Bästa eeePC900 operativstytem
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Bästa eeePC900 operativstytem
Jag har haft Crunchbang Linux på dotterns eeePC. Det har varit OK. Men nu är det önskemål om byte pga att något skrånglar. Vilken Distro är uppskattad idag. 

- AndreasS
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Bästa eeePC900 operativstytem
Hej!
Ubuntu toppar ju alla listor - Du kan använda netboot remix om du vill - själv skulle jag föredra att använda den vanliga.
Annars kan du även prova Debian som både Ubuntu och crunchbang är baserade på.
Ubuntu toppar ju alla listor - Du kan använda netboot remix om du vill - själv skulle jag föredra att använda den vanliga.
Annars kan du även prova Debian som både Ubuntu och crunchbang är baserade på.
Känner en kille som just varit i det snåret. Han installerade olika eee-versioner av Ubuntu, som eeebuntu mm, men han tyckte inte att de var så särskilt "eee"-iga, sedan installerade han den vanliga Netbook-remixen, och gillade den. Den funkar mycket bra med hans eee, bättre än de där eee-distrona.
Edit: stavning...
Edit: stavning...
Senast redigerad av 1 cthulhu, redigerad totalt 16 gånger.
-
Jag har hunnit slanga ner en Puppy Linux. Det är "Simplicity101Netbook". Jag provar det först. och återkommer. Tack. 

-
Nix, inte så bra. Mycket snabb!!
Fast trotts att WLAN med WPA2 anslöts, så funkade inte WEB-browser. Så provar jag UNR9.10 http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download-netbook

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag kör Debian testing på min netbook :p
-
Okay, och vad tycker du om resultatet? Jag håller på att titta på Debian på annan PC för att lära mig. Fast jag haar inte lyckats förstå de olika behörighetsnivåerna, och hur det hanteras på bästa sätt. Anser du att Debian är att föredra framför Ubuntu? Det är ju ett antal Drivers också så ska på plats....Hur löser du det?bittin skrev:Jag kör Debian testing på min netbook :p

-
Jag tycker UNR 9.10 är riktigt bra. Inte så snabb som PuppyLinux. Men starten av programmen är "lagom" snabb. Hoppas dottern samtycker. 

Körde Arch i flera år på min Eeepc 900, som jag ser det finns det ingen anledning att använda något annat.
-
Det där är min "nästa kurs". Jag har tvekat inför den mängd introduktionsinformation som jag ska behöva läsa. Men det kommer nog att ske,barzam skrev:Körde Arch i flera år på min Eeepc 900, som jag ser det finns det ingen anledning att använda något annat.

Arch har bara rykte att vara svårt, det är i själva verket väldigt smidigt att använda och har ett suveränt forum och välfylld wiki.
jag kör med vanliga ubuntu i min, funkar kanon, och även jag har testat det mästa på min eee pc men ubuntu (den vanliga) är överlägsen allt
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hans Linde skrev:Okay, och vad tycker du om resultatet? Jag håller på att titta på Debian på annan PC för att lära mig. Fast jag haar inte lyckats förstå de olika behörighetsnivåerna, och hur det hanteras på bästa sätt. Anser du att Debian är att föredra framför Ubuntu? Det är ju ett antal Drivers också så ska på plats....Hur löser du det?bittin skrev:Jag kör Debian testing på min netbook :p
Jag kör alltid deras minimal installation och kör apt-get för att lägga på Xorg och sakerna jag använder och dom har inte så jättekrångliga behörighetsniver
-
Hmmm..........det låter frestande att fördjupa sig i både ArchLinux och Debian. Eventuellt kommer jag att få börja arbetsträna i ett IT-gäng.(otroligt men sant..) Det är en fråga om att återranvänd äldre (3år) efter nyinstallation. De skulle vara kul om de godtog en Linuxlösning.
Men fjärrsupport och begränsad behörighet för användaren (....som kommer att vara en person utan datorvana). Det här bli kanske ämnet för min nästa tråd. Isf kommer ert bidrag att vara av stor betydelse.