[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact
Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact
Är man enbart intresserad av att administrera ett forum, så kanske det är lämpligt att starta upp ett eget.
Min förhoppning är att det här LoCot kan göra så mycket mer för att sprida kunskap om GNU/Linux och Ubuntu.
Min förhoppning är att det här LoCot kan göra så mycket mer för att sprida kunskap om GNU/Linux och Ubuntu.
Kul att höra (LäsaTweekiE skrev:Jag lyssnar, hund!Xcore skrev:Tyvärr har jag märkt det. En stor orsak till att forumet inte fungerar som det borde göra. En cafe och supportavdelning skall fungera utmärkt ihop utan några som helst problem, om själva forumet fungerar.Hund skrev:Tack! Det är det jag försöker komma fram till, men ingen lyssnar. Antar att dom är så upptagen med att skrika "Kina" och andra lustigheter.Xcore skrev:Håller helt och hållet med dig Hund, för så fungerar alla andra forum. Annars får man som här, kaos.
Och lägger man till ditt "Keep it simple" så fungerar allt genast mycket bättre.
Som du säger, keep it simple, varför krångla till allt hela tiden.
Du är en av de få som tydligen fattat problemet.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Du förstod inte poängen?Rune.K skrev:Är man enbart intresserad av att administrera ett forum, så kanske det är lämpligt att starta upp ett eget.
Det är inte att man vill administrera ett forum, det är att man inte kan administrera ett forum. Precis samma sak för moderatorerna som inte kan moderera därför att folk skriker diktatur så fort något görs och det skall tramsas och röstas om precis allt. Varför inte göra som i andra forum?
Som Hund säger, att posta i forum är ingen rättighet, utan ett previlegium. Och följer man inte reglerna så tramsas det heller inte.
Tack det samma!Xcore skrev:Du förstod inte poängen?Rune.K skrev:Är man enbart intresserad av att administrera ett forum, så kanske det är lämpligt att starta upp ett eget.
Det är inte att man vill administrera ett forum, det är att man inte kan administrera ett forum. Precis samma sak för moderatorerna som inte kan moderera därför att folk skriker diktatur så fort något görs och det skall tramsas och röstas om precis allt. Varför inte göra som i andra forum?
Som Hund säger, att posta i forum är ingen rättighet, utan ett previlegium. Och följer man inte reglerna så tramsas det heller inte.
Du förstod inte heller, är ens största hobby att adminstrera och moderera så är nog inte det här LoCot rätt plats för det.
Då söker man sej till ett privatägt forum eller startar ett eget.
Just därför forumet ser ut som det gör. Varför inte göra som i 99.99% av alla andra forum på internet? Man måste få forumet och gemenskapen att fungera, annars fungerar inte något annat heller.Rune.K skrev:Tack det samma!Xcore skrev:Du förstod inte poängen?Rune.K skrev:Är man enbart intresserad av att administrera ett forum, så kanske det är lämpligt att starta upp ett eget.
Du förstod inte heller, är ens största hobby att adminstrera och moderera så är nog inte det här LoCot rätt plats för det.
Så viktigt är det att forumet fungerar om du glömmer allt som har med datorer att göra.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag ska inte svara för CF, men jag la mig i såtillvida att jag drev på en del förändringar av forumstrukturen osv. Däremot hade jag inga adminrättigheter eller så i forumet. Tanken då var att försöka skapa ett antal relativt oberoende instanser inom LoCot för att fördela makten.HakanS skrev:Jag har uppfattningen att det har fungerat på det sättet de senaste åren.TweekiE skrev:Men man kan väll endå låta de som faktiskt är admins styra sidan efter sitt eget tycke.
En fråga till administratörerna: Har Urban eller CF lagt sig i hur admin. skött forumet?
