Varken windows eller ubuntu startat längre

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Crille_

Varken windows eller ubuntu startat längre

Inlägg av Crille_ »

Hej

Nu är det lite ångest....

Dualbotar min netbook med Ubuntu 9.10 och windows 7 starter. Allting har gått bra i någon månad till idag. Normalt sett när jag startar datorn får jag upp 4 alternativ:
-starta ubuntu
-nånting annat ubuntu som jag aldrig använt
-nånting som har med windows att göra, stod nånting om vista. aldrig använt till jag råkade trycka på den nyss
-starta windows 7

Den första och sista punkten är de jag allitd använder. Nyss råkade jag dock trycka på det tredje alternativet. då kom en ruta upp: samsungs recovery. eftersom jag ville starta windows normalt tröck jag "starta om systemet". Datorn startades om men när det står "grub loading" så kommer inte de 4 alternativen upp utan datorn startas om, och så håller det på, om och om igen.

Jag kan komma in i samsungs meny genom att trycka F2, men där vet jag inte vad jag ska göra?

Crap... Har en analys att lämna in, typ nu. (skriver från tjejens dator)

Tacksam för hjälp!
cosw

Re: Varken windows eller ubuntu startat längre

Inlägg av cosw »

Det som verkar ha hänt är att Windows har skrivit över Master Boot Record (MBR) där GRUB ligger (antar jag?!). För att snabbt och enkelt skriva ut (föra över till usb-minne etc) din "analys" starta datorn med en Linux live-cd (ex.vis Ubuntu) så kommer du att kunna komma åt din hårddisk.
För att återinstallera GRUB på rätt sätt se följande länk:
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
Lycka till
/Claes
cosw

Inlägg av cosw »

cosw skrev:starta datorn med en Linux live-cd (ex.vis Ubuntu) så kommer du att kunna komma åt din hårddisk.
/Claes
Om du inte har krypterat hårddisken förstås :)
/claes
Crille_

Inlägg av Crille_ »

tack för det snabba svaret =)

får ta och sätta mig in i det där med grub som du länkade till... problemet är att min live cd är i en annan stad och att internet här är långsamt och dör med jämna mellanrum.. ångest som sagt...
Crille_

Inlägg av Crille_ »

Föresten,

Kan man starta windows på något sätt utan att instalera om grub?
cosw

Inlägg av cosw »

Crille_ skrev:Föresten,

Kan man starta windows på något sätt utan att instalera om grub?
Om man installerar windows (gäller även win 7 antar jag) efter något annat operativsystem (OS) så upptäcker inte windows dessa. Om det inte är en tidigare windows version vill säga. Detta innebär att windows skriver över MBR utan att lägga till någon länk/knapp till något annat OS än Windows => du kan inte starta de andra OS:en som vanligt.

Detta är inget problem, då du alltid kan installera GRUB på MBR efteråt. OBS se till att du inte installerar WIN på Linux partitionerna då försvinner ju förstås allting på dessa.

PS. Jag har inte använt Windows på ca 10 år så jag är absolut inte den bästa personen att fråga Windows frågor DS.
/Claes
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"