Piratebay nedstängt

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Piratebay nedstängt

Inlägg av Okänd »

Idag den 1 juni släpps dapper men det är också det datum som the piratebay för ett år sedan gjorde ett pr-trick, att sajten stängts ner av bland annat av antipiratbyrån, i samband med en större uppdatering av hemsidan.

I år den 1 juni stormar 50 poliser the pirate bays högkvarter efter order från Tomas Bodström och thepiratebay.org har denna gång blivit nedstängd. Även piratbyrån nedstängd.

Stora ekonomiska intressen ligger bakom och påtryckningar från stora företag i USA har lett till detta. Själv lyssnar jag på musik från mindre skivbolag som jag tycker är värd att betala för och på programvarusidan använder jag mest open source. Vad gäller köpprogram vill jag betala för mej och tycker jag inte företaget är värd mina pengar använder jag alternativ. Så detta med piratebay är inget som direkt påverkar mej. Jag tycket inte heller nedladdning av upphovsrättsskyddad musik leder till friare marknader vilket är det jag tycker är viktigt då både musik och program marknaderna är orättvisa och tröga. Så jag ser ingen poäng med att piratebay ska finnas. Inte minst när en del av innehållet tex när det gäller bilder är olämpligt.

Men jag motsätter mej ändå stängningen av thepiratebay starkt av följande anledningar:
- De företag som gör marknaderna orättvisa och tröga är just de som tjänar pengar på nedstängningen.

-Sajten stängdes ner utan laglig grund (betyder inte att ingen kommer att bli dömd). Ser pareller med nedstängningen av sverigedemokraternas hemsida då deras ungdomsförbund lagt ut muhammedkarikatyrerna som inte på något sätt strider mot någon svensk lag, möjligvis mot sharia då. Vilken sajt blir nästa.

- Resurser och engagemang hos politiker finns när det gäller att stoppa fildelare men inte att genom politik verka för fria och rättvisa marknader. De är de ekonomiska intresserna som styr.

Och vad jag gör jag nu? Skriver detta inlägg och försöker sen leva som jag lär, vet att fler kommer att få upp ögonen då.

Vad har ni att säga..

#Jag fixade till länkarna //Retardedpope
Användarvisningsbild
abc123
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av abc123 »

"Så jag ser ingen poäng med att piratebay ska finnas."

The pirate bay ska finnas!!!!! Jag älskar fildelning
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av Quartus »

Allt bottnar ju i att människor inte har samma moraliska och etniska principer. Vissa tycker det är okej att göra på ett visst sätt och andra på ett annat. Så länge människan inte enas om grundläggande principer förblir det ju alltid så här, oavsett om det handlar om fildelning eller om t.ex. nazism. Att stänga ner en sajt/site (någon som vet vad som är korrekt att skriva?) löser inga problem i längden.

För övrigt är ju sidan en av nätets sämsta vad gäller fildelning.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
abc123
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av abc123 »

"För övrigt är ju sidan en av nätets sämsta vad gäller fildelning." nääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av ozamosi »

Jag fildelar en hel del. Dock laddar jag inte ner eller upp illegala saker. Inte heller mig rör thepiratebays öde i ryggen.

Men.

Ponten har sagt att målet inte alls var TPB. Det var bara en bonus. Målet var piratbyrån, som inte ens misstänks för något. Ã…klagaren har påstått att alla 200 servrar som stulits ska hållas kvar hos polisen under lång tid - och det trotts att varken serverägarna eller webbhotellet misstänks för något.

Jag skrev nyss en "nyhet" om ämnet, http://blinkenlights.se/?p=readtopic&topicid=633

Ikväll blev jag piratpartist.
Okänd

Piratebay nedstängt

Inlägg av Okänd »

"Du har nu betalat din medlemsavgift och blivit medlem i Piratpartiet på ett år."

Känns bra. Meddlem kan man bli här

Kan ju tillägga att medlemsavgiften är på hela 5 kronor och betalas över sms.
Okänd

Piratebay nedstängt

Inlägg av Okänd »

Ja och då var polisens hemsida nedstängd också.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Piratebay nedstängt

Inlägg av n4h0j »

Alltid samma sak, att de inte lär sig? Bråkar man med datorkunnigt folk så svider det ordentligt...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Okänd

Piratebay nedstängt

Inlägg av Okänd »

[quote="flipside"]Alltid samma sak, att de inte lär sig? Bråkar man med datorkunnigt folk så svider det ordentligt...[/quote]
Är inte så insatt. Vet du om fler liknande händelser så skriv gärna.

Hade det bara varit för piratebay så hade jag trots omständigheterna med tillslag utan laglig grund och påtryckningar från mediabolag inte varit helt mot men övriga datorer och servrar skulle de ha låtit bli. Tycker som det är nu att någon gott och väl skulle kunna hacka bodströms dator också och konfiskerat allt innehåll på obestämd tid.