Till frågan om vad man ska med TL och TC till. Ett LoCo, alltså en lokal Ubuntu-community är, eller borde i alla fall vara, någonting mycket mer än ett forum. Vi snackar om marknadsföring, lokala träffar, bloggar, utveckling/buggjakt, dokumentation osv. Det finns inte ens nåt krav på att ett LoCo har ett forum, det räcker med en mailinglista.
Kanske har vi kommit in i en lite taskig rundgång: Genom att forumet har blivit så jobbigt har vi knappt orkat med något mer än just det och därför har forumet fått lite för stort fokus och också blivit sådär jobbigt. I alla fall kände jag under min tid att forumet ofta tog för mycket tid och fokus. När jag då och då utövade mitt ansvar genom att prata på konferenser eller blogga blev det gliringar för min passivitet i forumet.
Ett forum är bara en informations- och kommunikationskanal av många möjliga.
EDIT: Sett i backspegeln hängde jag nog alldeles för mycket i forumet. Folk som vill nåt kan lyfta luren, maila eller skicka PM. Merparten av det ett LoCo ska göra kommer vi inte att kunna göra i ett forum i alla fall.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- farmfield
- Kontakt:
Men återigen vill jag belysa att detta inte är ett 'forum' utan en gemenskap, portal, kalla det vad du vill, och i denna portal finns det ett forum. Att forumet är den största biten av gemenskapen är irrelevant.Hund skrev:Ett forum är ett privilegium, inte en rättighet. Forum fungerar på det viset att man har en eller flera admins som administrierar forumet, en elle flera moderatorer som "moddar". Varför skulle vårat forum vara annorlunda? Skippa ditt prat om Kina och diktatur.
Jag ser dessutom hellre ett rent supportforum än en gemenskap i kris, det har jag sagt till dig tidigare. Men nu omröstades det om vilken form det skulle vara och ditt förslag röstades ner.
Det förslag som röstades igenom vad den organisation som är nu. Att då rakt upp-och-ner försöka sabotera ett val för att få sin personliga vilja att driva ett rent supportforum igenom, det är väl ändå att ses som odemokratiskt?
Men det har ju varit lugnt här i ett halvvår? Varför blir det kaos nu när det är val igen? Hur svårt är det att sköta det snyggt och hålla sig till sakfrågorna?Xcore skrev:Annars får man som här, kaos.
Nej, istället så skall samma gamla fraktioner upp och hävda sig och förklara att nuvarande organisation är fel. - "Min idé är bäst." - "Nej, min idé." - men det var inte det som frågan gäller. Det är val till positioner i nuvarande organisationsform, en form med en TL och en TC. Vad enskilda medlemmar tycker om organisationsformen är skit samma, det är den som gäller, det har vi röstat om i ett val.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Det är ett forum, hur mycket du än påstår annat. Sen att forumet bara är en tårtbit av något större är inte relevant i fråga. Ett forum är ett forum och det sköts på ett visst sätt, och det utav en anledning.farmfield skrev:Men återigen vill jag belysa att detta inte är ett 'forum' utan en gemenskap, portal, kalla det vad du vill, och i denna portal finns det ett forum. Att forumet är den största biten av gemenskapen är irrelevant.Hund skrev:Ett forum är ett privilegium, inte en rättighet. Forum fungerar på det viset att man har en eller flera admins som administrierar forumet, en elle flera moderatorer som "moddar". Varför skulle vårat forum vara annorlunda? Skippa ditt prat om Kina och diktatur.
Jag ser dessutom hellre ett rent supportforum än en gemenskap i kris, det har jag sagt till dig tidigare. Men nu omröstades det om vilken form det skulle vara och ditt förslag röstades ner.
Det förslag som röstades igenom vad den organisation som är nu. Att då rakt upp-och-ner försöka sabotera ett val för att få sin personliga vilja att driva ett rent supportforum igenom, det är väl ändå att ses som odemokratiskt?
Jag har inget emot en TL, så länge forumet får vara ett forum och inte andra ska lägga sig i hur det fungerar.
