Jag har lagt upp min andra HDD med automatisk montering vid uppstart.
Det innebär att ikonen för HDD visas på skrivbordet efter uppstart.
Eftersom det är en intern hårddisk i datorn villjag inte ha HHD ikonen på skrivbordet.
Hur tar man bort ikonen utan att avmontera HDD.
Ta bort HDD ikon på skrivbordet
Re: Ta bort HDD ikon på skrivbordet
Enklast gör du det via terminalen:
Annars kan du använda det grafiska programmet gconf-editor.gconftool-2 -t bool -s /apps/nautilus/desktop/volumes_visible false
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Ivar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Tittade på gconf-editor men det var lite svårt att hitta vad jag var ute efter.
Kommer terminalkomandot att ta bort alla ikoner för diskar på skrivbordet. Jag vill att temporära diskar fortfarande
skall synas som tex USB minnen etc.
Kommer terminalkomandot att ta bort alla ikoner för diskar på skrivbordet. Jag vill att temporära diskar fortfarande
skall synas som tex USB minnen etc.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du startar programmet Konigurationsredigerare som ligger nånstans i programmenyn. Om du inte hittar den kan du starta programmet genom att klicka Alt+F2 och skriva in kommandot gconf-editor. Om programmet inte är installerat så finns det i förråden, du kan installera genom att klicka här
gconf-editor
När du startat programmet så bläddra dej fram till apps > nautilus > desktop och ta bort bocken vid volumes_visible. Alla ikoner för enheter kommer att försvinna, även för USB-enheter, men det finns ett i mitt tycke bättre alternativ, nämligen att se dessa enheter i panelen istället. Högerklicka på panelen och lägg till Diskmonterare.

När du startat programmet så bläddra dej fram till apps > nautilus > desktop och ta bort bocken vid volumes_visible. Alla ikoner för enheter kommer att försvinna, även för USB-enheter, men det finns ett i mitt tycke bättre alternativ, nämligen att se dessa enheter i panelen istället. Högerklicka på panelen och lägg till Diskmonterare.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Ivar
Är inte riktigt nöjd med lösningen. Om jag startar diskmonteraren kommer även min andra hårddisk upp.
Hårddisken är endast för back och ligger och jobbar i bakgrunden mot flera datorer i nätverket.
Jag skulle vilja ha det som i windows utforskare, att hårdiskarna ligger under datorn men inte syns på skrivbordet
eller i panelen. Endast tillfälliga diskar skall komma upp på skrivbordet tex USB minnen, kameror etc.
Hårddisken är endast för back och ligger och jobbar i bakgrunden mot flera datorer i nätverket.
Jag skulle vilja ha det som i windows utforskare, att hårdiskarna ligger under datorn men inte syns på skrivbordet
eller i panelen. Endast tillfälliga diskar skall komma upp på skrivbordet tex USB minnen, kameror etc.
- Ivar
Ingen som har någon lösning?
-
- AVREGISTRERAD
Har du provat någonting själv? vad händer om du kör kommandot i terminalen kan du skapa genvägar till usb enheterna då ?Ivar skrev:Ingen som har någon lösning?
http://tombuntu.com/index.php/2007/10/2 ... u-desktop/
http://hideseek.sourceforge.net/
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-393861.html