GNU GRUB version 1.97 beta4, kan inte boota ubuntu.
GNU GRUB version 1.97 beta4, kan inte boota ubuntu.
Hej
Idag efter att jag uppdaterat ubuntu som vanligt via uppdateringshanteraren så gjorde jag en omstart och efter det så hamnar jag på följande ruta där det står:
GNU GRUB version 1.97 beta4
[ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device/file completions. ]
sh:grub>
Har letat i timmar på nätet efter hur ja ska göra för att kunna komma in i ubuntu men inga lösningarna fungerar... Någon kunnig person som vet hur man ska göra?
Tacksam för hjälp !
Idag efter att jag uppdaterat ubuntu som vanligt via uppdateringshanteraren så gjorde jag en omstart och efter det så hamnar jag på följande ruta där det står:
GNU GRUB version 1.97 beta4
[ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device/file completions. ]
sh:grub>
Har letat i timmar på nätet efter hur ja ska göra för att kunna komma in i ubuntu men inga lösningarna fungerar... Någon kunnig person som vet hur man ska göra?
Tacksam för hjälp !
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: GNU GRUB version 1.97 beta4, kan inte boota ubuntu.
Låter inget vidare det där. Kan det vara så att du av misstag råkade avinstallera alla dina linux kernels när du gjorde den där uppdateringen? Grub2 (vilket är det du kör en beta av) kan dessutom vara lite krångligare att återställa om du fått knas på dess konfiguration. Oavsett så lär du nu behöva en livecd och starta från den.
Läs specifikt här i den här wikin: https://wiki.ubuntu.com/Grub2#Recover%2 ... a%20LiveCD
Hela den här guidesidan har intressant att läsa om grub2 som inte är den mest användarvänliga historia som finns för Linux.
Läs specifikt här i den här wikin: https://wiki.ubuntu.com/Grub2#Recover%2 ... a%20LiveCD
Hela den här guidesidan har intressant att läsa om grub2 som inte är den mest användarvänliga historia som finns för Linux.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
- Kingcoma
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Fick exakt samma fel när jag uppdatera via uppdateringshanteraren och ombades starta om datorn.
Först på min stationära dator som jag installerat med dualboot med med hjälp av Wubi ( wubi-installer.org )
Sedan även på en laptopen som är installerad med live-cd 64bit.
Jävligt irreterande!!
Först på min stationära dator som jag installerat med dualboot med med hjälp av Wubi ( wubi-installer.org )
Sedan även på en laptopen som är installerad med live-cd 64bit.
Jävligt irreterande!!
http://swegimp.egetforum.se Gimp forum på svenska
Men det borde väl finnas nåt man kan skriva in i grub prombten som gör att man kommer vidare till själva OS?
Har provat en rad olika kommandon som jag hittat i andra trådar där folk haft liknande problem, men det funkar inte. Oftast får man gensvar liknande "unknown command".
Har provat en rad olika kommandon som jag hittat i andra trådar där folk haft liknande problem, men det funkar inte. Oftast får man gensvar liknande "unknown command".
robsu
Kör du Wubi-versionen, dvs installerad via Windows?
Kör du Wubi-versionen, dvs installerad via Windows?
Ja, jag kör Wubi versionen installerad via Windows.
Det ante mig. Wubi och ntfs, eller mer specifikt grub2 och ntfs är ett problem. Det är på väg att lösas men fixen måste verifieras först innan man släpper den.robsu skrev:Ja, jag kör Wubi versionen installerad via Windows.
Antagligen är det just detta problem du drabbats av
After 9.10 grub update can not boot into Wubi install
I kommentar #90 har Agostino Russo en fix där man ersätter filen C:\wubildr med den han bifogar. Prova den och se om det hjälper dig.
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag har samma problem men wublidr-patchen vill inte hjälpa mig. Tänker rapportera detta men är det någon som har något annat förslag dessförrinnan, har läst igenom buggrapporterna men inte kommit till någon ny lösning.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Bowmore skrev:Det ante mig. Wubi och ntfs, eller mer specifikt grub2 och ntfs är ett problem. Det är på väg att lösas men fixen måste verifieras först innan man släpper den.robsu skrev:Ja, jag kör Wubi versionen installerad via Windows.
I kommentar #90 har Agostino Russo en fix där man ersätter filen C:\wubildr med den han bifogar. Prova den och se om det hjälper dig.
fick samma problem när jag uppdaterade. provade agostino russo fixen. funkade . kanon.
- agho
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
[/quote]
Det ante mig. Wubi och ntfs, eller mer specifikt grub2 och ntfs är ett problem. Det är på väg att lösas men fixen måste verifieras först innan man släpper den.
I kommentar #90 har Agostino Russo en fix där man ersätter filen C:\wubildr med den han bifogar. Prova den och se om det hjälper dig.[/quote]
fick samma problem när jag uppdaterade. provade agostino russo fixen. funkade . kanon.[/quote]
Hur bar du dig åt för att få dit filen?
Jag har försökt lägga in ubuntu netbook inifrån ubuntu 9.10 och fastnar när jag ska bota på sh:grub.
Kommer överhuvudtaget inte in i ubuntu längre.
Det ante mig. Wubi och ntfs, eller mer specifikt grub2 och ntfs är ett problem. Det är på väg att lösas men fixen måste verifieras först innan man släpper den.
I kommentar #90 har Agostino Russo en fix där man ersätter filen C:\wubildr med den han bifogar. Prova den och se om det hjälper dig.[/quote]
fick samma problem när jag uppdaterade. provade agostino russo fixen. funkade . kanon.[/quote]
Hur bar du dig åt för att få dit filen?
Jag har försökt lägga in ubuntu netbook inifrån ubuntu 9.10 och fastnar när jag ska bota på sh:grub.

Den här tråden handlar om Wubi, dvs Ubuntu installerat inuti Windows.agho skrev:Jag har försökt lägga in ubuntu netbook inifrån ubuntu 9.10 och fastnar när jag ska bota på sh:grub.
För att lägga in denna fix så startar man upp Windows, hämtar ner filen wubildr från länken ovan och byter sen ut den existerande filen C:\wubildr med denna.