Google Earth visar inte wikiloc-spår rätt

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
kvastskaft
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Google Earth visar inte wikiloc-spår rätt

Inlägg av kvastskaft »

Jag har ett problem som jag (rätt så ny med Linux/Ubuntu) upplever som exotiskt.

Har en gammal bärbar dator med Ubuntu 8.04. Installerade Google Earth och fick det att fungera bra efter en del knep och knåp, som nog behandlats här på forumet (installerade sluten grafikdrivrutin, tog bort desktop-effekter i Ubuntu, kör GE i felokänsligt läge.) **Förlåt den märkliga terminlogin, jag har finsk Ubuntu och finsk Google Earth och har ingen aning om vad det står i det svenska användargränssnittet. Kan nog förklara närmare om det blev obegripligt med gissade översättningar.**

Problemet är följande: jag använder http://www.wikiloc.com för att hämta gps-spår till min gps-enhet. Spåren går att läsa in i Google Earth som kml/kmz -filer och det är skoj att planera kommande vandringar med GE:s 3D-effekter och spåren synliga. Spåren syns dock inte i Ubuntu/GE på min bärbara. Ett annat problem är att wikiloc-spårens läge inte visas rätt då man valt att GE skall visa dem (dvs kryssat i rutan i Galleri -> Wikiloc). Markören för ett spår är cirka 100 km på fel plats (flyttats mot sydost) åtminstone i de fall jag sett på.

Märkligt är att allt detta fungerar perfekt på en gammal bordsmaskin (med ett nödrop från detta årtusende) med samma Ubuntu 8.04, så det är väl ngt med hårdvaran.

Den bärbara är kopplad till tv:n och används för att se på bilder, kartor osv så det vore skoj att få det att fungera.

Har ni idéer? Har nyligen frågat på Finlands Ubuntu-forum, Google Earth's Help forum och wikilocs forum utan att ännu ha fått svar.
Användarvisningsbild
norhager

Re: Google Earth visar inte wikiloc-spår rätt

Inlägg av norhager »

kvastskaft skrev:Jag har ett problem som jag (rätt så ny med Linux/Ubuntu) upplever som exotiskt.

Har en gammal bärbar dator med Ubuntu 8.04. Installerade Google Earth och fick det att fungera bra efter en del knep och knåp, som nog behandlats här på forumet (installerade sluten grafikdrivrutin, tog bort desktop-effekter i Ubuntu, kör GE i felokänsligt läge.) **Förlåt den märkliga terminlogin, jag har finsk Ubuntu och finsk Google Earth och har ingen aning om vad det står i det svenska användargränssnittet. Kan nog förklara närmare om det blev obegripligt med gissade översättningar.**

Problemet är följande: jag använder http://www.wikiloc.com för att hämta gps-spår till min gps-enhet. Spåren går att läsa in i Google Earth som kml/kmz -filer och det är skoj att planera kommande vandringar med GE:s 3D-effekter och spåren synliga. Spåren syns dock inte i Ubuntu/GE på min bärbara. Ett annat problem är att wikiloc-spårens läge inte visas rätt då man valt att GE skall visa dem (dvs kryssat i rutan i Galleri -> Wikiloc). Markören för ett spår är cirka 100 km på fel plats (flyttats mot sydost) åtminstone i de fall jag sett på.

Märkligt är att allt detta fungerar perfekt på en gammal bordsmaskin (med ett nödrop från detta årtusende) med samma Ubuntu 8.04, så det är väl ngt med hårdvaran.

Den bärbara är kopplad till tv:n och används för att se på bilder, kartor osv så det vore skoj att få det att fungera.

Har ni idéer? Har nyligen frågat på Finlands Ubuntu-forum, Google Earth's Help forum och wikilocs forum utan att ännu ha fått svar.
Jag skulle nog inte använda Google Earth till att planera några vandringar för den är värdelös på att visa platser som man söker. Jag skriver in den adress som mina bröder har på sin verksta och visserligen ligger den nära kusten men enligt kartan som man får så har de sin verksta minst 2 mil ute till havs.
kvastskaft

Inlägg av kvastskaft »

Du har rätt i att sökfunktionen i wikiloc inte fungerar rätt. Har själv provat med välkända orter och hamnat lite var som helst.

Poängen är att gps-spåren är hämtade från riktiga gps-enheter och stämmer med verkligheten (naturligtvis med de begränsningar som gps-positionering har). Just därför överför jag spåren till andra program som är bättre på karthantering (GE, Oziexplorer närmast).

Prova t.ex. med den här

http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=478336

Jag har själv kunnat konstatera att sträckningen stämmer, på ort och ställe. Spåret var till stor hjälp nerladdat till hand-gps och skrivet ut på karta (gratis från kataloniens lantmäteri). Ladda ner den som kml och kolla i GE (ifall du inte har samma olösta problem som jag delvis :-). Jag tycker det ser bra ut på de maskiner där det fungerar. Finns flugbilder i hög upplösning från området.

Men i det långa loppet har du som sagt rätt. Ta inte ett steg utan papperskarta och kompass och se till att du kan använda båda.
radiola
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av radiola »

Den versionen jag har av Google Earth (vet inte om den är den senaste) tar mig med på en spännande resa till okänd ort varje gång jag använder sökfunktionen. Det drar iväg runt halva klotet från platsen jag egentligen vill hitta. Det funkade perfekt i tidigare versioner. Detta gäller vanligt Google Earth-användande, jag har ingen GPS och har ingen aning om Wikiloc.
kvastskaft

Inlägg av kvastskaft »

Här har jag hittat lösningar på olika problem med Google Earth (förutom det jag själv frågade om):

https://help.ubuntu.com/community/GoogleEarth

Jag verkar tyvärr vara ensam om problemet med wikiloc-spår.
Skriv svar

Återgå till "Internet"