen bara presenteras för två förinstallerade OS: Apple och Windows. Apple i all ära, men det är lika illa som Xcore påstår, 92% av hemdatormarknaden domineras av MS. Nog om detta, men om nån journalist skulle frågat om varför man skall välja ubuntu så skulle jag svara:

att det står för valfrihet och ett ärligt försök att ge konsumenten ett kvalitativt alternativ till windows som har blivit mer och mer kompatibelt med de flesta datorer, laptopar och annan hårdvara, i vissa fall enklare än windows som kan kräva mer insatser med installations-CD:n. Att ubuntu som är ett linuxbaserat system är mycket säkrare i grunden än Windows gör det till ett självklart val för den som vill ha ett stabilt och tryggt system, det kan jag intyga som använt systemet sedan sommaren 2007
.

Ja, så skulle kunna hålla på i evigheter för den ramsan har jag dragit i fler varianter än jag kan minnas.

Nå, RMS-talibangrejen då. Jag behagade att driva gäck med mig själv. Jag tål det, men tydligen missade Xcore och andra windowsfanbois detta försök till självironi.

Image hit och image dit. Jag vill inte bli vald för att kompromissa ( med annat än att det skall vara lätt att installera och använda ubuntu), det FOSS och Ubuntu som gäller.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Urban Anjar skrev:
Till att börja med vore det hälsosamt att höra alla TL och TC-kandidater svara på
- Använder du själv Ubuntu?

Ja. På datorn hemma använder jag Ubuntu till 100%. Även på jobbet används ubuntu ( har tvångsanslutit styrelsen till ubuntu på den laptop jag donerade till oss)

- Står du bakom CoC, Ubuntus löften, Ubuntus filosofi och Bugg #1?

Det är hela grejen, har varit aktiv med projekt, delat ut flygblad och installerat åt mer eller mindre mottagliga bekanta och familjemedlemmar.

- Anser du att vi är en allmän diskussionsklubb eller att det är Ubuntu vi jobbar för?

Det är ubuntu vi ska stödja, men det går bra att diskutera open source i största allmänhet.

- Anser du att det är OK att admins, moderatorer eller andra officiella företrädare tar avstånd från Ubuntu eller dess grundstenar, eller helt enkelt inte har läst på?

Nej, det är inte OK. De får söka sig till andra forum om de inte är intresserade eller tycker att det som Ubuntu står för är löjligt.

- Är du beredd att peta eventuella företrädare som uppträder så?

Ge mig befogenheten så får du se...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:- Anser du att vi är en allmän diskussionsklubb eller att det är Ubuntu vi jobbar för?

Det är ubuntu vi ska stödja, men det går bra att diskutera open source i största allmänhet.
Går det bra att diskutera andra GNU/Linux-distributioner och även ge support om nu någon ställer en fråga?
Att jag frågar beror på "att det går bra att diskutera open source i största allmänhet." verkar lite luddigt.

Självklart att Ubuntu går i första hand.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Rune.K skrev:
Ulsak skrev:- Anser du att vi är en allmän diskussionsklubb eller att det är Ubuntu vi jobbar för?

Går det bra att diskutera andra GNU/Linux-distributioner och även ge support om nu någon ställer en fråga?
Att jag frågar beror på "att det går bra att diskutera open source i största allmänhet." verkar lite luddigt.

Självklart att Ubuntu går i första hand.
Den tavla vi har för andra fria OS tycker jag är helt OK. Men det känns lite kluvet om vi får drös med folk som börjar propagera för att "distroüberalles" är faen så mycket bättre än ubuntu och sånt tjafs. Ubuntu i fokus.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:...
Den tavla vi har för andra fria OS tycker jag är helt OK. Men det känns lite kluvet om vi får drös med folk som börjar propagera för att "distroüberalles" är faen så mycket bättre än ubuntu och sånt tjafs. Ubuntu i fokus.
Mycket tack för ditt positiva svar, i mina ögon naturligtvis.
Jag är nog inte den ende som har flera olika distributioner på sin hårddisk.
Det skulle kännas lite tråkigt om man blev förbjuden att ge support till andra medlemmars frågor angående Arch t.ex.

Jag hoppas verkligen att vi medlemmar på det här LoCot har blivit så pass vuxna, att vi kommit förbi stadiet "flamewars".
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Du har ju tidigare avböjt samarbete med någon annan än farmfield, bland annat på grund av geografiska omständigheter.

ZX är väl också götlaborgare (mer eller mindre iaf), skulle du kunna tänka dig att ställa upp med honom som TL? Om inte, varför?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Jag har en god personkemi med ZX också. En mycket trevlig och engagerad person. Kul att han ställde upp, det blev jag mycket glad över. :D
Men det finns fler faktorer än just personkemin, förmågan att samarbeta och den geografiska närheten. Jag får fundera lite mer på det hela...
Xcore

Inlägg av Xcore »

Ulsak skrev:Jag har en god personkemi med ZX också. En mycket trevlig och engagerad person. Kul att han ställde upp, det blev jag mycket glad över. :D
Men det finns fler faktorer än just personkemin, förmågan att samarbeta och den geografiska närheten. Jag får fundera lite mer på det hela...
Kan du tänka dig att jobba med ZX Spectrum så har du min röst. Ni skulle säkert bli ett bra team. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"