[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:... Du verkar väldigt emot förändringar här alls...
Jag är inte emot förändringar, men om jag ska hänga på så bör det vara förändringar till det bättre.
Dessutom hade vi för ett halvår sedan en väldig massa omröstningar, är det inte väl lite väl tidigt att redan börja riva i det?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:
Jag är inte emot förändringar, men om jag ska hänga på så bör det vara förändringar till det bättre.
Dessutom hade vi för ett halvår sedan en väldig massa omröstningar, är det inte väl lite väl tidigt att redan börja riva i det?
Eh, jag är som sagt inte ute efter att förändra det som fungerar - och/eller ens det som inte gör det, t.ex. arbetsgrupperna, det kan vara rekryteringen/motivationen som tryter och inte formen på grupperna eller dylikt... Det är ju inte jag som efterfrågat förändring, snarare tvärtom, jag tycker det verkar fungera bra så då är det verkligen på tiden att man utgår ifrån det och driver gemenskapen framåt - nu finns det ju lugn att göra det i, eller hur? Det jag ser och ifrågasätter är hur och varför ubuntu-se.org verkar ha stagnerat i utvecklingen, inget annat. 8)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Ubuntu-se.org har kanske stagnerat, men jag ser inget samband med att CF och andol tillträdde.
Stagnationen började långt tidigare som jag ser det.
Vad framförallt CF och andol med hjälp av admins och moderatorer lyckats med, är att vi har ett mycket trevligare klimat nu, eller hur?
Min tro vad det gäller att LoCot ska utvecklas är att det bör ske på frivillig basis, vi flesta här är ju vuxna människor vi behöver inte någon som "piskar på oss". Men det är inte fel att någon som är intresserad har lite koll på vad som händer eller inte händer i påbörjade projekt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Ubuntu-se.org har kanske stagnerat, men jag ser inget samband med att CF och andol tillträdde.
Stagnationen började långt tidigare som jag ser det.
Jag ser ingen i tråden som påstår det heller men nu är det ju nyval och Andol kommer t.ex. inte ställa upp i nyvalet.

Sedan så har vi inom gemenskapen röstat fram det hör med arbetsgrupper men tydligen är det något som bör ses över och/eller hållas efter uppifrån, se till att driva på så gott det går och motverka att det - som det nu gjort - stagnerar.
Rune.K skrev:Vad framförallt CF och andol med hjälp av admins och moderatorer lyckats med, är att vi har ett mycket trevligare klimat nu, eller hur?
Och återigen är det ingen som påstått något annat.
Rune.K skrev:Min tro vad det gäller att LoCot ska utvecklas är att det bör ske på frivillig basis, vi flesta här är ju vuxna människor vi behöver inte någon som "piskar på oss". Men det är inte fel att någon som är intresserad har lite koll på vad som händer eller inte händer i påbörjade projekt.
Det är åter, återigen ingen som påstått något annat än att det här är frivilligarbete, men intresset hos vissa medlemmar handlar om vissa delar och andras om andra delar, något som också gäller ledarskapet. Jag är intresserad av att ta tag i det här med det grafiska, titta mer på det tekniska samtidigt som man kör vidare med det som fungerat, hur forumet drivs och modereras t.ex (*), för det har jag inget jätteintresse i - inte så länge det fungerar iaf. Ulsak har också lite andra idéer än vad som uttryckts officiellt härifrån och har ju varit med och drivit flera projekt just gällande att visa upp Ubuntu för folk - någonting han då kan ta till sin spets med ett officiellt uppdrag.

(*) ang. forumet så tycker jag Hund har helt rätt inställning med keep it simple stupid + att moderationen hålls uppe, för det fungerar.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det jag skriver är inte riktat till dej egentligen, jag vill bara klargöra hur jag tänker.
Du frågade ju om jag var emot förändringar...

Men jag tror nog att du och jag är ganska överens i det mesta, det är bara det att ibland så är det svårt att göra sej förstådd via tangentbordet.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Det jag skriver är inte riktat till dej egentligen, jag vill bara klargöra hur jag tänker.
Du frågade ju om jag var emot förändringar...

Men jag tror nog att du och jag är ganska överens i det mesta, det är bara det att ibland så är det svårt att göra sej förstådd via tangentbordet.
Jag måste erkänna att jag inte hade uppfattat det så hittills i tråden, men nu har ju diskussionen iaf varit på en vettig nivå jämfört med annat som dragits upp i den här tråden.

Oavsett vilket så handlar det om att gå framåt, inte tillbaka, men innebär inte att man skall ändra på något utan mer finjustera in det som är en bra idé men inte riktigt tagit fart - för det är så jag ser det här med arbetsgrupperna t.ex...

