Försöker installera Ubuntu netbook remix

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
agho
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Försöker installera Ubuntu netbook remix

Inlägg av agho »

Jag har försökt lägga in ubuntu netbook inifrån ubuntu 9.10 och fastnar när jag ska bota på sh:grub.
Kommer överhuvudtaget inte in i ubuntu längre
Jag har en Lenovo 2.10 ( tror jag den heter ).
Det jag gjorde var att jag tog hem filen för Ubuntu netbook remix och hittade ett program via detta forum som gjorde att jag kunde installera inifrån ubunut.
Det som händer nu när jag startar burken är följande:

[ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device/file completions. ]

sh:grub>

Hart ingen aning om hur jag kommer förbi detta,. Kan någon hjälpa mig?
Senast redigerad av 1 agho, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Försöker installera Ubuntu netbook remix

Inlägg av Osprey »

Det är lite svårt att veta vad som egentligen har hänt när du skriver att du "försökt lägga in ubuntu netbook inifrån ubuntu 9.10". Klart är emellertid att den av någon anledning hänger i GRUB och inte kör igång Ubuntu. Hur du ska kunna fixa till det innefattar en del rätt så avancerad felsökning så om du inte har något speciellt liggande på burken som du måste spara, så är det antagligen enklast att installera om.

Det som i huvudsak skiljer mellan "vanlig" Ubuntu och Netbook Remix är "netbook-launcher - (A clutter-based desktop launcher, typically used on netbooks)" och "maximus - (A window management tool)" som du i ett befintligt Ubuntu lätt kan installera med: För att få igång netbook-utseendet efter det så lägger du bara in de två programmen i dina "Uppstartsprogram", men personligen så kör jag Netbook med helt vanlig Ubuntu (dvs. utan att starta de två programmen). Det ser snyggt ut med de programmen men man (jag) blir fullkomligt tokig på alla begränsningar det för med sig... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
agho

Inlägg av agho »

Osprey skrev:Det är lite svårt att veta vad som egentligen har hänt när du skriver att du "försökt lägga in ubuntu netbook inifrån ubuntu 9.10". Klart är emellertid att den av någon anledning hänger i GRUB och inte kör igång Ubuntu. Hur du ska kunna fixa till det innefattar en del rätt så avancerad felsökning så om du inte har något speciellt liggande på burken som du måste spara, så är det antagligen enklast att installera om.

Det som i huvudsak skiljer mellan "vanlig" Ubuntu och Netbook Remix är "netbook-launcher - (A clutter-based desktop launcher, typically used on netbooks)" och "maximus - (A window management tool)" som du i ett befintligt Ubuntu lätt kan installera med: För att få igång netbook-utseendet efter det så lägger du bara in de två programmen i dina "Uppstartsprogram", men personligen så kör jag Netbook med helt vanlig Ubuntu (dvs. utan att starta de två programmen). Det ser snyggt ut med de programmen men man (jag) blir fullkomligt tokig på alla begränsningar det för med sig... :)
Installationskoden försvann. Var ska jag skriva in den? Är väldigt ny i ubuntuvärlden. Och var hittar jag programen?
Att jag vill prova netbook remix beror helt enkelt på att alla fönster blir så stora för mig i unbuntu. Jag ser inte botten på dom eller så blir dom rekatangulära och jag kan inte ändra storleken på dom.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ojdå, det som ska stå där är:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install netbook-launcher
sudo apt-get install maximus
(Det verkar inte funka riktigt med code-taggar nu..?)

Och som sagt var så ska du lägga in det som "uppstartsprogram" under "[System] -> [Inställningar] -> [Uppstartsprogram] sedan...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
agho

Inlägg av agho »

Provade precis att ominstallera 9.10 men nu läser burken inte av usbstickan som jag använde första gången.
Jag kommer till samma eländiga sh:grub hela tiden.
Känns som jag fastnat i ett moment 22.
Gör har även xp på denna burk och det vill jag ha kvar till jag känner att jag och ubuntu blivit riktiga kompisar.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

agho skrev:Provade precis att ominstallera 9.10 men nu läser burken inte av usbstickan som jag använde första gången.
Jag kommer till samma eländiga sh:grub hela tiden.
Kolla så att BIOS är riktigt inställt så att den startar från USB-pinnen före disken.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"