(LÖST) i/O error reading boot

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
MaraIF
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

(LÖST) i/O error reading boot

Inlägg av MaraIF »

i/O error reading boot

LÖSNING: Brände iso-filen på nytt och kollade att ubuntu inte innehöll några fel. Vid bränningen såg allt bra ut, men vid körning med ubuntus cd-check visade det sig att 14 filer var skadade. Detta upptäckte vid noggrannare läsning. Allt väl tillsvidare. PUH!!

Har läst på internet om detta allmänna problem vid installation av XUBUNTU. Verkar inte upplyftande!!

I mitt fall har jag gått den (enligt mig) rätta vägen. Kör en Fujitsu/Siemens Amilo M7440 (ca 4 år gammal) 1. Laddat ner Xubuntu 6.06 desktop alternativt 7.10 desktop. 2. Bränna iso-filen på en CD-R. 3. Kolla iso filen med md5sum. Allt OK. Alla filer som skall ligga på CD verkar vara OK. Vid körning med "check your CD" av 7.10 på Amilon får jag "Found errors 14 files" - det kan inte vara bra vid installtionen. Laddar ner 7.10 på nytt och återkommer.

När flyttar över cd till min Toshiba 8100 (Pentium III 498,2 MHz, memory 256MB), och bootar cd får jag detta misslyckade meddelade "i/O error reading boot".

Felet kommer när jag fösöker a) installer b) kolla CD.

Tacksam för hjälp

Martin
Senast redigerad av 4 MaraIF, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
AndreasS
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: i/O error reading boot

Inlägg av AndreasS »

MaraIF skrev:i/O error reading boot

Har läst på internet om detta allmänna problem vid installation av XUBUNTU. Verkar inte upplyftande!!

I mitt fall har jag gått den (enligt mig) rätta vägen. Kör en Fujitsu/Siemens Amilo M7440 (ca 4 år gammal) 1. Laddat ner Xubuntu 6.06 desktop alternativt 7.10 desktop. 2. Bränna iso-filen på en CD-R. 3. Kolla iso filen med md5sum. Allt OK. Alla filer som skall ligga på CD verkar vara OK.

När flyttar över cd till min Toshiba 8100 (Pentium III 498,2 MHz, memory 256MB), och bootar cd får jag detta misslyckade meddelade "i/O error reading boot".

Felet kommer när jag fösöker a) installer b) kolla CD.

Tacksam för hjälp

Martin
Hej!

Har du provat att boota på din Fujitsu/Siemens? För om det fungerar att köra live skivan där och din md5 summa stämmer låter det som ett hårdvaruproblem på din Toshiba. I/O betyder in - out, den har alltså svårt att läsa. Skitig laser?

Får man fråga varför du väljer en så gammal utgåva?

//Andreas
MaraIF
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: i/O error reading boot

Inlägg av MaraIF »

Tack för svaret.

Jag har även mina misstankar på TOSHIBA skivläsarn eftersom det går att boota CDn i AMILON med de brända skivorna. Till saken hör att jag försökt med versioner såsom 9.10 , 9,04, 8.10 på en CD-RW men den då klagade på
"APCI: BIOS age (1999) fails cut off (2000) acpi = force is required to enable ACPI". Valde en äldre version för att för att ev. komma runt årgången samtidigt som jag bytte till CD-R. Bränner med DB DeepBurner.

Kommer på att spelat en självbränd CD med Windows media-programmet. Musiken hördes bra

Fråga: hur kollar man en skivenhet förutom att köpa en ny?

Hälsningar

Martin
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"