Jag försöker inte sabba något, dra den valsen för dina vänner i Kina.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Farmfield, så kan vi inte diskutera. Man löser inte ett problem genom att blunda för det. Forumet måste fungera innan man kan få en gemenskap värd namnet. Genom att utesluta något därför att folk inte kan hålla sams, löser ingenting. Det är först när alla strävar åt samma håll som saker fungerar.Jag ser dessutom hellre ett rent supportforum än en gemenskap i kris, det har jag sagt till dig tidigare.
Som Hund mycket riktigt säger, gör detta till ett forum som alla andra på nätet.
En gemenskapsdel fungerar utmärkt på Ubuntu.se, eller hur? Fråga dig varför den inte fungerar här.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Ja, men det är inte en TL och en TC för "forumet" vi väljer utan för LoCo-t. Forumet ägs och drivs av LoCo-t så länge detta anser sig behöva ett forum, men vi snackar om olika nivåer här. Forumet är givetvis ett forum men med en speciell uppdragsgivare och ett speciellt syfte.Hund skrev: Det är ett forum, hur mycket du än påstår annat. Sen att forumet bara är en tårtbit av något större är inte relevant i fråga. Ett forum är ett forum och det sköts på ett visst sätt, och det utav en anledning.
Jag har inget emot en TL, så länge forumet får vara ett forum och inte andra ska lägga sig i hur det fungerar.
Då gissar jag att ett viktigt syfte är att få forumet att fungera och ett forum som folk trivs i. Det har inget med datorer att göra. När den biten fungerar så fungerar det andra också.Urban Anjar skrev:Ja, men det är inte en TL och en TC för "forumet" vi väljer utan för LoCo-t. Forumet ägs och drivs av LoCo-t så länge detta anser sig behöva ett forum, men vi snackar om olika nivåer här. Forumet är givetvis ett forum men med en speciell uppdragsgivare och ett speciellt syfte.Hund skrev: Det är ett forum, hur mycket du än påstår annat. Sen att forumet bara är en tårtbit av något större är inte relevant i fråga. Ett forum är ett forum och det sköts på ett visst sätt, och det utav en anledning.
- farmfield
- Kontakt:
Jag har väl varit den förste som sagt att en TL inte skall styra på det sättet som du beskriver det, eller?Hund skrev:Jag har inget emot en TL, så länge forumet får vara ett forum och inte andra ska lägga sig i hur det fungerar.
Och du har vid upprepade tillfällen skrivit att du inte anser att det behövs en TL och vad jag försöker komma fram till är att det i sammanhanget inte är relevant. Det är val till TL och TC eftersom det ingår i organisationen vi röstat igenom.
Har jag missuppfattat det jag läst som du skrivit så ber jag om ursäkt. Oavsett vilket så är det ytterst olämpligt att nominerings- och valprocessen sköttes av de som inte vill ha den organisation röstats igenom.Hund skrev:Jag försöker inte sabba något, dra den valsen för dina vänner i Kina.
Det där får du gärna utveckla...farmfield skrev: [---] Oavsett vilket så är det ytterst olämpligt att nominerings- och valprocessen sköttes av de som inte vill ha den organisation röstats igenom.
- farmfield
- Kontakt:
Du missförstår mig. Hund har tidigare framfört sin önskan om att detta skulle bli ett rent forum, någonting jag stöder om det här med gemenskap (portal) inte fås att fungera.Xcore skrev:Farmfield, så kan vi inte diskutera. Man löser inte ett problem genom att blunda för det. Forumet måste fungera innan man kan få en gemenskap värd namnet.Farmfield skrev:Jag ser dessutom hellre ett rent supportforum än en gemenskap i kris, det har jag sagt till dig tidigare.
Den fungerar inte för mig på ubuntu.se, så du kan inte säga det så generellt.Xcore skrev:En gemenskapsdel fungerar utmärkt på Ubuntu.se, eller hur? Fråga dig varför den inte fungerar här.
