AS/400 Server och ubuntu

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
mikimon
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

AS/400 Server och ubuntu

Inlägg av mikimon »

Hej,
Det är så här, jag har fått en stor AS/400 IBM server och funderar på om och vilken version av ubuntu server som jag skall använda och om detta går.
Om inte så orkar jag inte släpa hem 90kilo server på tunnelbanan =F då skrotar jag den, orka köra OS400.
Användarvisningsbild
amelia
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: AS/400 Server och ubuntu

Inlägg av amelia »

Hej!

Det beror på vilken typ av AS/400 det är du har fått. Är det någon av de äldre modellerna med 48-bitars CISC-processor så kan den inte köra *NIX-system överhuvudtaget då processorerna bara har single address spacing vilket resulterar i att den inte kan fork:a processer. Är det däremot en AS/400 med POWER-processorerna så borde du kunna köra vilken Ubuntu-version som helst som stöder arkitekturen PPC. Det enklaste sättet att ta reda på vilken typ av burk det är är att ta reda på vad den har för färg. Jo, det är sant, jag skojjar inte... De gammla modellerna är vita och de nya som klarar av Linux är svarta.

Lycka till! AS/400 är underbara, men OS/400 är en helt ny vinkel av datorvärlden som till en början är ganska jobbig att sätta sig in i...
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Btw, att ta den på tunnelbanan är inget alternativ, tro mig... När vi hämtade och senare flyttat min har vi varit minst två pers + någon form av hållbar kärra att dra den på. För att lyfta in den i bagaget på en bil krävdes tre vuxna personer och sjuka ansträngningar...
Användarvisningsbild
mikimon
Kontakt:

Inlägg av mikimon »

Hej amelia,
Det är en svart burk med en röd plastbit i nedrekant, ne tunnelbanan va ett litet skämt =)
den är lite halvtung, OS/400 verkar märkligt men intressant, har aldrig rört det alls enda jag har sett är när dom kör iseries och lite sådant.
Men OS/400 skall väll kunna klara av java?
Jag ska se om ja får lite hjälp med att konka ut serven härifrån värstafall blir det skottkärra på tunnelbanan FYI så
slutar jag 17:00 på fredag och åker röda linjen från Danderyds sjukhus byter till blå till sundbyberg om någon vill skratta lite när jag kommer =P

EDIT: btw hur mkt ström drar din? är det ofantligt mkt?
/mvh micke
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Hehe, dumt drag att berätta det. Jag står i Sundbyberg och snor den av dig! :P

De har inga fler? Jag är själv på jakt efter en svart och bor i Sthlm. :) För mig spelar det ingen roll om det är en liten eller om den är två kylskåp stor, jag fixar plats i serverhall om den är för stor för att ta hem.

Kul iaf, dock skulle jag nog faktiskt rekommendera dig att överväga att köpa en RedHat-licens för den här typen av burkar, de kostar några tusenlappar / år utan support men du kan nog få rätt shysst rabatt på listpriset som privatperson. Alternativt titta på OpenSolaris som också har gjort en kraftansträngning tillsammans med IBM, dock har väl fokus för alla (IBM, RedHat och Novell) varit System z. Som jag förstått det finns Ubuntu inofficiellt för PPC och även om processorarkitekturen är den samma kan det saknas en hel del drivrutiner och annat du kan behöva. Framför allt kommer du behöva någon form av administrationsverktyg för virtuella Linux-servrar på en System i.

För övrigt skriver jag lite om IBM System z (tidigare zSeries och S/390) och IBM System i (tidigare iSeries och AS/400) i kombination med LInux/Unix-system på min blogg. Jag har inte stenkoll på reglerna, men hoppas att jag får posta länk till min blogg här, den finns på <a class="postlink" href="http://www.linuxchick.se">http://www.linuxchick.se</a>.
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Jag betalar ungefär 350kr /mån i ström för min AS/400. Den står i princip för halva min elförbrukning i en trea. :P

Dyr jävla hobby... :(
Användarvisningsbild
mikimon
Kontakt:

Inlägg av mikimon »

