Kan inte starta linux ubuntu [löst]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Andez

Kan inte starta linux ubuntu [löst]

Inlägg av Andez »

Hej. hoppas att någon har lösning på mitt problem.
när jag installerat ubuntu med wubi på minna svärföräldrars dator som är tänkt att stå som server. tänkte testa hur linux fungerade då jag förstått att det drar mindre ström...
nu till mitt problem när jag installerat det startat om datan och den har installerat språkpaket och liknande så startas datan om och när jag väljer att starta ubuntu så kommer jag till någon sida som det står GNU GRUB verision 1.97 beta4 på och jag vet inte hur jag gör för att komma vidare elelr fal det är något sm inte stämmer? jag har fattat så mycket som att det inte är så skrivbordet skall se ut iaf.
nån som kan hjälpa?
Senast redigerad av 1 Andez, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan inte starta linux ubuntu

Inlägg av mcNisse »

Hej Andez och välkommen till ubuntu-se!

Du har helt rätt i att något är fel. Grub är programmet som laddar operativsystemet. När det fastnar där är det inte bra.
Testa att trycka in shift och se om du kan få upp en meny. Om du lyckas välj recoverymode och se hur långt du kommer.
Andez

Inlägg av Andez »

Hej.

tack för svaret men tyvär gör det mig inte ett dugg klokare... händer inget när jag trycker på shift utan bara när jag trycker på tab och de som komemr upp då gör mig inte klokare.. skall testa med en lite äldre verision av ubuntu och wubi och se hur det går.. har sett en guide här för 8.04 så testar de istället för 9.10...

edit: värt et försök att testa men gjorde inget.. fungerade inte ens att installera 8.04...
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Hej igen
Varför inte testa en riktig installation istället? Om liveCD fungerar, fungerar även ett installerat system...
Andez

Inlägg av Andez »

problemet är att jag bränt utt en verision av ubuntu men den datan som skall stå som server har någon konstig ide för sig att den inte kan läsa vissa cd skivor bla den brända ubuntu skivan.. så jag har ingen aning om vad jag ska göra.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

kan den boota från USB?
Andez

Inlägg av Andez »

ingen aning har aldrig testat så vet inte riktigt hur man gör. men det är värt ett försök, så hur gör jag?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Gå in i bios och se vad det finns för alternativ.

om det går kan du skapa en installations usb mha av cdn.
Andez

Inlägg av Andez »

mer exakt vad är det för funktion i bios jag letar efter?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Andez skrev:mer exakt vad är det för funktion i bios jag letar efter?
Någonstans ska det finnas ett alternativ för bootordningen. Där ska finnas ett antal olika alternativ, tex CD, hårddisk osv. Förhoppningsvis finns även ett alternativ för USB. Exakt var detta finns i ditt BIOS är omöjligt att svara på när vi inte vet vilket BIOS det är din dator har. Du får bläddra igenom dom olika sidorna och kolla.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Andez

Inlägg av Andez »

jag har sätt något om boot årdning när jag lyckades aktivera usbportarna under uppstart så jag kunde använda tangentbordet och välja operativsystem så borde kunna hitta det ska ta mig en titt aldeles straxt.
Andez

Inlägg av Andez »

woho nu sitter jag hàr med ubuntu frèga mig inte vad jag gjorde men envishet lònar sig vist...
ser vist att jag mèste fixa skrivbordsinstàllningarna...
men en sista frèga hur fèr jag dè en full verision av linux? gick inte att boota frèn usb...
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Grattis!

Du kanske kan boota från nätverket? Ytterligare en titt på möjligheterna ;)
Andez

Inlägg av Andez »

hmm hur funkar det? måste det finnas en fuktion för det också i bios? de som fans var nämligen bara cd, floppy och ide-0
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Andez skrev:hmm hur funkar det? måste det finnas en fuktion för det också i bios? de som fans var nämligen bara cd, floppy och ide-0
Du behöver en special ftp-server på nätverket som delar ut rätt delar av installationsCDn. MEN.
Du kan inte använda det då bios inte klarar av det. Du får nog lov att leta reda på en annan cd-spelare eller ligga kvar och köra under wubi :(
Andez

Inlägg av Andez »

ja jag får väll göra så... men som det är nu så får jag bara skrivar delningen att fungera inte fildelninge.. får ta en titt på de också innan jag använder bara ubuntu...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"