[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Urban Anjar »

Xcore skrev:
Urban Anjar skrev:
Xcore skrev: Då gissar jag att ett viktigt syfte är att få forumet att fungera och ett forum som folk trivs i. Det har inget med datorer att göra. När den biten fungerar så fungerar det andra också.
Både ja och nej. Vad jag vet finns det välfungerande LoCo-n som inte har nåt forum alls, men det klart har man ett så ska det fungera och vara trivsamt.
Precis min mening, annars skadas det andra också av alla bråk här. Så har man ett forum bör man prioritera att allt fungerar så bra som möjligt, och det har inte ett dyft med data att göra.
Min poäng är väl snarare att forumet bara är en pusselbit i ett mycket större pussel - eller i alla fall i ett pussel som borde vara större.

Medan vi tittar noga och nära på den där forumbiten tappar vi blicken för resten av pusslet. Några bitar ramlar rent av ner på golvet och slukas av dammsugaren.

Det är något magnetiskt med forumet. När jag var kontaktperson som det hette då, TL säger vi nu, tillbringade jag kanske fyra timmar om dan i forumet, mer på helgerna, när jag borde ha skrivit artiklar, ringt folk, gått på möten, skrivit en bok, bloggat betydligt mer, twittrat, kollat in LoCo-n i resten av världen osv.

Ständigt detta forum...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Xcore skrev:@Urban
@Farmfield

Jag kan tala om hemligheten med varför Ubuntu.se fungerar så bra som det gör om du inte listat ut det själv. Förutom att de verkligen lagt ned jobb på att få till ett bra forum så...

Ett ord.

Admin (där ligger nästan jämt hemligheten)

Man muckar inte med Micke och LJ, det vet folk och därför håller de sig lugna och sätter inte igång onödiga bråk och koncenterar sig på vad de skall göra istället. Gör de det så är det en snabb biljett ut. Klara enkla regler som också efterlevs, det mimimerar förvirring vilket bara skapar irritation. Resultatet är ett forum som också fungerar. Inget tjat om diktatur, inga omröstningar om hurvida nån skall få en varning osv. Här kan tyvärr admins och moderatorer inte jobba så. När man tappar all respekt för de som sköter forumet så blir resultatet som här. Till sist provocerar folk bara för att se hur långt de kan gå.

Och nej, demokrati i realiteten betyder att du inte har ett skit att säga till om, det är verklighetens demokrati som den fungerar i samhället. Många gånger benäms den som demokratur.
Och ändå är du här och tjabbar? Föregå med gott exempel då.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:
Xcore skrev:
Urban Anjar skrev:
Xcore skrev: Då gissar jag att ett viktigt syfte är att få forumet att fungera och ett forum som folk trivs i. Det har inget med datorer att göra. När den biten fungerar så fungerar det andra också.
Både ja och nej. Vad jag vet finns det välfungerande LoCo-n som inte har nåt forum alls, men det klart har man ett så ska det fungera och vara trivsamt.
Precis min mening, annars skadas det andra också av alla bråk här. Så har man ett forum bör man prioritera att allt fungerar så bra som möjligt, och det har inte ett dyft med data att göra.
Min poäng är väl snarare att forumet bara är en pusselbit i ett mycket större pussel - eller i alla fall i ett pussel som borde vara större.

Medan vi tittar noga och nära på den där forumbiten tappar vi blicken för resten av pusslet. Några bitar ramlar rent av ner på golvet och slukas av dammsugaren.

Det är något magnetiskt med forumet. När jag var kontaktperson som det hette då, TL säger vi nu, tillbringade jag kanske fyra timmar om dan i forumet, mer på helgerna, när jag borde ha skrivit artiklar, ringt folk, gått på möten, skrivit en bok, bloggat betydligt mer, twittrat, kollat in LoCo-n i resten av världen osv.

