Xcore skrev:@Urban
@Farmfield
Jag kan tala om hemligheten med varför Ubuntu.se fungerar så bra som det gör om du inte listat ut det själv. Förutom att de verkligen lagt ned jobb på att få till ett bra forum så...
Ett ord.
Admin (där ligger nästan jämt hemligheten)
Man muckar inte med Micke och LJ, det vet folk och därför håller de sig lugna och sätter inte igång onödiga bråk och koncenterar sig på vad de skall göra istället. Gör de det så är det en snabb biljett ut. Klara enkla regler som också efterlevs, det mimimerar förvirring vilket bara skapar irritation. Resultatet är ett forum som också fungerar. Inget tjat om diktatur, inga omröstningar om hurvida nån skall få en varning osv. Här kan tyvärr admins och moderatorer inte jobba så. När man tappar all respekt för de som sköter forumet så blir resultatet som här. Till sist provocerar folk bara för att se hur långt de kan gå.
Och nej, demokrati i realiteten betyder att du inte har ett skit att säga till om, det är verklighetens demokrati som den fungerar i samhället. Många gånger benäms den som demokratur.
Kul att du kommer tillbaka efter hur många månader som helst då det fungerat fläckfritt och sen drar ditt gamla vanliga jag-vet-bäst-snack. Jag tar hellre intäkt från personer som faktiskt varit med på forumet under den tiden du varit borta än att lyssna till dig i det här fallet, för du har uppenbarligen inte en aning om hur det brukar fungera.
Att det ballade ur nu de senaste dagarna har andra orsaker än de du nämner här. Visst, vi kunde ha bannat folk, slängt ut dem och bett dem aldrig komma tillbaka igen, men det har inte behövts. Det funkar bra ändå, utom i det här fallet. Jag kan inte börja berätta för dig hur otroligt road jag är av att se hur du verkar dras som en fluga till koskit så fort det vädras konflikter.
Att du som gammal forumadmin på femhundra olika forum anser att LoCots enda viktiga del är forumet, det är väl inte så konstigt. Inte heller att Hund, som suttit på sin adminstol sedan artonhundrafrösihjäl, gör det. Det är naturligt att bli lite hemmablind, det är jag också. Jag har tills nyligen trott att LoCot är den enda rätta vägen att gå.
Jag kan förklara för dig vad som skiljer ubuntu-se.org och ubuntu.se. På ubuntu-se.org är vi en
grupp, och på ubuntu.se är det ett
team. Skillnaden mellan en grupp och ett team är bland annat osjälviskheten. Urban Anjar försöker släta över olikheterna genom att skriva att även individuella insatser som bloggar och egna webbsidor är en del av LoCot, men sanningen är att det inte finns någon gemensam målbild, det finns inget (eller mycket lite) oegennyttigt arbete som utförs i LoCots namn. Jag , Urban, Hund, Barre, med flera som skriver bloggar gör måhända en stor insats för att sprida vetskapen om Ubuntu, men vi gör inget arbete i LoCots namn.
På ubuntu.se skriver man att "Nu har ubuntu.se Guider!", "Nu har ubuntu.se släppt Remix x.x", "med vänliga hälsningar från teamet bakom ubuntu.se".
När jag blev team-leader för ubuntu-se så hoppades jag att jag kunde bygga upp den här målbilden, att få ett väloljat, väl fungerande
team på banan. Allt jag lyckades med var att få en
grupp människor att jobba åt någorlunda samma håll, men individuellt och spretigt. Det här kanske låter som management one-oh-one för er, men det är sanningen.
En av orsakerna till detta misslyckande är den ofrihet som följer med att vara den enda som faktiskt är vald till sitt ämbete. När jag blev vald till TL och andol blev TC, hade jag ingen möjlighet att bygga ett
nytt team, med människor jag kunde samarbeta med. Oavsett vem som satt som portaladmin, wikiadmin, forumadmin, irc-admin, mailingliste-admin och serveradmin var vi tvungna att jämka, locka, pocka, vara diplomatiska, inte trampa någon på tårna och vara smidiga.
Micke och LJ på ubuntu.se handplockar sina medarbetare utifrån förmågan att samarbeta med Micke och LJ, vilken kompetens de har och vad de kan tillföra gruppen.
Om vi så hade Elmer Fudd som wikiadmin så blir vi tvungna att dras med honom eftersom han är tillsatt av, ja vem då? Det finns ingen tidsgräns för tillförordnandena och det ser jag som det absolut största hindret för att få en väl fungerande organisation här. Inget ont om någon av individerna inom administrationen, men om det är något som den här urballade omröstningen har lyft fram, så är det detta (
i mitt tycke) missförhållande.
Tillägg: Det är bland annat av den här anledningen som TL-uppdraget för min del nästan enbart gått ut på att vara det sociala kittet, jobba med olika personer för att de ska gå ihop med andra personer och försöka bygga en sammanhållning som inte funnits i så stor utsträckning tidigare. I vissa delar har jag lyckats, i andra har jag misslyckats. Sånt är livet.