ZerQ skrev:Hejsan
Jag har funderingar på att köra en separat dator som Router/brandvägg i mitt nätverk istället för den router jag har nu. Vill då samtidigt kunna köra nätverkslagring på denna maskin tillsammans med Ventrilo server och gärna någon strömmande möjlighet för ljud också.
Vad finns det för programvaror/OS som kan fixa en sådan lösning smidigt

Sedan vad bör man ha i maskinvara för att en lösning som denna flyter och ger bra överförings hastighet mellan WAN och LAN sidan, 1 st 1GBs nätverkskort på LAN sidan och ett standard 10/100 kort på WAN blir det iaf.
Hej!
Eftersom det är en server vi pratar om brukar säkerhet gå före nyheter, därför rekommenderar jag dig antingen den senaste Ubuntu LTS'en vilken är väldigt utdaterad just nu, 2 år gammal. Eller Debians nya stable vilket är Debian 5 (Lenny)
Det är ingen enkel uppgift att sätta upp en sådan server, men det är kul och man lär sig mycket på vägen. Men det är bra om du har någorlunda kännedom kring hur Linux fungerar - eftersom man i ett sådant system bara använder kommandoraden.
För nätverkslagring kan du använda Samba, då fungerar det både mot en Linuxmaskin och mot en Windowsmaskin - dessutom kan du dela ut skrivare från servern om du även vill det. Vad det gäller ventriloservrar har jag ingen aning - om det finns till linux fungerar det även här med. (Har aldrig pysslat med sådant)
Router/brandvägg använder du iptables till - att skriva till iptables raw/rått kan vara knepigt - men det finns flera gränssnitt som förenklar det. Även om det inte är en "walk in the park"
Maskinvaran behöver nödvändigtvis inte vara så up-to-date, men det beror på hur många som ska använda filservern samtidigt, eller ventriloservern etc.
Själv använder jag en 4-5 År gammal burk med en single core amd på kanske 1600mhz, och 1024mb ram för nästan samma ändamål - förutom att jag även kör en webserver och ftpserver och en ircserver på den. Fast ingen ventrilo eller router.
Hoppas det bringar lite klarhet!
//Andreas