Presentation TL - Farmfield

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Presentation TL - Farmfield

Inlägg av farmfield »

Född Johan Gårdfeldt 1971 i Go:teborg. Numera inhyst på H'sing Island ett stenkast från min goda vän Jari. Har varit medlem här sedan 2007 och satt i det s.k. 'Förtroenderådet' från våren 2008 till våren 2009. Jag är också hyfsat aktiv - dock utan några uppdrag - på Swedroid och dess forum.

Annars har jag arbetat med datorer sedan 1989, övervägande med grafik, mest på Mac, en del i Windows men suttit till 90% i GNU/Linux sedan 2006. Anser att öppen källkod är 'rätt väg att gå', tycker saker som mjukvarupatent och dylikt är fullkomligt vansinne samt att upphovsrätten behöver en rejäl översyn o.s.v... Ligger politiskt som en smurf efter en mc-olycka, en blå-röd röra. ;)

Mitt mål som TeamLeader är inte att gå in och ändra på massa saker utan vill istället bygga vidare på den grund som CryingFreeman och Andol (samt resten av administrationen) lagt genom att få ordning på forumet. Jag vill satsa där vi halkat lite efter, få mer ordning på arbetsgrupperna bl.a. försöka ta tag mer i det grafiska samt hitta nya tekniska lösningar, t.ex. en mobil version av sajten. (*)

(*) Hur kan man annars vara TL om man inte kan logga in från sin Android-mobil? ;D
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 18 gång.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Presentation TL - Farmfield

Inlägg av Rune.K »

Tar för givet att du inte har några problem att samarbeta med andra, eller hur?

Gratulerar i förskott!
Utanför ämnet: Om nu inte för många tänker sabotera valet genom att rösta blankt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Tar för givet att du inte har några problem att samarbeta med andra, eller hur?
Jag hade helst sett att Ulsak blev TC men jag ser det som en självklarhet att ett samarbete, oavsett vem det gäller, inte blir ett problem så länge man tar för givet att det man gör faktiskt görs med gemenskapens bästa i åtanke.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Ser bra ut! :)

Utanför ämnet: Rune.K har inte hoppat av som moderator? eller är detta forumet segt som sten på att uppdatera sig.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Till att börja med vore det hälsosamt att höra alla TL och TC-kandidater svara på

- Använder du själv Ubuntu?
Jupp, till 99% (på två datorer) och startar Windows i VirtualBox någon gång i månaden kanske, t.ex. för att flytta musik till sonens Ipod Touch. Jag använder också en Android-telefon så jag försöker i allmänhet hålla mig till öppen källkod.
Urban Anjar skrev:- Står du bakom CoC, Ubuntus löften, Ubuntus filosofi och Bugg #1?
Jupp, helt och hållet. CoC anser jag vara svårt att följa ibland men jag försöker så gott jag kan.

Att jag officiellt inte undertecknat CoC är av samma anledning som att jag aldrig försökt göra baklängesvolt ut i en sjö på en damcykel, det har helt enkelt inte blivit av. ;D

Blir jag vald till TL skulle jag naturligtvis skriva under CoC samma dag.
Urban Anjar skrev:- Anser du att vi är en allmän diskussionsklubb eller att det är Ubuntu vi jobbar för?
Vi skall verka för Ubuntu. Diskussioner utöver detta får räknas som att tillhöra gemenskapen och så länge dessa inte stör övriga delar av LoCo't så är det väl kul om folk umgås i allmänhet inom LoCo't. Men Ubuntu går naturligtvis först.
Urban Anjar skrev:- Anser du att det är OK att admins, moderatorer eller andra officiella företrädare tar avstånd från Ubuntu eller dess grundstenar, eller helt enkelt inte har läst på?
Nej.
Urban Anjar skrev:- Är du beredd att peta eventuella företrädare som uppträder så?
Detta är en ytterst svår fråga som man omöjligt kan besvara. Det finns redan medlemmar inom administrationen här som verkar ha en väldigt annorlunda syn av vad CoC betyder än vad jag har men att jag utifrån det skulle sparka någon av dessa är såklart omöjligt. Men sett t.ex. vad som försiggick i bråket förra året så hade det kanske behövts avsättas folk - och jag var själv eventuellt en av dom t.o.m... Men det skall som sagt mycket till innan man kan ta till dessa medel och under inga omständigheter utan att ha den övriga administrationens stöd.