Ständigt detta forum...
Forumet är en viktig bit eftersom den sköter om support och den sociala biten. Forumet är alltid viktigt om man har ett sådant för det är där som folk möts. Titta på Ubuntuforums till exempel, det läggs ned mycket krut på admin och moderatorjobb för att få allt att funka.

Den biten får aldrig vara eftersatt i ett forum.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:
farmfield skrev:
Hund skrev:Ett forum är ett privilegium, inte en rättighet. Forum fungerar på det viset att man har en eller flera admins som administrierar forumet, en elle flera moderatorer som "moddar". Varför skulle vårat forum vara annorlunda? Skippa ditt prat om Kina och diktatur.
Men återigen vill jag belysa att detta inte är ett 'forum' utan en gemenskap, portal, kalla det vad du vill, och i denna portal finns det ett forum. Att forumet är den största biten av gemenskapen är irrelevant.

Jag ser dessutom hellre ett rent supportforum än en gemenskap i kris, det har jag sagt till dig tidigare. Men nu omröstades det om vilken form det skulle vara och ditt förslag röstades ner.

Det förslag som röstades igenom vad den organisation som är nu. Att då rakt upp-och-ner försöka sabotera ett val för att få sin personliga vilja att driva ett rent supportforum igenom, det är väl ändå att ses som odemokratiskt?
Det är ett forum, hur mycket du än påstår annat. Sen att forumet bara är en tårtbit av något större är inte relevant i fråga. Ett forum är ett forum och det sköts på ett visst sätt, och det utav en anledning.

Jag har inget emot en TL, så länge forumet får vara ett forum och inte andra ska lägga sig i hur det fungerar.

Jag försöker inte sabba något, dra den valsen för dina vänner i Kina.
Men nu är du väl väldigt trångsynt Hund.
Förstår du inte vad det här LoCot handlar om så kanske det är dags att du söker "jobb" som admin på en annan webbplats. Eller att du startar ett eget forum.
Admins som medvetet försöker sabotera en valprocess hör inte hemma här.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hylas skrev:
@Farmfield

Jag kan tala om hemligheten med varför Ubuntu.se fungerar så bra som det gör om du inte listat ut det själv. Förutom att de verkligen lagt ned jobb på att få till ett bra forum så...

Ett ord.

Man muckar inte med Micke och LJ, det vet folk och därför håller de sig lugna och sätter inte igång onödiga bråk och koncenterar sig på vad de skall göra istället. Gör de det så är det en snabb biljett ut. Klara enkla regler som också efterlevs, det mimimerar förvirring vilket bara skapar irritation. Resultatet är ett forum som också fungerar. Inget tjat om diktatur, inga omröstningar om hurvida nån skall få en varning osv. Här kan tyvärr admins och moderatorer inte jobba så. När man tappar all respekt för de som sköter forumet så blir resultatet som här. Till sist provocerar folk bara för att se hur långt de kan gå.

Och nej, demokrati i realiteten betyder att du inte har ett skit att säga till om, det är verklighetens demokrati som den fungerar i samhället. Många gånger benäms den som demokratur.
Och ändå är du här och tjabbar? Föregå med gott exempel då.
Tjabbar?

Hur menar du då? Jag är här och diskuterar hur man skall kunna förbättra saker. Menar du att sånt är fel eftersom allt fungerar perfekt? Du får gärna skriva så att jag förstår vad du menar.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:
farmfield skrev:
Hylas skrev:
farmfield skrev: [---] Oavsett vilket så är det ytterst olämpligt att nominerings- och valprocessen sköttes av de som inte vill ha den organisation röstats igenom.
Det där får du gärna utveckla...
Det var ingen annonsering av nomineringstråden, ingen klistrad tråd, ingen blänkare. Jag fick själv veta det per telefon, i princip av misstag, och detta flera dagar efter jag nominerats.

Sedan verkade det finnas en konsensus att pga. detta så skulle dom sakerna åtgärdas och nomineringen förlängas en vecka innan valet började. Dagen efter var valet redan startat, då med endast en kandidat och blankröst, alltså ett val som endast kan ge ett resultat där mandatet inte har något som helst värde.

