So far, I don't see it. But, that doesn't mean that I don't want it to happen!
Ubuntu forums are packed with *nix newbies who have issues from the installation onwards. I think that lots of these people who can run Windows perfectly fine, albeit with some viruses and reinstalls every so often, will just go back to it. I think this because of my personal experience with people I meet every day. As I mentioned above, most people I meet (I live in the U.S.) don't care or even know about FOSS or GNU and are just worried about whether they can play Battlefield 2 by popping in a CD, or if Photoshop or their webcam will work as expected. Wine is not an option for these people because it requires hacking and patience beyond their ability or willingness to learn.
I should also mention that I choose to use Arch on all my machines, and I believe that Stallman does a lot of good things. (Somehow my FOSS proponency got lost within my message I think.)
Källa: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php? ... 20#p698320
Men lika mycket rätt har vi i det här inlägget.
I don't think Ubuntu, or most of the other newbie distros, are trying to copy Windows. They know that if they don't offer a compelling new experience they won't see growth from that direction. They are doing their best to take their respective distros in their own direction, and I think they're doing a good job -- they are, after all, seeing growth. Just because Ubuntu doesn't have 10% market share or more doesn't mean progress is not being made, especially in the areas of education: many more people know about, say, Linux now than did back in 2001 when MS had their strongest monopoly.
I think the greatest strength of Unix in consumer PCs comes from Apple. I used to talk smack about Macs, but recently I've decided that they're often the best choice for non-techies: no viruses, corporate support, flashy buttons, etc. I would buy one for my parents if they weren't so darned expensive!
Källa: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php? ... 12#p698412
Så frågan är var hamnar vi då? Det är som det står i första inlägget. Folk skiter i FOSS och GNU, de vill lätt installera bankID, spela häftiga dataspel och så enkelt som möjligt redigera sina webbilder och kamerabilder. De vill inte strula med ett förbannat Wine och annat.
När alla fattar det här, kan vi gå vidare.
Pink Panther
Det ligger så mycket sanning i den här meningarna/inläggen.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det ligger så mycket sanning i den här meningarna/inläggen.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Re: Det ligger så mycket sanning i den här meningarna/inläggen.
Spelen är en stark drivkraft, som sagt. Hoppas utvecklingen accelererar på det området för Linux.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Har för mig att det arbetas på en slags box som ska kunna konvertera directx till opengl och tvärtom.. ungefär som ett grafikkort.. måste kolla upp det närmare men jag TROR inte jag har drömt hahaha
Wine är en nödlösning och nödlösningar håller inte i det långa loppet..
Wine är en nödlösning och nödlösningar håller inte i det långa loppet..
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
-
Jag tror jag hittade vad jag menade angående spelstöd.. http://opensource.idg.se/2.1014/1.29306 ... till-linux
Nu vill jag inte påstå att jag läst det första inlägget speciellt noga.
Men det verkar vara ett återkommande tema på det här forumet, är att om du använder Ubuntu ska du automatiskt hata Windows och i viss mån även ta avstånd från andra linuxdistributioner.
Jag förstår naturligtvis de stackare som inte kan låta bli att installera virus i Windows, då är en Ubuntu en bra räddningsplanka.
Själv har jag cirka 4 OS/distributioner på min dator som jag använder regelbundet.
T.ex använder jag WinXP för att spela spel...
Var någonstans står det, att om man använder Ubuntu på sin dator, så ska man inte ha några andra gudar än rymdturisten?
Väx upp pojkar och flickor!
Men det verkar vara ett återkommande tema på det här forumet, är att om du använder Ubuntu ska du automatiskt hata Windows och i viss mån även ta avstånd från andra linuxdistributioner.
Jag förstår naturligtvis de stackare som inte kan låta bli att installera virus i Windows, då är en Ubuntu en bra räddningsplanka.
Själv har jag cirka 4 OS/distributioner på min dator som jag använder regelbundet.
T.ex använder jag WinXP för att spela spel...
Var någonstans står det, att om man använder Ubuntu på sin dator, så ska man inte ha några andra gudar än rymdturisten?
Väx upp pojkar och flickor!
-
Vari ligger hatet mot andra os bara för att man önskar att utvecklingen går åt ett visst håll för linux?
Jag orkar inte svamla med varken wine eller flera operativ för att spela, det gör jag på min xbox 360 i dagsläget. Men inte skulle jag gråta om mina pc-spel skulle ha bättre stöd i ubuntu/linux...
Jag orkar inte svamla med varken wine eller flera operativ för att spela, det gör jag på min xbox 360 i dagsläget. Men inte skulle jag gråta om mina pc-spel skulle ha bättre stöd i ubuntu/linux...