(löst) "installation" av brandvägg för nybörjare?
(löst) "installation" av brandvägg för nybörjare?
Gjorde det där sudo apt-get install ....
Gick bra sa programmet men den berättade inte hur man hittar den där brandväggen.
Har redan glömt vad den hette ocskå. gwofs eller liknande kort namn.
finns det något enkelt sätt att titta efter var den hamnade och hur aktiverar man den?
Gick bra sa programmet men den berättade inte hur man hittar den där brandväggen.
Har redan glömt vad den hette ocskå. gwofs eller liknande kort namn.
finns det något enkelt sätt att titta efter var den hamnade och hur aktiverar man den?
Senast redigerad av 1 nooby, redigerad totalt 18 gånger.
Re: "installation" av brandvägg för nybörjare?
ufw heter brandväggen i Ubuntu men du använde kanske en frontend till det. Om du installerade det med apt-get så är det enklaste att du öppnar en terminal och kör
för att visa de senaste 20 körda kommandona. Skriv sen här vilket program du installerade
Kod: Markera allt
history | tail -n 20
gufw bör den ha hetat då. Men när jag testade att skriva fire i Search så fann den interna search att jag hade nåt som heter GuardDog i Mint KDE. Jag gick in på den men förstod absolut ingenting. Har ingen aning om den är aktiverad eller ej.
Troligen släpper den inte in men släpper ut? Men jag vet ej.
Har mint nu på tre olika sätt. full install på en Compaq Presssario som är gammal, På en USB HDD och på ett USB flash.
Programmet "fryser" lätt på mina maskiner, Kan ju vara nåt med grafiken.
Så trots att det var det bästa "out of the box" som jag testat kasnke jag borde gå tillbaks till SuperOS Ubuntu istället.
Har mint nu på tre olika sätt. full install på en Compaq Presssario som är gammal, På en USB HDD och på ett USB flash.
Så trots att det var det bästa "out of the box" som jag testat kasnke jag borde gå tillbaks till SuperOS Ubuntu istället.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Prova att köra igång administrationsgränssnittet genom att trycka på <Alt>+<F2> och skriva
annars borde det ligga under System -> Administration -> Firewall configuration/Brandväggsinställningar
Kod: Markera allt
gufw
Post och Telestyrelsen har en hemsida där du kan kolla din dators säkerhet och även kolla vilken hastighet du har. Gå in på www.pts.se så hittar du valet lite till vänster på hemsidan.nooby skrev:gufw bör den ha hetat då. Men när jag testade att skriva fire i Search så fann den interna search att jag hade nåt som heter GuardDog i Mint KDE. Jag gick in på den men förstod absolut ingenting. Har ingen aning om den är aktiverad eller ej.
Tack till båda. Jag ska gå in på den sedan i kväll.
SuperOS Ubuntu hade inte firewall aktiverad, det måste man komma ihåg att göra själv. Förmodligen för att det är en DVD så det går väl inte att göra så stor skada?
En märklig skillnad mellan Ubuntu gnome och Mint KDE. Ubuntu låter mig läsa och skriva på samma NTFS som windows men Mint får inte ens läsa som live session från HDD. Om nu inte jag missat nån hemlig ingång.
Det är så otroligt mycket att lära sig. Jag önskar att det bara fanns linux och inget Ms Windows. Deras monopol försvårar att finna linux som funkar med den hårdvara de största affärskedjorna säler. Elgiganten och OnOff, Siba mfl.
Tre datorer i rad som jag köpt hade HW som inte funkar bra med linux. Borde finnas nåt Råd och Rön som varnar för de apparaterna.
VDN märkning nåt.
SuperOS Ubuntu hade inte firewall aktiverad, det måste man komma ihåg att göra själv. Förmodligen för att det är en DVD så det går väl inte att göra så stor skada?
En märklig skillnad mellan Ubuntu gnome och Mint KDE. Ubuntu låter mig läsa och skriva på samma NTFS som windows men Mint får inte ens läsa som live session från HDD. Om nu inte jag missat nån hemlig ingång.
Det är så otroligt mycket att lära sig. Jag önskar att det bara fanns linux och inget Ms Windows. Deras monopol försvårar att finna linux som funkar med den hårdvara de största affärskedjorna säler. Elgiganten och OnOff, Siba mfl.
Tre datorer i rad som jag köpt hade HW som inte funkar bra med linux. Borde finnas nåt Råd och Rön som varnar för de apparaterna.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Otroligt bra text. Stort tack.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Testa datorn/PTS.
Mitt test kördes på min Arch/xfce dator, som alltid är uppdaterade med senaste som finns för Archlinux.
Inga svagheter hittades i din dator
Inga svagheter har upptäckts på datorn. Detta garanterar dock inte att din dator är säker på Internet. Testet letar inte efter virus eller kontrollerar om du har en aktiverad brandvägg eller ett uppdaterat antivirusskydd. Se resultatet nedan.
Resultat.
Säkerhetshål (0)
Jag tror att de allra flesta Ubuntuanvändare med all säkerhet får samma resultat om de testar sin Ubuntudator. Jag vet inte om det i praktiken är några skillnader i mellan de olika distributionerna. Om det finns skillnader lär de vara marginella. Med andra ord, du anpassar din egen säkerhet till dina egna personliga krav.
Av: Pink Panther
Mitt test kördes på min Arch/xfce dator, som alltid är uppdaterade med senaste som finns för Archlinux.
Inga svagheter hittades i din dator
Inga svagheter har upptäckts på datorn. Detta garanterar dock inte att din dator är säker på Internet. Testet letar inte efter virus eller kontrollerar om du har en aktiverad brandvägg eller ett uppdaterat antivirusskydd. Se resultatet nedan.
Resultat.
Säkerhetshål (0)
Jag tror att de allra flesta Ubuntuanvändare med all säkerhet får samma resultat om de testar sin Ubuntudator. Jag vet inte om det i praktiken är några skillnader i mellan de olika distributionerna. Om det finns skillnader lär de vara marginella. Med andra ord, du anpassar din egen säkerhet till dina egna personliga krav.
Av: Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
En helt vanlig router skyddar ganska bra. Enligt ShieldsUP på http://www.grc.com så är alla mina portar "stealth" (bra) i Windows XP även med brandväggen avstängd
Jo jag hade router förut men nån spik på 230 volten slog ut inbyggda lm317 nåt så den brändes sönder.
Vill inte lägga ut så mycket pengar igen. Tydligen är de där IP tables alltid aktiverade men allt det där är överkurs för mig.
Vill inte lägga ut så mycket pengar igen. Tydligen är de där IP tables alltid aktiverade men allt det där är överkurs för mig.