Sen kommer det fram att personen som startade nomineringstråden och personen som startade valtråden bägge två egentligen anser att positionen TL inte har något värde ändå.

Jag tycker det är väldigt dåligt skött.
Ja, jag vet inte. För mig tycks det som det blev lite olyckligt bara, inget mer än det. Det har ju rättats till nu. eller missförstår jag dig?
Nej, det blev precis så jag efterfrågade i mitt pm till CF tidigare idag.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Xcore skrev:(...)

Man muckar inte med Micke och LJ, det vet folk och därför håller de sig lugna och sätter inte igång onödiga bråk och koncenterar sig på vad de skall göra istället.
(...)
Inte hela sanningen. Jag var här redan när Micke var admin. Det var ett djävla liv. Det vi har nu är rena västanfläkten. Folk åkte ut på löpande band, men vad gjorde det? Det blev ännu mera liv! Bullret störde långt utanför det här ställets murar.

Jag kom med några andra och försökte medla, men det går inte att medla med folk som inte viker sig en tum. De flesta andra var vettiga och kompromissvilliga.

Till slut kom Jono Bacon, communityansvarig på Canonical, och talade om var skåpet ska stå.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:

Man muckar inte med Micke och LJ, det vet folk och därför håller de sig lugna och sätter inte igång onödiga bråk och koncenterar sig på vad de skall göra istället.
(...)
Inte hela sanningen. Jag var här redan när Micke var admin. Det var ett djävla liv. Det vi har nu är rena västanfläkten. Folk åkte ut på löpande band, men vad gjorde det? Det blev ännu mera liv! Bullret störde långt utanför det här ställets murar.

Jag kom med några andra och försökte medla, men det går inte att medla med folk som inte viker sig en tum. De flesta andra var vettiga och kompromissvilliga.

Till slut kom Jono Bacon, communityansvarig på Canonical, och talade om var skåpet ska stå.
Jag var också här vid den tiden. Men Micke lärde sig nåt på det, det är det viktiga, sen har hans forum fungerat riktigt bra.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HOLY MOLY

Är vi tillbaka med diskussioner om DSK? :o

Snälla snälla snälla, nu ger vi oss allihop. Nomineringsprocessen är igång. Vulfgar håller i valprocessen. Är det inte viktigare att vi diskuterar sakfrågorna nu än att älta gammal skåpmat?
Xcore

Inlägg av Xcore »

farmfield skrev:HOLY MOLY

Är vi tillbaka med diskussioner om DSK? :o

Snälla snälla snälla, nu ger vi oss allihop. Nomineringsprocessen är igång. Vulfgar håller i valprocessen. Är det inte viktigare att vi diskuterar sakfrågorna nu än att älta gammal skåpmat?
Det var inte jag som tog upp det där. Och inte sa jag att någon annan "Tjabbar" heller. ;) :)

Ooops, det var väldigt vad tiden går.

Säger godnatt till alla på tråden. :)
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 17 gånger.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:

(...)

Varför tjafsa om sådant som hände för 3 år sedan?
Försök se framåt istället, i alla fall i den här tråden!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

@Farmfield

Ett ord.

Kul att du kommer tillbaka efter hur många månader som helst då det fungerat fläckfritt och sen drar ditt gamla vanliga jag-vet-bäst-snack. Jag tar hellre intäkt från personer som faktiskt varit med på forumet under den tiden du varit borta än att lyssna till dig i det här fallet, för du har uppenbarligen inte en aning om hur det brukar fungera.