Sen då, lite OT kanske, men lika bra att ta upp det direkt. Det finns ju andra saker man heller inte kan införa i ett LoCo som detta, bl.a. för att man aldrig kommer att få stöd för det bland de tyngre användarna, t.ex. permanent ban. Man kan diskutera det för evigt, att det finns 'brott' som är oförlåtliga, men som sagt, när det kommer till kritan är motståndet så stort att man istället får arbeta runt det.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Blir jag vald till TL skulle jag naturligtvis skriva under CoC samma dag.
Varför vill du inte skriva under nu?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Blir jag vald till TL skulle jag naturligtvis skriva under CoC samma dag.
'Vill' är inte inblandat utan det har inte blivit av och så vet jag inte hur faktiskt, men efterfrågat detta i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 45#p371745 bl.a. så gör det snarast nu, hehe... ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det pratas mycket om CoC idag.

Kan du tänka dej att införa ännu hårdare tolkning av våra forumsregler för de medlemmar som har undertecknat CoC, men som inte klarar av att följa våra egna demokratiskt framröstade forumsregler?

Som alla vet så har vi moderatorer haft väldigt lite att göra sedan CF och andol tillträdde.
Min hobby är inte att moderera :)
Så jag ser gärna att vi kan fortsätta på den väg som CF och andol valde!

Ovanstående skriver jag naturligtvis i min roll som moderator!
mvh lokal moderator Rune.K
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Kan du tänka dej att införa ännu hårdare tolkning av våra forumsregler för de medlemmar som har undertecknat CoC, men som inte klarar av att följa våra egna demokratiskt framröstade forumsregler?
Jag anser att det primärt är upp till moderatorerna (fast helst i samråd med TL) att få ordning på moderationen, det är ju lite tanken med grupper på det sättet, att grupperna bär upp ett eget ansvar även om det yttersta ansvaret ligger hos TL. :)
Rune.K skrev:Som alla vet så har vi moderatorer haft väldigt lite att göra sedan CF och andol tillträdde.
Min hobby är inte att moderera :)
Så jag ser gärna att vi kan fortsätta på den väg som CF och andol valde!

Ovanstående skriver jag naturligtvis i min roll som moderator!
mvh lokal moderator Rune.K
Som sagt är ju tanken att grupperna själva skall driva sina respektive områden utan toppstyrning. Det är ju knäppt om en TL skulle gå in och bestämma hur servern skall administreras t.ex... Jag anser att ansvaret hos en TL just ligger i att så långt som möjligt samordna grupperna och arbeta mot ett gemensamt mål, alltså att vara projektledare mer än 'chef'.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

No1Viking skrev:Hej

Jag undrar vilka mål (mätbara mål) och syften som gäller för Ubuntu Sverige Local Community, exklusive bugg#1 och CoC? Det känns speciellt viktigt att få svar på den frågan av de blivande ledarna, TL och TC, inför valet.

Micke
Mitt mål som TL är primärt att försöka ta tag i det jag anser har hamnat på efterkälken, t.ex. att skapa en enhetlig grafisk profil för gemenskapen i sin helhet. I övrigt så tror jag inte det generellt går att genomföra några förändringar om man som TL inte är överens om detta med dom som faktiskt får göra grovjobbet - t.ex. att förändra moderationen utan moderatorernas stöd eller 'beordra' portaladmin att förändra något i portalen, det skulle ju helt enkelt inte fungera.

Sen, efter dom problem som uppstod i samband med den här valkampanjen tror jag inte det är en dum idé att tillsätta en arbetsgrupp som utformar en 'guide' runt hur man bäst genomför ett demokratiskt val i LoCo't. Huruvida detta skall läggas till nuvarande regelverk här i LoCo't eller om det skall vara en rekommendation är något jag måste ta ställning till efter att ha pratat med den övriga administrationen (om jag nu skulle tillträda som TL). Men jag tror det behövs.

