Terminal utan panel [LÖST]
Terminal utan panel [LÖST]
Hej, När jag startade datorn idag fick jag först bara en svart sida med vit muspekarpil? Vid mjukvaruomstart startade ubuntu (Dual m XP) ok. MEN panelen är borta! Jag gick via ett dokument till "hjälp på internet" och lyckades ta mig hit. Hur gör jag för att få fram en terminal när jag inte har någon panel? "Killall gnome-panel" läste jag om i en annan tråd men jag får inte fram terminalen? Har bara ett skrivbort som är rent på allt utom ett dokument. Kan få fram en filbläddrare. Tacksam för alla tipps!
Senast redigerad av 2 olago, redigerad totalt 15 gång.
- AndreasS
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Terminal utan panel
Hej oj, nåt verkar ha gått väldigt fel för dig. Har du gjort några ändringar eller lekt med något?olago skrev:Hej, När jag startade datorn idag fick jag först bara en svart sida med vit muspekarpil? Vid mjukvaruomstart startade ubuntu (Dual m XP) ok. MEN panelen är borta! Jag gick via ett dokument till "hjälp på internet" och lyckades ta mig hit. Hur gör jag för att få fram en terminal när jag inte har någon panel? "Killall gnome-panel" läste jag om i en annan tråd men jag får inte fram terminalen? Har bara ett skrivbort som är rent på allt utom ett dokument. Kan få fram en filbläddrare. Tacksam för alla tipps!
Det brukar inte strula av sig själv. Alt+f2 kanske kan ge dig en "kör" å i den skriver du "nautilus" som borde starta hela gnome-skrivbordet med panel.
Vill du få fram en terminal kan du skriva "gnome-terminal" eller "xterm"
"killall gnome-panel" är ett kommando för att döda panelen, dvs ta bort den. Det vill du väl inte?
När jag testade flera skärmar började både övre och undre panel crasha och blinkade hela tiden.
Terminalen fick jag fram via högerklick på skärmen och "Öppna i terminal" sedan körde jag detta några ggr
och sedan ta bort den dolda
och sedan logga ut/in så återskapades panelen. Om det fungerar för ditt problem vet jag inte.
Terminalen fick jag fram via högerklick på skärmen och "Öppna i terminal" sedan körde jag detta några ggr
Kod: Markera allt
sudo killall gnome-panel
Kod: Markera allt
sudo rm -r ~/.gconf/apps/panel
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Tack för svaren! Efter att ha startat om datorn fungerar allt som det ska? Nej, jag har inte medvetet petat i systemet. Det jag gjort är att jag installerat och avinstallerat några program, men jag använde Ubuntus programcentral. (Killall gnom-panel tar först bort panelen för att sedan direkt starta den igen. Testa.)