Att det ballade ur nu de senaste dagarna har andra orsaker än de du nämner här. Visst, vi kunde ha bannat folk, slängt ut dem och bett dem aldrig komma tillbaka igen, men det har inte behövts. Det funkar bra ändå, utom i det här fallet. Jag kan inte börja berätta för dig hur otroligt road jag är av att se hur du verkar dras som en fluga till koskit så fort det vädras konflikter. :)

Att du som gammal forumadmin på femhundra olika forum anser att LoCots enda viktiga del är forumet, det är väl inte så konstigt. Inte heller att Hund, som suttit på sin adminstol sedan artonhundrafrösihjäl, gör det. Det är naturligt att bli lite hemmablind, det är jag också. Jag har tills nyligen trott att LoCot är den enda rätta vägen att gå.

Jag kan förklara för dig vad som skiljer ubuntu-se.org och ubuntu.se. På ubuntu-se.org är vi en grupp, och på ubuntu.se är det ett team. Skillnaden mellan en grupp och ett team är bland annat osjälviskheten. Urban Anjar försöker släta över olikheterna genom att skriva att även individuella insatser som bloggar och egna webbsidor är en del av LoCot, men sanningen är att det inte finns någon gemensam målbild, det finns inget (eller mycket lite) oegennyttigt arbete som utförs i LoCots namn. Jag , Urban, Hund, Barre, med flera som skriver bloggar gör måhända en stor insats för att sprida vetskapen om Ubuntu, men vi gör inget arbete i LoCots namn.

På ubuntu.se skriver man att "Nu har ubuntu.se Guider!", "Nu har ubuntu.se släppt Remix x.x", "med vänliga hälsningar från teamet bakom ubuntu.se".

När jag blev team-leader för ubuntu-se så hoppades jag att jag kunde bygga upp den här målbilden, att få ett väloljat, väl fungerande team på banan. Allt jag lyckades med var att få en grupp människor att jobba åt någorlunda samma håll, men individuellt och spretigt. Det här kanske låter som management one-oh-one för er, men det är sanningen.

En av orsakerna till detta misslyckande är den ofrihet som följer med att vara den enda som faktiskt är vald till sitt ämbete. När jag blev vald till TL och andol blev TC, hade jag ingen möjlighet att bygga ett nytt team, med människor jag kunde samarbeta med. Oavsett vem som satt som portaladmin, wikiadmin, forumadmin, irc-admin, mailingliste-admin och serveradmin var vi tvungna att jämka, locka, pocka, vara diplomatiska, inte trampa någon på tårna och vara smidiga.

Micke och LJ på ubuntu.se handplockar sina medarbetare utifrån förmågan att samarbeta med Micke och LJ, vilken kompetens de har och vad de kan tillföra gruppen.

Om vi så hade Elmer Fudd som wikiadmin så blir vi tvungna att dras med honom eftersom han är tillsatt av, ja vem då? Det finns ingen tidsgräns för tillförordnandena och det ser jag som det absolut största hindret för att få en väl fungerande organisation här. Inget ont om någon av individerna inom administrationen, men om det är något som den här urballade omröstningen har lyft fram, så är det detta (i mitt tycke) missförhållande.

Tillägg: Det är bland annat av den här anledningen som TL-uppdraget för min del nästan enbart gått ut på att vara det sociala kittet, jobba med olika personer för att de ska gå ihop med andra personer och försöka bygga en sammanhållning som inte funnits i så stor utsträckning tidigare. I vissa delar har jag lyckats, i andra har jag misslyckats. Sånt är livet.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det finns en mängd företag och institutioner där konceptet med rätt man på rätt plats fungerar utan diktatur eller bråk. Folk håller sig till det dom gör bäst och blir lämnade ifred så länge dom gör ett bra jobb.
CryingFreeman skrev:När jag blev team-leader för ubuntu-se så hoppades jag att jag kunde bygga upp den här målbilden, att få ett väloljat, väl fungerande team på banan. Allt jag lyckades med var att få en grupp människor att jobba åt någorlunda samma håll, men individuellt och spretigt. Det här kanske låter som management one-oh-one för er, men det är sanningen.