Och syftet med alla förändringar är att förbättra användarupplevelsen utan att för den skulle svika uppdraget vi utför mot Ubuntu och Canonical.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

farmfield skrev:
HakanS skrev:
'Vill' är inte inblandat utan det har inte blivit av och så vet jag inte hur faktiskt, men efterfrågat detta i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 45#p371745 bl.a. så gör det snarast nu, hehe... ;)
Nu har jag signerat CoC. Och till er som skrev att det är lite klurigt med PGP-nycklar o.s.v. vill jag säga att ni hade helt rätt. ;D

Underskriften ligger under mitt launchad-konto: https://launchpad.net/~gnuboxer
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Från ZX Spectrums presentation:
ZX Spectrum skrev:
farmfield skrev:Bara för att klargöra, vad är det som skiljer sig så markant mellan dina och mina idéer?
Jag citerar från din presentation:
"Jag vill satsa där vi halkat lite efter, få mer ordning på arbetsgrupperna bl.a. försöka ta tag mer i det grafiska samt hitta nya tekniska lösningar, t.ex. en mobil version av sajten."

Enligt mitt tankesätt samlar vi krafterna på att få det befintliga forumet på fötter igen. Nya grafiska/tekniska lösningar är helt ok men inte prioriterat för mig. Kan man istället förbättra ryktet för forumet som är ansiktet utåt så lär idéella projekten med den ena och andra komma automatiskt.
I slutändan slipper vi få diskussioner om vad som ska förbättras. Vill någon sätta ihop en arbetsgrupp för att jobba med det grafiska gränssnittet i LoCot så är det helt ok men jag kommer inte att sätta upp några sådana mål. Fokus kommer till 100% att ligga på forumets rykte och att nya/gamla användare ska känna sig välkomna.
Jag ser det som att CryingFreeman och Andol redan skapat grunden för detta och jag utgår ifrån att moderatorerna och de administratörer som har medverkat i det fortsätter i samma linje. Såvitt jag förstår har det ju varit lugnt på forumet och alla har varit nöjda med vad CF och Andol utfört.

Min oro ligger som sagt i att sajtens utveckling stagnerat sett till både funktionalitet och utseende på grund av tidigare tjafs. Då CryingFreeman och Andol har skapat en grund där dom tidigare bråken och revirstriderna avstannat under ett halvår borde det nu vara lämpligt att återuppta övrig utveckling.

Arbetsgrupperna t.ex. är en bra idé men jag tror problemet med dom har varit mest organisatorisk. Med lite målplaner för såväl enskilda arbetsgrupper som för LoCo't i stort så tror jag att grupperna kommer att fungera avsevärt bättre. Jag tror också att arbete inom grupperna kan skaka fram mer av det 'nya blod' som efterfrågats i flera trådar - för någonstans måste man börja för att känna sig delaktig, upprätthålla intresset att aktivera sig ytterligare samt också få chansen att visa framfötterna. :)

Så våra idéer är, som du beskriver det, väldigt olika. Jag vill inte bara fokusera på forumet utan helheten. Om nuvarande administratörer och moderatorer fortsätter på samma linje som under CryingFreeman och Andol så förstår jag inte varför det skulle fungera sämre. Kombinera ihop det med en trevligare miljö och bättre funktionalitet så tror iaf jag att vi är på rätt väg tillbaka.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Ofta får jag intrycket av att många aktiva här står och pissar i motvind och i uppförsbacke i hopp om att "alltid hamnar det på någon".

Det får mig att fundera en smula.

* Hur är man en bra lagledare över en sådan samling?
* Är vi ett lag idag?
* Om inte, behövs det en lagledare då? Fast det kanske är då som det behövs en som mest...
* Vad vill du leda över och vad vill du att vi skall göra, och hur vill du att vi skall vara, för att du skall kunna leverera så mycket som möjligt under din eventuella tid som lagledare?
* Det var klimatförändringen här som gjorde att jag klev tillbaka som moderator och blev mer passiv, varför skall jag aktivera mig här igen?
* Vad kan jag göra?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Om vi säger så här. Beskriv Ubuntus och LoCots roll i samhället och hur vi jobbar internt, ifall du får bestämma.