Och såvitt jag förstått har det varit hur lugnt som helst här (i typ 6 månader nu) innan diskussionen runt nomineringstråden började - men nu, återigen, så fungerar det inte här? Nej, valet fungerade inte och det tog man ju tag i nu. Men vad är det som inte fungerar annars?
Jag antog min nominering eftersom jag trodde mig kunna göra saker utanför forumet - som ju fungerar, t.ex. arbeta mer med arbetsgrupperna, titta igenom och dokumentera nuvarande tekniska lösningar och ev. utveckla dessa, något som stått rätt stilla här ett tag (bortsett från portalen då)...
- Urban Anjar
- Kontakt:
Både ja och nej. Vad jag vet finns det välfungerande LoCo-n som inte har nåt forum alls, men det klart har man ett så ska det fungera och vara trivsamt.Xcore skrev: Då gissar jag att ett viktigt syfte är att få forumet att fungera och ett forum som folk trivs i. Det har inget med datorer att göra. När den biten fungerar så fungerar det andra också.
Då förstår jag poängen i vad du menar med det första.farmfield skrev:Du missförstår mig. Hund har tidigare framfört sin önskan om att detta skulle bli ett rent forum, någonting jag stöder om det här med gemenskap (portal) inte fås att fungera.Xcore skrev:Farmfield, så kan vi inte diskutera. Man löser inte ett problem genom att blunda för det. Forumet måste fungera innan man kan få en gemenskap värd namnet.Farmfield skrev:Jag ser dessutom hellre ett rent supportforum än en gemenskap i kris, det har jag sagt till dig tidigare.
Den fungerar inte för mig på ubuntu.se, så du kan inte säga det så generellt.Xcore skrev:En gemenskapsdel fungerar utmärkt på Ubuntu.se, eller hur? Fråga dig varför den inte fungerar här.
Och såvitt jag förstått har det varit hur lugnt som helst här (i typ 6 månader nu) innan diskussionen runt nomineringstråden började - men nu, återigen, så fungerar det inte här? Nej, valet fungerade inte och det tog man ju tag i nu. Men vad är det som inte fungerar annars?
Jag antog min nominering eftersom jag trodde mig kunna göra saker utanför forumet - som ju fungerar, t.ex. arbeta mer med arbetsgrupperna, titta igenom och dokumentera nuvarande tekniska lösningar och ev. utveckla dessa, något som stått rätt stilla här ett tag (bortsett från portalen då)...
Sen missförstod du mig lite kanske? Om en eller två personer kanske blir avstängda eller inte trivs spelar ingen större roll, det händer på andra forum hela tiden. Men om det blir som här, är det kris.
Precis min mening, annars skadas det andra också av alla bråk här. Så har man ett forum bör man prioritera att allt fungerar så bra som möjligt, och det har inte ett dyft med data att göra.Urban Anjar skrev:Både ja och nej. Vad jag vet finns det välfungerande LoCo-n som inte har nåt forum alls, men det klart har man ett så ska det fungera och vara trivsamt.Xcore skrev: Då gissar jag att ett viktigt syfte är att få forumet att fungera och ett forum som folk trivs i. Det har inget med datorer att göra. När den biten fungerar så fungerar det andra också.
- farmfield
- Kontakt:
Det var ingen annonsering av nomineringstråden, ingen klistrad tråd, ingen blänkare. Jag fick själv veta det per telefon, i princip av misstag, och detta flera dagar efter jag nominerats.Hylas skrev:Det där får du gärna utveckla...farmfield skrev: [---] Oavsett vilket så är det ytterst olämpligt att nominerings- och valprocessen sköttes av de som inte vill ha den organisation röstats igenom.