En av orsakerna till detta misslyckande är den ofrihet som följer med att vara den enda som faktiskt är vald till sitt ämbete. När jag blev vald till TL och andol blev TC, hade jag ingen möjlighet att bygga ett nytt team, med människor jag kunde samarbeta med. Oavsett vem som satt som portaladmin, wikiadmin, forumadmin, irc-admin, mailingliste-admin och serveradmin var vi tvungna att jämka, locka, pocka, vara diplomatiska, inte trampa någon på tårna och vara smidiga.

Micke och LJ på ubuntu.se handplockar sina medarbetare utifrån förmågan att samarbeta med Micke och LJ, vilken kompetens de har och vad de kan tillföra gruppen.
Vad CF skriver ovan beskriver detta bättre än vad jag hört tidigare. Ubuntu.se är en privatdriven sajt och den typen av organisation som finns där må vara perfekt för den gemenskapen men skulle inte fungera här, iaf inte utan att starta om hela LoCo't från absolut noll med allt vad det innebär.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Nu tror jag många behöver en time-out i den här tråden.
Och tid till eftertanke!
Läs gärna CryinFreeman's inlägg strax härovanför.

Låser tråden tillfälligt.
Tanken är att jag låser upp någon gång imorgon.
/mod

Edit: Jag gjorde ett misstag!
Fick PM från mcNisse med innehållet "Inte bra att låsa nomineringstråden. Däremot borde allt OT tjafs bort..."
Tråden är upplåst.
Men en uppmaning, ska ni diskutera det som hände för 3 år sedan så tycker iallfall jag att det här är fel tråd.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman skrev:
När jag blev team-leader för ubuntu-se så hoppades jag att jag kunde bygga upp den här målbilden, att få ett väloljat, väl fungerande team på banan. Allt jag lyckades med var att få en grupp människor att jobba åt någorlunda samma håll, men individuellt och spretigt. Det här kanske låter som management one-oh-one för er, men det är sanningen.

Om vi så hade Elmer Fudd som wikiadmin så blir vi tvungna att dras med honom eftersom han är tillsatt av, ja vem då? Det finns ingen tidsgräns för tillförordnandena och det ser jag som det absolut största hindret för att få en väl fungerande organisation här. Inget ont om någon av individerna inom administrationen, men om det är något som den här urballade omröstningen har lyft fram, så är det detta (i mitt tycke) missförhållande.

Tillägg: Det är bland annat av den här anledningen som TL-uppdraget för min del nästan enbart gått ut på att vara det sociala kittet, jobba med olika personer för att de ska gå ihop med andra personer och försöka bygga en sammanhållning som inte funnits i så stor utsträckning tidigare. I vissa delar har jag lyckats, i andra har jag misslyckats. Sånt är livet.
Nå, nån gång i tidernas begynnelse hölls det val till varenda litet uppdrag, men så tyckte folk att det blev för många val, så några utnämningar och omflyttningar är jag nog skyldig till, har jag för mig.

I den gamla organisationen skulle ju idealt olika delar vara självständiga, men i dag finns det väl inget "legalt" hinder för TL att peta en admin och tillsätta en ny ifall det behövs.

Att peta nästan allihopa utan att veta vad man ska ha i stället vore däremot sannolikt väldigt korkat. De flesta är hängivna och kompetenta.

Den gemensamma målbilden är den svåra biten. Det får man jobba väldigt hårt med och ändå blir man ibland alldeles mållös ;D

Jag tror man inte bara kan övertala utan också ställa krav. Skulle jag nån gång i framtiden kandidera igen skulle jag nog exempelvis kräva att alla i någon form av ledar/admin-position skriver under CoC. Love it or leave it!

Jag menar även om folk är aldrig så trevliga och kompetenta, och har suttit sen urminnes tider, men har de inte fattat vad de är här för, så är det ett allvarligt problem. Kanske inte nu, men om en vecka, en månad eller ett halvår.