- Var står vi om ett halvår ?
- Var står vi om fem år?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

TicToc skrev:Ofta får jag intrycket av att många aktiva här står och pissar i motvind och i uppförsbacke i hopp om att "alltid hamnar det på någon".

Det får mig att fundera en smula.

* Hur är man en bra lagledare över en sådan samling?
Jag tror att det handlar om att ge grupperna frihet under ansvar som sagt. Och då pratar jag om administratörer inom deras respektive fält, moderatorer o.s.v, inte arbetsgrupperna.
TicToc skrev:* Är vi ett lag idag?
* Om inte, behövs det en lagledare då? Fast det kanske är då som det behövs en som mest...
Jag tror att vi är och skall fortsätta vara ett flertal mindre lag, inte ett stort. CryingFreeman skrev bl.a. hur svårt det var att samordna alla i ett team, men det kanske inte är den optimala lösningen här. Låt dom som vill hålla på med supportforumet göra det och på det sätt dom finner att det fungerar bäst t.ex... Samma gäller administratörerna inom sina respektive områden.
TicToc skrev:* Vad vill du leda över och vad vill du att vi skall göra, och hur vill du att vi skall vara, för att du skall kunna leverera så mycket som möjligt under din eventuella tid som lagledare?
Jag vill hellre försöka 'projektleda' än att styra. Jag tror inte det går att 'leda' den här gemenskapen heller eftersom alla är här på frivilligbasis och för att dom faktiskt tycker det är kul. Slutar det vara kul kommer dom inte vara kvar. (Det var Hund som påpekade det först men det är värt att repetera.)

Så jag vill istället försöka arbeta mer med projektgrupperna, bl.a. för att få igång utvecklingen av sajten igen men också för att visa att vi kan utvecklas och med det locka nya in i grupperna som ett steg att aktivera sig i gemenskapen. Sen tror jag att projektgrupperna skulle uppskatta att någon faktiskt vågade ta ansvar - för en sak här är att folk måste våga ta beslut och har man då någon med helhetsansvar får denna ta trycket tillsammans med den gruppen.

Det sistnämnda kan också gälla administratörer och moderatorer.
TicToc skrev:* Det var klimatförändringen här som gjorde att jag klev tillbaka som moderator och blev mer passiv, varför skall jag aktivera mig här igen?
För att hjälpa till att skapa ett bättre klimat. :)
TicToc skrev:* Vad kan jag göra?
Jag antar att frågan också var menad mer generellt än sett endast till dig personligen, eller?

För det är ju upp till var och en vad dom tycker känns rätt och/eller tycker verkar kul att hjälpa till med, så jag får göra en John F. Kennedy och istället fråga vad du skulle vilja göra och förändra. Och den frågan gäller ju alla medlemmar här.

Sett till dig, personligen, så är ju du såpass välkänd och erfaren äldre medlem här att det ger dig fler möjligheter än vad en medlem har här som ny, såklart - för man kan ju inte plocka in folk som moderator eller admin utan att dom visat att dom är lämpliga för det o.s.v... Men ju mer man visar framfötterna desto mer ansvar skall man naturligtvis få chansen att ta. Men just dina framfötter är sedan länge väl synliga tror jag. ;)
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 22 gånger.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:...
Låt dom som vill hålla på med supportforumet göra det och på det sätt dom finner att det fungerar bäst t.ex...
...
Det håller jag med om!

Jag håller på med support emellanåt, jag ser att att det är folk som kommer och hjälper till ett tag för att sedan bara försvinna.
Det finns en kärntrupp som alltid ställer upp och supportar, men resten byts ut med jämna mellanrum.
Jag tvivlar att man ska gå in toppstyra något i supporten.
Den rullar på bra som det är nu, tycker i alla fall jag.
/Rune
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Om vi säger så här. Beskriv Ubuntus och LoCots roll i samhället och hur vi jobbar internt, ifall du får bestämma.
Den första frågan förstår jag inte riktigt hur du menar. LoCot's roll är att bedriva en svensk informations- och supportportal samt erbjuda ubuntu-entusiaster en gemenskap att verka i. Det ser jag som rätt enkelt att besvara.

