TicToc skrev:Ofta får jag intrycket av att många aktiva här står och pissar i motvind och i uppförsbacke i hopp om att "alltid hamnar det på någon".
Det får mig att fundera en smula.
* Hur är man en bra lagledare över en sådan samling?
Jag tror att det handlar om att ge grupperna frihet under ansvar som sagt. Och då pratar jag om administratörer inom deras respektive fält, moderatorer o.s.v, inte arbetsgrupperna.
TicToc skrev:* Är vi ett lag idag?
* Om inte, behövs det en lagledare då? Fast det kanske är då som det behövs en som mest...
Jag tror att vi är och skall fortsätta vara ett flertal mindre lag, inte ett stort. CryingFreeman skrev bl.a. hur svårt det var att samordna alla i ett team, men det kanske inte är den optimala lösningen här. Låt dom som vill hålla på med supportforumet göra det och på det sätt dom finner att det fungerar bäst t.ex... Samma gäller administratörerna inom sina respektive områden.
TicToc skrev:* Vad vill du leda över och vad vill du att vi skall göra, och hur vill du att vi skall vara, för att du skall kunna leverera så mycket som möjligt under din eventuella tid som lagledare?
Jag vill hellre försöka 'projektleda' än att styra. Jag tror inte det går att 'leda' den här gemenskapen heller eftersom alla är här på frivilligbasis och för att dom faktiskt tycker det är kul. Slutar det vara kul kommer dom inte vara kvar. (Det var Hund som påpekade det först men det är värt att repetera.)
Så jag vill istället försöka arbeta mer med projektgrupperna, bl.a. för att få igång utvecklingen av sajten igen men också för att visa att vi kan utvecklas och med det locka nya in i grupperna som ett steg att aktivera sig i gemenskapen. Sen tror jag att projektgrupperna skulle uppskatta att någon faktiskt vågade ta ansvar - för en sak här är att folk måste våga ta beslut och har man då någon med helhetsansvar får denna ta trycket tillsammans med den gruppen.
Det sistnämnda kan också gälla administratörer och moderatorer.
TicToc skrev:* Det var klimatförändringen här som gjorde att jag klev tillbaka som moderator och blev mer passiv, varför skall jag aktivera mig här igen?
För att hjälpa till att skapa ett bättre klimat.
TicToc skrev:* Vad kan jag göra?
Jag antar att frågan också var menad mer generellt än sett endast till dig personligen, eller?
För det är ju upp till var och en vad dom tycker känns rätt och/eller tycker verkar kul att hjälpa till med, så jag får göra en John F. Kennedy och istället fråga vad du skulle vilja göra och förändra. Och den frågan gäller ju alla medlemmar här.
Sett till dig, personligen, så är ju du såpass välkänd och erfaren äldre medlem här att det ger dig fler möjligheter än vad en medlem har här som ny, såklart - för man kan ju inte plocka in folk som moderator eller admin utan att dom visat att dom är lämpliga för det o.s.v... Men ju mer man visar framfötterna desto mer ansvar skall man naturligtvis få chansen att ta. Men just dina framfötter är sedan länge väl synliga tror jag.