Jo säkerligen kommer det dyka upp mer AS/400 men trixet är att om man skall få en sådan måste man ha en förening eller liknande.
Jag jobbar på lawson FD. intentia när lawson köpte upp intentia så emigrerade dom också alla regler, förr fick man datorer eller servrar som skulle kasseras men nu säger reglerna att lawson kan skänka utr om det är en förening som skall ha dom, haha ja om du tar min AS/400 så kommer elförbrukningen bli skapligt fet för din del =P Jag ska kolla runt lite på rödmössa/solaris får vi se vad det blir. skall även kolla in din sida när ja får lite mer tid, sååå mkt att göra på fredagar.

mvh micke

EDIT: lägger upp ett kort på "låddan"
Bilagor
AS/400
AS/400
AS400.JPG (68.91 KiB) Visad 1691 gånger
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Kul, jag fick ett erbjudande från Lawson för inte så längesedan, men jag trivs bra där jag är. Behövs en förening går det väl alltid att lösa, jag är ju trots allt ordförande i Svenska Linuxföreningen. :P Så hör gärna av dig om det dyker upp någon mer. :)

För övrigt så bryr jag min inte så mycket om elräkningen, det ingår i livet som datornörd. :P
Användarvisningsbild
mikimon
Kontakt:

Inlägg av mikimon »

Lawson är ett bra företag, vi har egen resturang, gym, pool m,m. Det skall jag göra. Om inte jag skall ha min AS/400 så kan du få den.
Isåfall så kontaktar jag dig. =)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

amelia skrev:Jag har inte stenkoll på reglerna, men hoppas att jag får posta länk till min blogg här, den finns på http://www.linuxchick.se.
Klart du får! Vill du vara med i Planet Ubuntu också så säg bara till. http://ubuntu-se.org/planet/
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Tyvärr skriver jag ganska lite om Ubuntu då jag faktiskt inte har någon större erfarenhet av det, hamnade bara här för att jonasbjork länkade till just denna tråden då han vet att jag har koll på AS/400. Jag skriver däremot ganska mycket om Linux/Unix i Enterprise-mijöer och på stordatorer i synnerhet. :D Sen skriver jag på engelska också, fast tycker ni att bloggen kan ha ett mervärde för de som besöker sidan så tackar jag inte nej. :)
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

mikimon, ska du inte ha den är jag mer än villig att ge den ett trivsamt hem under sin pension. ;) bara att höra av dig, jag skulle bli överlycklig. :D
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

mikimon: Hur gick det med din AS/400? Jag har själv fått tag i en som jag tror är precis samma modell som du har på bilden (9406) och tyvärr har jag upptäckt att den inte kan köra Linux alls för att den inte har stöd för LPAR. Vore kul att höra hur det gick för dig, själv har jag lyckats nästla mig in i stordatorvärlden ganska bra nu.
Användarvisningsbild
mikimon
Kontakt:

Inlägg av mikimon »

Jag måste säga att två dagar senare när jag skulle hämta den så hade dom tagit den tillbaka, jag frågade varför och fick svaret att dom skulle använda den som någon slags backup. Men livet går vidare lika så karriären, har nu hunnit bytt jobb 2 gånger pga. lågkonjunkturen. Men nu sitter jag säkert på ett IT bolag på östermalm där jag är serverkonsult. Jag kommer nog jobba på några år där medans jag pluggar och sedan försöka ta mig in till stordatorvärlden. Men för nu så sliter jag med Windows och MAC servrar och pluggar LPIC, UPC och senare ev. RHCE =) Vart jobbar du nu?
Användarvisningsbild
amelia
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Jag jobbar fortfarande på Qbranch. Har dock börjat plugga stordatorteknik på universitetet vid sidan om och börjat engagera mig i Data3, en branchorganisation för folk som jobbar med AS/400 och iSeries. Jag la till dig på MSN om du undrar vad det är för galning som lagt till dig bara sådär. :)
Användarvisningsbild
mikimon
Kontakt:

Inlägg av mikimon »

Jag var faktiskt på väg mot Qbranch en sväng men fick erjudande av Mathworks i Kista att börja där men jag tacka nej även där pga.
1. Lönen var dålig om man jämför hur mkt. ansvar det va i tjänsten.
2. Stort amerikansbolag med god ekonomi (precis som Lawson där man blev varslad)
3. Riktigt jobbig rekryteringsprocess där dom hade planera in 6 intervjuer samma dag med olika chefer så undra hur svårt det är att få igenom en bra ide´där

Addade dig nyss, såg att du kör lite DL servrar?
Jag får hem en ML 350 G4 om några dagar.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"