Montera extern USB-disk i VirtualBox (Ubuntu 9.04)

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Montera extern USB-disk i VirtualBox (Ubuntu 9.04)

Inlägg av CryingFreeman »

Jag har stött på ett problem när jag försöker montera en extern USB-hårddisk under VirtualBox 3.0.12. Jag kör VirtualBox på en värddator som har Ubuntu 9.04 och den virtuella maskinen har också 9.04 på sig. USB-systemet i VirtualBox kör på fint, jag kan bland annat få upp min telefon på det viset.

Jag har testat med disken både monterad och icke monterad i server-OSet, det blir samma resultat. När jag startar upp den virtuella maskinen så ser jag hårddisken under "Enheter -> USB-enheter" i menyn, men den står som Tillstånd: Otillgänglig och den kan alltså inte väljas utan är gråmarkerad.

Jag har inte installerat VBox Guest Additions.

Någon som har några tips eller förslag på vad jag kan göra?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Montera extern USB-disk i VirtualBox (Ubuntu 9.04)

Inlägg av Lars »

Jag har inte testat det där själv, men har du läst https://help.ubuntu.com/community/VirtualBox/USB?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Montera extern USB-disk i VirtualBox (Ubuntu 9.04)

Inlägg av CryingFreeman »

Det funkade inte omedelbart iaf., men tack ändå för tipset.

Får väl helt enkelt kopiera över en del filer bara för att få igång det någorlunda.

Problemet är att jag har en Ubuntu-mirror på ca 50 Gbyte som jag tänkte montera via USB-disk. Jag har en virtuell maskin som har 20 Gbytes HD varav ca 4 är utnyttjade. Jag ska ha in alla paket som hör till ett grundinstallerat ubuntu 9.04 med tillhörande paketdefinitioner. Borde inte vara så svårt att peta in då jag har 16 Gbyte ledigt. Frågan är bara hur man gör med Packages-filerna och resten av eländet. :)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"