Då får han ju åtminstone behålla hårdvaran.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av gholen »

Det roliga äär att sökbara register inte är oligliga, nu väntar vi bara på att tradera och blicket ska bli nedstängda!
Där krängs ju mängder med stöldgods!
Bild
Okänd

Piratebay nedstängt

Inlägg av Okänd »

Nej inte blocket! :O
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av Quartus »

[quote="gholen"]Det roliga äär att sökbara register inte är oligliga, nu väntar vi bara på att tradera och blicket ska bli nedstängda!
Där krängs ju mängder med stöldgods![/quote]
För att inte tala om Google. Hujedamig vad de länkar till olagligt material...
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av Quartus »

[quote="flipside"]Alltid samma sak, att de inte lär sig? Bråkar man med datorkunnigt folk så svider det ordentligt...[/quote]
De har nog lärt sig. Däremot kan de ju inte göra på så många andra sätt. Dessutom är det olagligt att DDoS-attackera en server, så om polisen är dum är de "datorkunniga folken" lika dumma.
Ubuntu guide
Okänd

Piratebay nedstängt

Inlägg av Okänd »

[quote="Quartus"][quote="flipside"]Alltid samma sak, att de inte lär sig? Bråkar man med datorkunnigt folk så svider det ordentligt...[/quote]
De har nog lärt sig. Däremot kan de ju inte göra på så många andra sätt. Dessutom är det olagligt att DDoS-attackera en server, så om polisen är dum är de "datorkunniga folken" lika dumma.[/quote]
"Polisen kunde inte göra på så många andra sätt" och "olagligt att attakera polisens server så de datorkunniga är lika dumma". Polisen kunde har gjort det på andra sätt OCH att stänga ner polisens hemsida var inte dumt.
Du motiverar inte det du skriver men jag ska motiverar det här.

1. Polisen skulle ha hållt sig till de lagar som finns. De hade inte laglig rätt att stänga ner piratebay. De slår till först och utreder sen. De får de inte.
2. Polisen skulle sett till att piratbyrån inte stängdes ner.
3. Polisen skulle ha låtit bli servrar som inte hade något olagligt innehåll.
4. Politiker skulle ha visat samma handlingskraft när det gäller att upprätthålla fria marknader och inte låta stora ekonomiska intressen vara det avgörande.
5. Attacken mot polisens server slog endast tillbaka mot polisen och är inte avsedd att skada någon människa. Med tanke främst på 1-3 ovan så är det rätt att polisen får känna hur det känns att bli fråntagen kontrollen.
6 Attacken mot polisens server (som enligt 5 är befogad) ger publicitet som får folk att uppmärksamma 1-4 ovan.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av Quartus »

[quote="sebastean"]"Polisen kunde inte göra på så många andra sätt" och "olagligt att attakera polisens server så de datorkunniga är lika dumma". Polisen kunde har gjort det på andra sätt OCH att stänga ner polisens hemsida var inte dumt.
Du motiverar inte det du skriver men jag ska motiverar det här.

1. Polisen skulle ha hållt sig till de lagar som finns. De hade inte laglig rätt att stänga ner piratebay. De slår till först och utreder sen. De får de inte.
2. Polisen skulle sett till att piratbyrån inte stängdes ner.
3. Polisen skulle ha låtit bli servrar som inte hade något olagligt innehåll.
4. Politiker skulle ha visat samma handlingskraft när det gäller att upprätthålla fria marknader och inte låta stora ekonomiska intressen vara det avgörande.
5. Attacken mot polisens server slog endast tillbaka mot polisen och är inte avsedd att skada någon människa. Med tanke främst på 1-3 ovan så är det rätt att polisen får känna hur det känns att bli fråntagen kontrollen.
6 Attacken mot polisens server (som enligt 5 är befogad) ger publicitet som får folk att uppmärksamma 1-4 ovan.[/quote]
1. Det håller jag med om, det sa jag heller inget om.
2. Det håller jag också med om.
3. Hade de beslagtagit servrar och hållit sig inom lagens ramar hade det nog varit korrekt att andra sidor åkte med. Det är många gånger oskyildiga får lida och ska polisen se till att det inte händer kan de inte göra mycket. Då har alla brottslingar i princip fritt spelrum i så fall.
4. Det kan jag också hålla med om.
5. För att citera artikeln du länkade till förut:
[quote="dn.se"]Under tiden sidan låg nere hoppades polisen att inget allvarligt skulle inträffa i Sverige.

- Vår hemsida är en viktig informationskanal, säger Lars Lindahl.
- Men så länge inget allvarligt händer så är det inte så farligt, säger Lars Lindahl.

Om något händer däremot kan polisen få stora problem med att informera allmänheten.[/quote]
Jag tror inte du vill leva i ett samhälle där polisen är fråntagen kontrollen...
6. En sådan attack mot polisen är aldrig befogad. Mycket bättre hade varit att istället hjälpa polisen. Det är som det var under Göteborgskravallerna. Ingen klagade på folket som kastade sten, men däremot på polisen som stod och fick 20 ton sten på sig med fara för sina liv.

Sen för att förklara mitt påstående om att polisen inte kunde göra på så många andra sätt. De har inte den kompetens som behövs för att bekämpa brottslingar via nätet. Då får de gå tillväga fysiskt. MEN, jag har aldrig påstått att detta på något sätt rättfärdigar det de gjorde. Polisen gjorde fel i sin förtvivlan att de stod till synes utan makt, men även det så kallade "datorkunniga folket" gjorde fel. Det är fortfarande olagligt att fildela upphovsrättsskyddat material och att utföra DDoS-attacker i det här landet.
Ubuntu guide
Okänd

Piratebay nedstängt

Inlägg av Okänd »

Intressant
Jag återkommer efter helgen
Användarvisningsbild
abc123
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av abc123 »

och nu är TPB uppe igen!!! gött
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av gholen »

Ja, jag vill se den svenska polisen stänga google!
Fy fan vad kul det hade varit att höra jänkarnas reaktion :D :D
Men det ligger ju en del i det, att via google kan man få tag på mycket upphovrättskyddat material!
Bild
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av ozamosi »

TPB är uppe. De enda som inte är uppe är de stackare som ställt sina servrar hos PRQ Inet, vars servrar nu polisen har stulit.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Piratebay nedstängt

Inlägg av Quartus »

ozamosi: Du menar The Police Bay? :D
Ubuntu guide
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"