En annan sak jag tror behövs är en teknisk inventering, få koll på var alla tweaks och dylikt ligger i koden. Det här är ju också ett måste för att kunna bedöma vilka tekniska möjligheter (och begränsningar) sajten har idag - ett måste för att få koll på om vi kan utveckla ubuntu-se.org vidare med saker som mobila teman och dylikt... :)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:...
så handlar det om att gå framåt
...
Det är en min favoritriktning också :)

Du får ursäkta mej för att jag ibland blir lite uppjagad när jag skriver mina inlägg.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:
Rune.K skrev:
Eh, jag är som sagt inte ute efter att förändra det som fungerar - och/eller ens det som inte gör det, t.ex. arbetsgrupperna, det kan vara rekryteringen/motivationen som tryter och inte formen på grupperna eller dylikt... Det är ju inte jag som efterfrågat förändring, snarare tvärtom, jag tycker det verkar fungera bra så då är det verkligen på tiden att man utgår ifrån det och driver gemenskapen framåt - nu finns det ju lugn att göra det i, eller hur? Det jag ser och ifrågasätter är hur och varför ubuntu-se.org verkar ha stagnerat i utvecklingen, inget annat. 8)
If it ein't broke, don't fix it!

Det är nog rätt tänkt. Jag menar varför laga sönder sånt som fungerar hyggligt eller riva upp beslut som ännu inte hunnit verka ordentligt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:If it ein't broke, don't fix it!

Det är nog rätt tänkt. Jag menar varför laga sönder sånt som fungerar hyggligt eller riva upp beslut som ännu inte hunnit verka ordentligt.
Precis min mening. Nu har det varit 6 lugna månader, låt oss försöka upprätthålla det men samtidigt försöka ta långsamma steg framåt i saker som halkat efter. :)

Jag måste erkänna att jag ställer mig hyfsat oförstående till den uppståndelse som blivit iom att vi nu skall ha val, det är ju som det är med den saken.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

farmfield skrev:
Urban Anjar skrev:If it ein't broke, don't fix it!

Precis min mening. Nu har det varit 6 lugna månader, låt oss försöka upprätthålla det men samtidigt försöka ta långsamma steg framåt i saker som halkat efter. :)

Jag måste erkänna att jag ställer mig hyfsat oförstående till den uppståndelse som blivit iom att vi nu skall ha val, det är ju som det är med den saken.
;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:Jag måste erkänna att jag ställer mig hyfsat oförstående till den uppståndelse som blivit iom att vi nu skall ha val, det är ju som det är med den saken.
Ehh..... kanske för att det är för att det är en av två gånger (för närvarande) man har en minsta liten chans att påverka till en förändring, eller? Många gillar det Little John föreslår, just för att han vill att det verkligen händer något.
Vad jag ser är de andra kandidaternas mål att fortsätta i samma gamla trötta och slitna hjulspår.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

No1Viking skrev:
farmfield skrev:Jag måste erkänna att jag ställer mig hyfsat oförstående till den uppståndelse som blivit iom att vi nu skall ha val, det är ju som det är med den saken.
Ehh..... kanske för att det är för att det är en av två gånger (för närvarande) man har en minsta liten chans att påverka till en förändring, eller? Många gillar det Little John föreslår, just för att han vill att det verkligen händer något.
Vad jag ser är de andra kandidaternas mål att fortsätta i samma gamla trötta och slitna hjulspår.

Micke
Nu var det ju uppståndelsen jag pratade om, ingenting annat. Det var väl knappast oväntat att vi skulle ha ett val så småningom?

Vad gäller hjulspår så vet du var jag står. Dina och LJ's idéer har tveklöst fungerat på ubuntu.se och ni har fått due credit för det. Men ubuntu.se är din personliga egendom. Att applicera samma tänkande på ubuntu-se.org tror jag är fullkomligt vansinne.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:...
Men ubuntu.se är din personliga egendom. Att applicera samma tänkande på ubuntu-se.org tror jag är fullkomligt vansinne.
Tack för det farmfield!
Jag har väl vetat ganska länge var du står, men det känns bra att ha det svart på vitt.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Kan inte nuvarande admins ta hand om forumet? varför är det så viktigt med det här TL och TC?
Detta är väll inte mer än bara en hemsida....
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

TweekiE skrev:Kan inte nuvarande admins ta hand om forumet? varför är det så viktigt med det här TL och TC?
Precis. Det är det vi håller på att diskutera nu. Kul att någon är medveten om vart dom surfat in. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:
TweekiE skrev:Kan inte nuvarande admins ta hand om forumet? varför är det så viktigt med det här TL och TC?
Precis. Det är det vi håller på att diskutera nu. Kul att någon är medveten om vart dom surfat in. :)
Det är bara det, att då blir det en kopia av ubuntu.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:
Hund skrev:
Det är bara det, att då blir det en kopia av ubuntu.se
Vad menar du?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:Det är bara det, att då blir det en kopia av ubuntu.se
Det kommer inte att bli mer en kopia av ubuntu.se än det har varit tidigare.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Vadå... så bara för att vi inte har en TL och TC så är detta en kopia av ubuntu.se?
TL och TC har bara skapat problem enligt mitt tycke. okej det var bra att CF ryckte in, men annars fattar jag inte vad som var så bra.
Det är väll inte annat än bra att kunna välja på två sidor? jag skulle välja ubuntu.se bara för att det är snyggare t.ex. ;D
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Vi kommer fortfarande att ha en Team Contact eftersom det är ett krav att alla LoCo ska ha en.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"