Sedan verkade det finnas en konsensus att pga. detta så skulle dom sakerna åtgärdas och nomineringen förlängas en vecka innan valet började. Dagen efter var valet redan startat, då med endast en kandidat och blankröst, alltså ett val som endast kan ge ett resultat där mandatet inte har något som helst värde.
Sen kommer det fram att personen som startade nomineringstråden och personen som startade valtråden bägge två egentligen anser att positionen TL inte har något värde ändå.
Jag tycker det är väldigt dåligt skött.
@Urban
@Farmfield
Jag kan tala om hemligheten med varför Ubuntu.se fungerar så bra som det gör om du inte listat ut det själv. Förutom att de verkligen lagt ned jobb på att få till ett bra forum så...
Ett ord.
Admin (där ligger nästan jämt hemligheten)
Man muckar inte med Micke och LJ, det vet folk och därför håller de sig lugna och sätter inte igång onödiga bråk och koncenterar sig på vad de skall göra istället. Gör de det så är det en snabb biljett ut. Klara enkla regler som också efterlevs, det mimimerar förvirring vilket bara skapar irritation. Resultatet är ett forum som också fungerar. Inget tjat om diktatur, inga omröstningar om hurvida nån skall få en varning osv. Här kan tyvärr admins och moderatorer inte jobba så. När man tappar all respekt för de som sköter forumet så blir resultatet som här. Till sist provocerar folk bara för att se hur långt de kan gå.
Admins och moderatorer är motorn som skall få forumet att fungera så felfritt som möjligt.
Och nej, demokrati i realiteten betyder att du inte har ett skit att säga till om, det är verklighetens demokrati som den fungerar i samhället. Många gånger benäms den som demokratur.
@Farmfield
Jag kan tala om hemligheten med varför Ubuntu.se fungerar så bra som det gör om du inte listat ut det själv. Förutom att de verkligen lagt ned jobb på att få till ett bra forum så...
Ett ord.
Admin (där ligger nästan jämt hemligheten)
Man muckar inte med Micke och LJ, det vet folk och därför håller de sig lugna och sätter inte igång onödiga bråk och koncenterar sig på vad de skall göra istället. Gör de det så är det en snabb biljett ut. Klara enkla regler som också efterlevs, det mimimerar förvirring vilket bara skapar irritation. Resultatet är ett forum som också fungerar. Inget tjat om diktatur, inga omröstningar om hurvida nån skall få en varning osv. Här kan tyvärr admins och moderatorer inte jobba så. När man tappar all respekt för de som sköter forumet så blir resultatet som här. Till sist provocerar folk bara för att se hur långt de kan gå.
Admins och moderatorer är motorn som skall få forumet att fungera så felfritt som möjligt.
Och nej, demokrati i realiteten betyder att du inte har ett skit att säga till om, det är verklighetens demokrati som den fungerar i samhället. Många gånger benäms den som demokratur.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 17 gånger.
Ja, jag vet inte. För mig tycks det som det blev lite olyckligt bara, inget mer än det. Det har ju rättats till nu. eller missförstår jag dig?farmfield skrev:Det var ingen annonsering av nomineringstråden, ingen klistrad tråd, ingen blänkare. Jag fick själv veta det per telefon, i princip av misstag, och detta flera dagar efter jag nominerats.Hylas skrev:Det där får du gärna utveckla...farmfield skrev: [---] Oavsett vilket så är det ytterst olämpligt att nominerings- och valprocessen sköttes av de som inte vill ha den organisation röstats igenom.
Sedan verkade det finnas en konsensus att pga. detta så skulle dom sakerna åtgärdas och nomineringen förlängas en vecka innan valet började. Dagen efter var valet redan startat, då med endast en kandidat och blankröst, alltså ett val som endast kan ge ett resultat där mandatet inte har något som helst värde.
Sen kommer det fram att personen som startade nomineringstråden och personen som startade valtråden bägge två egentligen anser att positionen TL inte har något värde ändå.
Jag tycker det är väldigt dåligt skött.