På motsvarande sätt borde man kanske sätta upp och underteckna ett måldokument för låt oss säga det närmaste halvåret. Givetvis med utgångspunkt i Ubuntus löften, filosofi, bugg #1 osv, men också med konkreta punkter om vad som ska ske med forum, wiki, bloggar, pressmeddelanden osv.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:På motsvarande sätt borde man kanske sätta upp och underteckna ett måldokument för låt oss säga det närmaste halvåret. Givetvis med utgångspunkt i Ubuntus löften, filosofi, bugg #1 osv, men också med konkreta punkter om vad som ska ske med forum, wiki, bloggar, pressmeddelanden osv.
Låter som en väldigt bra idé, att man som nyvald TL och TC (ihop med sittande administration) skapar ett mål för vad man vill försöka åstadkomma det kommande halvåret. +1
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Oj, oj, oj......
Att tro att ubuntu-se.org:s forum inte skulle fungera om man hade samma sätt att arbeta som vi är väl ändå ganska huvudlöst, bara för att det är privatägt, inte är ett LoCo och skiter fullstädnigt i CoC?

Ubuntu.se har en egen CoC enligt nedan citat:
Ubuntu.se:s uppförandekod (code of conduct)

Till er som är nya medlemmar
Vi vill be er, för att undvika dubbelarbete från oss som gärna hjälper er, att tänka på följande:
1. Använd sökfunktionen som finns i forumet - kanske finns din fråga redan ställd och besvarad.
2. Försök att posta i rätt del av forumet, där det är möjligt.
3. Försök att få trådens ämne att visa vad inlägget handlar om, vad din post innehåller.

För oss som redan varit medlemmar ett tag
1. Låt den nya medlemmen, den som är ny Ubuntu användare bli sedd, att vi alla ser människan bakom problemet.
2. Lämna alltid ett svar, oavsett om vi kan hjälpa till eller inte. Ställ också frågor för att förtydliga det eventuella problemet.
3. Uppträd trevligt och positivt. Inget raljerande, en överlägsen stil eller provocerande av andra människor. Dålig attityd och ett mindre bra beteende är dåligt för medlemmen och förödande för oss alla inom ubuntu.se.
4. Välkomna alltid nya medlemmar. De har valt att registrera sig här för att de känner förtroende för oss. Därför ska vi ta hand om dem, på bästa möjliga sätt.

Till alla

Kom ihåg att vi alltid är vänliga och har en trevlig ton på ubuntu.se, som det har varit sedan vi startade verksamheten. Våra medlemmar har alltid varit och är mycket hjälpsamma och svarar på andra medlemmars frågor om Ubuntu i supportdelarna. I de andra delarna av forumet finns det mycket humor och glädje som berikar livet.

Det är mycket viktigt att alla känner sig som hemma i vår gemenskap.

Teamet bakom ubuntu.se
Denna text är grunden för ubuntu.se och teamet bakom ubuntu.se ser till att vår CoC efterlevs. Skillnaden här är att den skapats av oss på ubuntu.se, inte av Canonical eller någon annan överhet. En annan skillnad är att vi fokuserar på den enskilde medlemmen och på ubuntu.se i stort. Det är en katastrof och en enda enskild medlem förstör, för man förstör då för hela ubuntu.se. Det går bra för oss och vi blir bättre och bättre med tiden, eftersom vi fortsätter att arbeta som vi gjort sedan starten. Vi vill inte byta bort det arbetssätt som fungerar.

Nåt att lära sig av, kanske, som CF försökt med och som LJ ville införa här, eller ska man gå vidare i samma hjulspår som de flesta verkar tycka att man skall göra?