Ubuntus roll? Jag vill ju som många här att öppen källkod skall växa sig större än sluten kod och GNU/Linux är en stor del av detta. Ubuntu lär till användarantal vara den största distributionen och detta bör återspeglas i det svenska LoCo't såväl i funktion (som t.ex. support) som utseendemässigt.

Som jag skrivit många gånger tidigare så ser jag LoCot's funktion till att tjäna ubuntu och inte att som självändamål tjäna medlemmarna. Vi är ju ett officiellt Ubuntu-LoCo och har med det ett ansvar, ett ansvar jag tycker hamnar i skymundan i diskussioner om enskilda medlemmars vilja runt ditten och datten.

Den andra frågan besvarar jag med ett citat från ett tidigare svar:
Farmfield skrev: [...] Jag tror inte det går att 'leda' den här gemenskapen heller eftersom alla är här på frivilligbasis och för att dom faktiskt tycker det är kul. Slutar det vara kul kommer dom inte vara kvar. (Det var Hund som påpekade det först men det är värt att repetera.) [...]

[...] Jag tror att vi är och skall fortsätta vara ett flertal mindre lag, inte ett stort. CryingFreeman skrev bl.a. hur svårt det var att samordna alla i ett team, men det kanske inte är den optimala lösningen här. Låt dom som vill hålla på med supportforumet göra det och på det sätt dom finner att det fungerar bäst t.ex... Samma gäller administratörerna inom sina respektive områden. [...]
Vad gäller LoCot's utveckling så tror jag på att man sätter upp klara och inte oöverstigliga mål. Detta gäller såväl LoCot i stort som projektgrupperna. Gällande projektgrupper så tycker jag bättre projektplanering är ett måste och startar man en grupp så bör man från början ha en plan, ett tydligt (och då inte oöverstigligt) mål och en någorlunda vettig tidtabell.

Jag tror även administratörer och moderatorer skulle tjäna på att göra detsamma men som jag sagt tidigare är det upp till grupperna hur dom vill göra. Har dom vad dom anser är ett fungerande arbetsmetodik vill jag inte blanda mig i den.
Urban Anjar skrev:- Var står vi om ett halvår ?
Om min önskan slår in så har vi en väl fungerande supportavdelning i ett i övrigt trevligt forum. LoCo't har också en fräsch enhetlig grafisk profil. Dom som vill kan få tillgång till forumet via sin smartphone. Vi har också fler aktiva medlemmar i roller som moderatorer, aktiva i projektgrupper m.m...
Urban Anjar skrev:- Var står vi om fem år?
Som icke-japan måste jag erkänna att jag har svårt nog att fundera på nästa sex månader och inte på långa vägar fem år. Dessutom är jag inte helt säker på att vi använder skrivbords-OS på det sättet som vi gör idag om fem år. Så det fick bli ett ironiskt icke-svar på frågan - men hoppas ni inte missuppfattar det. ;)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Spel är ju en väldigt viktig sak och jag undrar om du har några funderingar kring hur vi ska få fler köpspel till Linux. Dessutom undrar jag om du har några funderingar kring om hur vi ska få fler att gå över till OpenGL istället för DirectX?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Harlekin33 skrev:Spel är ju en väldigt viktig sak och jag undrar om du har några funderingar kring hur vi ska få fler köpspel till Linux. Dessutom undrar jag om du har några funderingar kring om hur vi ska få fler att gå över till OpenGL istället för DirectX?
Det är en fråga som du bör ställa till Ulsak och HakanS. Varför? Bl.a. eftersom marknadsföringsbiten ligger under befattningen som TC men ännu viktigare, eftersom jag ju aldrig spelat - varken på dator eller konsoll för den delen - och jag kan verkligen ingenting om området heller. Sorry.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Vad tycker du är dom 5 viktigaste sakerna som måste göras inom den närmsta framtiden? (förutom ett mobilt tema)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"