Gran Paradiso/Firefox
Gran Paradiso/Firefox
Yes!
Äntligen en webbläsare som är specialanpassad för att titta på p0rn.
Det var min första tanke när jag startade firefox som heter Gran Paradiso i Arch.
Gran Paradiso är ännu ett namn för Firefox.
Minefield stötte jag på i sysrescuecd, Minefield är tydligen där utvecklingen sker...
Iceweasel i Debian.
Hur många Firefox finns det egentligen?
Det var min första tanke när jag startade firefox som heter Gran Paradiso i Arch.
Gran Paradiso är ännu ett namn för Firefox.
Minefield stötte jag på i sysrescuecd, Minefield är tydligen där utvecklingen sker...
Iceweasel i Debian.
Hur många Firefox finns det egentligen?
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Gran Paradiso/Firefox
Kärt barn har många namn heter det ju så det är väl inte så konstigt att Firefox också har det... 
Problemet (för vissa) är att namnet Firefox inte är helt fritt och inte heller själva ikonen med "eldräven" (de är trademarks som är fri att användas men inte nyttjas hur som helst) som Firefox använder medan källkoden är open source och fri under sin licens. Det har gjort att Debian valt att inte använda "eldräven" som ikon och dessutom döpa om firefox till Iceweasel. Det är annars precis samma webbläsare men ett sätt för Debian att hålla sig till sin tolkning av hur fritt det ska vara.
Gran Paradiso är kodnamnet som utvecklingen av Firefox 3.0 fick och vissa har valt att behålla det namnet på firefox 3.0 av lite samma orsak som Debian valde ett helt eget namn. Minefield är kodnamnet för den version av firefox som ligger under utveckling och kommer troligen bli Firefox 3.2.
Ubuntu använder ju själv kodnamn på sina utvecklingsversioner så fenomenet är ju inte specifikt för Firefox även om det finns de som döper om firefox av andra orsaker.
Som kuriosa kan ju nämnas att Firefox först gick under namnet Phoenix och då var en avknoppning på webbläsaren och programsviten Netscape Navigator men så bytte de till Firebird när version 1.0 kom som då var taget och då fick de byta till Firefox som de sedan använt som varunamn på sin webbläsare.
Hoppas det här reder upp lite i namnröran.
/Philip

Problemet (för vissa) är att namnet Firefox inte är helt fritt och inte heller själva ikonen med "eldräven" (de är trademarks som är fri att användas men inte nyttjas hur som helst) som Firefox använder medan källkoden är open source och fri under sin licens. Det har gjort att Debian valt att inte använda "eldräven" som ikon och dessutom döpa om firefox till Iceweasel. Det är annars precis samma webbläsare men ett sätt för Debian att hålla sig till sin tolkning av hur fritt det ska vara.
Gran Paradiso är kodnamnet som utvecklingen av Firefox 3.0 fick och vissa har valt att behålla det namnet på firefox 3.0 av lite samma orsak som Debian valde ett helt eget namn. Minefield är kodnamnet för den version av firefox som ligger under utveckling och kommer troligen bli Firefox 3.2.
Ubuntu använder ju själv kodnamn på sina utvecklingsversioner så fenomenet är ju inte specifikt för Firefox även om det finns de som döper om firefox av andra orsaker.
Som kuriosa kan ju nämnas att Firefox först gick under namnet Phoenix och då var en avknoppning på webbläsaren och programsviten Netscape Navigator men så bytte de till Firebird när version 1.0 kom som då var taget och då fick de byta till Firefox som de sedan använt som varunamn på sin webbläsare.
Hoppas det här reder upp lite i namnröran.
/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Utanför ämnet:
Man tackar för det stora smajlet!
Enl. Wikipedia:
Utanför ämnet:Rune.K skrev:Utanför ämnet: Yes!
Man tackar för det stora smajlet!

Enl. Wikipedia:
Alltså precis som 'Philip5' skriver. Jag var rätt säker på att det var så men jag funderade också på det där med 'Minefield' som jag ju sett till och från, bl.a. på optimerade builds för PowerPC-cpu's...Mozilla Firefox 3 is a version of Mozilla Firefox, a web browser released on June 17, 2008 by the Mozilla Corporation. [...]
It was codenamed Gran Paradiso during its development, which included 8 alpha, 5 beta, and 3 release candidates released over 2007 and early 2008. Development continued with a planned 3.1 version codenamed Shiretoko during the summer of 2008.
Och så fick jag kolla upp vad en trunk build var, hehe...Minefield, the branding used for trunk builds of Mozilla Firefox

The trunk refers to the unnamed branch (version) of a file tree under revision control. The trunk is usually meant to be the base of a project on which development progresses. If developers are working exclusively on the trunk, it always contains the latest cutting-edge version of the project, but therefore may also be the most unstable version. Another approach is to split a branch off the trunk, implement changes in that branch and merge the changes back into the trunk when the branch has proven to be stable and working. Depending on development mode and commit policy the trunk may contain the most stable or the least stable or something-in-between version.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Då vet jag precis om Minefield är stabil eller inte.the trunk may contain the most stable or the least stable or something-in-between version.

Och det är sant, kärt barn har många namn.
Jag kör i alla fall version 3.0.6 det är det viktiga.
Tack för era svar!
- philip5
- HC-IRCare
- Kontakt:
Minefield räknas inte som en stabil version eftersom den ligger i under grenen för nyutveckling (trunk). Däremot så finns det de som vill ligga på styva linan och köra det absolut senaste för att se vart utvecklarna ligger i dagsläget och de kör/testar Minefield men det ska mer se som tekniska förhandstittar snarare än något man bör använda till vardags när man vill vara säker på att det funkar och är säkert. Jag tycker själv det är intressant att testa trunkversioner av vissa program för att se vad som håller på att hända men då ska man vara beredd på att saker kanske inte funkar som det ska eller ens går att bygga utan viss handpåläggning. Trunkversionen är också vad en del brukar kalla att bygga direkt från CVS/SVN/hg/bzr/git, men det hör nog inte riktigt hemma i den här tråden.
Visserligen får man väl se att alla grenar är under utveckling eftersom även 3.0.x utvecklas hela tiden då det kommer fixar...
/Philip
Visserligen får man väl se att alla grenar är under utveckling eftersom även 3.0.x utvecklas hela tiden då det kommer fixar...

/Philip
-------------------------------------------------------------
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Visst är det bra med raka besked, hehe...Rune.K skrev:Då vet jag precis om Minefield är stabil eller inte.the trunk may contain the most stable or the least stable or something-in-between version.![]()
Själv kör jag Swiftfox 3.04 'pre' men huruvida den är stabilare eller snabbare än FF har jag noll koll på, det är den som hamnade på genvägen typ...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Ytterliggare ett namn på Firefox.
Namoroka heter den i Arch, det är version 3.6
Namoroka heter den i Arch, det är version 3.6
-
Jag kör Namoroka/3.6.2pre 

* Detta meddelande granskas nu av FRA *
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Shit! Det finns alltid någon som är före.liax skrev:Jag kör Namoroka/3.6.2pre

Undrar varifrån de hämtar sina namn på Firefox-versionerna?