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Xcore

Inlägg av Xcore »

Citerar dig CF:
Kul att du kommer tillbaka efter hur många månader som helst då det fungerat fläckfritt och sen drar ditt gamla vanliga jag-vet-bäst-snack. Jag tar hellre intäkt från personer som faktiskt varit med på forumet under den tiden du varit borta än att lyssna till dig i det här fallet, för du har uppenbarligen inte en aning om hur det brukar fungera.
Efter flera års erfarenhet och efter att ha följt er senaste halvåret ganska noga, så har jag det. Och jag har aldrig sett ett virrigare ställe. Senaste halvåret gick aktiviteten ned i botten och den ena efter den andra lämnade stället, när det inte ens var bråk längre så hade de flesta tappat lusten att ens logga in. Inte ens du behagade vara här speciellt mycket. Så går det när man tramsar fram och tillbaka och låter bråkstakar hållas, alla tappar lusten. Vad som behövs är klara regler och klara ageranden, inte en massa vims fram och tillbaka. Ni må kunna data, men forum har ni en hel del att lära om. Den sociala biten måste fungera oavsett om någon gråter och skriker diktatur emellanåt. Annars blir det så här.

Att någon eller några blir permbannade för att ha uppfört sig riktigt illa, är standard i varenda forum på internet, det här forumet är inget undantag. Istället för att tramsa runt i ändlösa diskussioner säger handling mer. Låt detta vara som alla andra forum och låt mods och admins göra sitt jobb istället.

Men visst, föredrar du ett evigt kackel och virrvarr så kör på den linjen, bara jag slipper vara en del av det.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

CryingFreeman skrev:När jag blev team-leader för ubuntu-se så hoppades jag att jag kunde bygga upp den här målbilden, att få ett väloljat, väl fungerande team på banan. Allt jag lyckades med var att få en grupp människor att jobba åt någorlunda samma håll, men individuellt och spretigt. Det här kanske låter som management one-oh-one för er, men det är sanningen.

....
Men nog farao ska väl en TL kunna ersätta folk som han/hon anser mindre lämpade att sitta på sin post med andra som är bättre ämnade för det?
Egentligen borde en ny TL starta nästan från scratch, med "bara benen" av en administration och sedan bygga ut den efter behov? Se till att alla i administrationen drar åt samma håll?
Kort uttryckt - en TL ska ha rätt att sätta ned foten!

EDIT Tillsatte ett a som kommit på villovägar i farao
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Grön Göling skrev: Men nog farao ska väl en TL kunna ersätta folk som han/hon anser mindre lämpade att sitta på sin post med andra som är bättre ämnade för det?
Egentligen borde en ny TL starta nästan från scratch, med "bara benen" av en administration och sedan bygga ut den efter behov? Se till att alla i administrationen drar åt samma håll?
Kort uttryckt - en TL ska ha rätt att sätta ned foten!
(...)
Ja, TL bör kunna tillsätta och avsätta folk

Å andra sidan kan det vara skönt för den tillträdande (och för oss andra) att det finns "tjänstemän" som kan sitt jobb och sköter verksamheten i samband med vaktombytet. Det vore ju fan om det blev vilda västern i forumet eller om servern rasade och TL stod där ensam med alla problem.

Det finns många olika saker som behöver skötas om och allt är kanske inte lika prioriterat att ändra på. Vissa delar kan man anse att de duger och bestämma sig för att bara förvalta under mandatperioden medan andra kräver omfattande insatser och förändringar. Sånt måste man förmodligen snacka sig ihop om och sätta upp en plan för.

jag tror också att det är viktigt med en administration där alla drar åt samma håll, men det krävs nog en avvägning mellan argumentation, piska och morötter för att nå dit. Sannolikt också en och annan som kliver av självmant eller behöver hjälp dithän. Vi är ju ett officiellt LoCo för Ubuntu, så att använda Ubuntu, signa CoC, och stå bakom ubuntus löften, filosofi och bugg #1 är ett minimum imho.

Likaså kan man behöva kunna flytta folk till prioriterade uppgifter. Antag att man kommer fram till att satsa stenhårt på wikin (bara ett exempel) då får man kanske flytta över några mods eller admins att göra det. Rimligen bör folk tåla såna omflyttningar, givetvis efter förmåga och efter lyhörda diskussioner.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"