Byte av Lacie Mini nätverksdisk?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Byte av Lacie Mini nätverksdisk?
Hej jag har en nas Lacie Edmini v2 320 gb disk som bara är på 320gb och vill uppgradera den till en 500-1000 gb disk. Nu till frågan går det att bara byta disk (sata) i den och hoppas på att inte programvaran ligger på hd.Om ev programvaran ligger på disken vad kan jag tänkas använda för program att flytta över infon till den nya disken?Så ev alla partioner kommer med på den nya disken. Jag är fullt medveten om att allt var garanti innebär då jag måste öppna den och skruva ur disken.
Det vore roligt om man kunna uppgradera den smidigt istället för att den bara ligger nu..

Re: Byte av Lacie Mini nätverksdisk?
Tjena
Jag tror disken är formaterad som xfs och innehåller både ett operativsystem (linux), filserverprogram, och dina filer. Jag har aldrig gjort det själv men möjligtvis kan du använda dd för att skapa en img av den gamla disken och kopiera den till nya disken, och därefter anända t.ex. partimage för att expandera partitionen för dina filer på den nya disken.. Det kan man göra med diskar i vanliga datorer. Kanske även nas?
Har själv en LaCie nas, och enklaste sättet att expandera den är via usb till andra LaCie-diskar.
Jag tror disken är formaterad som xfs och innehåller både ett operativsystem (linux), filserverprogram, och dina filer. Jag har aldrig gjort det själv men möjligtvis kan du använda dd för att skapa en img av den gamla disken och kopiera den till nya disken, och därefter anända t.ex. partimage för att expandera partitionen för dina filer på den nya disken.. Det kan man göra med diskar i vanliga datorer. Kanske även nas?
Har själv en LaCie nas, och enklaste sättet att expandera den är via usb till andra LaCie-diskar.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Byte av Lacie Mini nätverksdisk?
Hej jo det är xfs på disken, Jag får prova och se om det lyckas kanske det går bättre om jag formatar om den i systemet efter jag har fört över systemet. Jag återkommer för info om det.nixy skrev:Tjena