Bluetooth-lurar?
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Bluetooth-lurar?
Hallå!
Jag funderar på att köpa ett par Bluetooth-lurar. Det vore praktiskt att slippa sladdar, och då stör jag heller inte den bättre hälften när jag är hemma.
Min fråga är hur pass bra stödet är för dylika apparater i Ubuntu, och (dum, fråga..) om datorn förstår per automatik att den INTE ska spela ljud ur högtalarna när Bluetooth-lurarna används.
Tack,
SK
Jag funderar på att köpa ett par Bluetooth-lurar. Det vore praktiskt att slippa sladdar, och då stör jag heller inte den bättre hälften när jag är hemma.
Min fråga är hur pass bra stödet är för dylika apparater i Ubuntu, och (dum, fråga..) om datorn förstår per automatik att den INTE ska spela ljud ur högtalarna när Bluetooth-lurarna används.
Tack,
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Re: Bluetooth-lurar?
det kommer att bli lite besvärligt, fast det går. Läs lite mer info här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=520515
LJ
LJ
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- SlamsornasKung
Tack för svar. Det verkar emellertid på tok för krångligt!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Håller absolut med. Men nu fick jag idéen att testa själv. Ska gå till TeknikmagasinetSlamsornasKung skrev:Tack för svar. Det verkar emellertid på tok för krångligt!

LJ
- SlamsornasKung
Det var där jag var själv. Såg ett par som verkade okej för 500:-Little John skrev:Håller absolut med. Men nu fick jag idéen att testa själv. Ska gå till TeknikmagasinetSlamsornasKung skrev:Tack för svar. Det verkar emellertid på tok för krångligt!![]()
LJ
Återkom gärna om du får det att fungera.
SK
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Visst, jag återkommer. Ska se vad som finns där.
LJ
LJ
Det är inga problem alls. Har Jabra Halo som jag använder såväl till mobilen som till att koppla upp till Ubuntu. Under ljudinställningar anger man som hårdvara High Fidelity som profil och under fliken Utgång den blåtandshårdvara man har; i mitt fall Jabra Halo (som fungerar utmärkt men kanske är lite dyra).
Varför betala dyrt för sekunda vara när prima är gratis?
- SlamsornasKung
Okej! Tack för svar roja. Nu kommer en idiotfråga; när du använder dina blåtandslurar - förstår Ubuntu att systemet INTE ska spela ljud ur de inbyggda högtalarna?roja skrev:Det är inga problem alls. Har Jabra Halo som jag använder såväl till mobilen som till att koppla upp till Ubuntu. Under ljudinställningar anger man som hårdvara High Fidelity som profil och under fliken Utgång den blåtandshårdvara man har; i mitt fall Jabra Halo (som fungerar utmärkt men kanske är lite dyra).
De där trådarna känns inte så aktuella tycker jag. Det har hänt mycket sen 2007
Little John skrev:det kommer att bli lite besvärligt, fast det går. Läs lite mer info här:
LJ
Det är ingen idiotfråga, åtminstone inte på min kunskapsnivå.
Det beror på; av skäl jag inte förstår, men det kan vara olika beroende på hårdvaran. På HP stängs högtalarna av när blåtanden tar över men på min Zepto kan få ljud på både högtalare och blåtand, men högtalarna tystnar så snart som jag aktiverar Jabra Halo under "Ljudinställningar/Utgång". Det går kanske att få det automatiskt med rätt inställningar,; det finns alternativa profiler under "Ljudinställningar/ Hårdvara" jag inte testat.
Det beror på; av skäl jag inte förstår, men det kan vara olika beroende på hårdvaran. På HP stängs högtalarna av när blåtanden tar över men på min Zepto kan få ljud på både högtalare och blåtand, men högtalarna tystnar så snart som jag aktiverar Jabra Halo under "Ljudinställningar/Utgång". Det går kanske att få det automatiskt med rätt inställningar,; det finns alternativa profiler under "Ljudinställningar/ Hårdvara" jag inte testat.
Varför betala dyrt för sekunda vara när prima är gratis?
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Som en kommentar till det här så kan jag flika in att uppdateringarna och förbättringarna av Bluez som är det ramverk för bluetooth som de flesta apps i Linux använder sig av har handlat om förbättringar av ljudprotokollet och liknande över bluetooth. Skulle man alltså få sådana problem kan det vara värt att se om en uppdatering av Bluez hjälper.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
- SlamsornasKung
Tack roja!roja skrev:Det är ingen idiotfråga, åtminstone inte på min kunskapsnivå.