Nyss bytt till ubuntu Nu ny fråga längst ner

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
agho
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Nyss bytt till ubuntu Nu ny fråga längst ner

Inlägg av agho »

Hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag har installerat ubuntu på min netbook idag och trodde i min enfald att den skulle ta de inställningar som fanns innan per automatik, men icke.
Vi har ett trådlöst internt nätverk här hemma som har fungerat alldeles utmärkt. På denna lilla burk har jag även Windows xp sen innan som jag bara har behövt välja vilket av husets alla nätverk jag ville ha och vilket lösenord det ska vara.
Nu med mitt nyinstallerade ubuntu ( som kom både på svenska och engelska, hälften av varje ) så får jag inte i gång det. Kommer inte ut på nätet.
Snälla hjälp mig innan jag ger upp alldeles för tidigt :(
Senast redigerad av 2 agho, redigerad totalt 24 gång.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Nyss bytt till ubuntu

Inlägg av Hund »

Vad är det för inställningar?

Skulle tippa på att du valde svenska vid installationen men inte hade tillgång till internet? Om så är fallet kunde Ubuntu inte ladda hem alla språkpaket som du behövs. Du kan docka ordna det själva via System / Administration / Language Support.

Hur långt kommer du? Hittar Ubuntu nätverket? Eller vad händer?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
agho

Inlägg av agho »

Ubuntu hittar inte nätverket alls & när jag försäker läsa mig fram blir jag bara mer förvirrad.
Jag hittar en sida som frågar efter proxyserver men det ska ju inte behövas när jag har ett inbyggt trådlöst modem i burken eller ?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Har du en nätverksikon nånstans till höger i den övre panelen? Om du har det, har du provat att högerklicka på den och se om trådlöst är aktiverat? Om det är aktiverat så gå in på alternativet Redigera anslutningar... och titta under fliken Trådlöst, där kan du ange namnet på anslutningen och ev lösenord. Om det trådlösa inte är aktiverat och inte heller går att aktivera så hittas förmodligen inte ditt trådlösa kort eller så är det någon del av nätverksprogrammet som saknas.
Återkom oavsett om du får igång nätverket eller inte, dels för feedback och dels det finns en del kvar att prova med innan det är dags att ge upp. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
agho

Inlägg av agho »

När jag går in på ikonen nätverk och klickar på trådlöst så vill den ha SSID, BSSID mac-adress och en massa annat som jag inte vet vad det är. När jag startade upp denna burk med XP så behövde jag bara slå in namnet på anslutningen och vårat lösenord inget annat. Idén är ju lite borta om jag ska ha en bärbar med 10 meter kabel ;)
En annan sak jag undrar över är om det finns något smidigt mailprogram som kan ta ner en hotmail, typ incredimail, direkt i burken utan att måsta gå in på deras hemsida?

Är väldigt tacksam för den hjälpen ni ger mig. ;D
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

agho skrev:När jag går in på ikonen nätverk och klickar på trådlöst så vill den ha SSID, BSSID mac-adress och en massa annat som jag inte vet vad det är. När jag startade upp denna burk med XP så behövde jag bara slå in namnet på anslutningen och vårat lösenord inget annat. Idén är ju lite borta om jag ska ha en bärbar med 10 meter kabel ;)
En annan sak jag undrar över är om det finns något smidigt mailprogram som kan ta ner en hotmail, typ incredimail, direkt i burken utan att måsta gå in på deras hemsida?

Är väldigt tacksam för den hjälpen ni ger mig. ;D
Om du tittar på en gammal tråd under den här rubriken Program-Intenet så finns det en guide om hur du skapar ett epostkonto i eposthanteraren Thunderbird som finns att installera i Ubuntu, jag har själv använt den guiden och den fungerar perfekt med Hotmail.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Vad är det för netbook du har?

HotTip: Ge alltid ut så mycket info du kan för att snabbare få hjälp :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

agho skrev:När jag går in på ikonen nätverk och klickar på trådlöst så vill den ha SSID, BSSID mac-adress och en massa annat som jag inte vet vad det är.
Du behöver inte fylla i allting:

Första fliken Trådlöst
SSID är namnlet på nätverket.
övrigt behöver du sannolikt inte fylla i. Det kan vara bra att sätta en bock längst ner vid "Tillgänlig för alla användare"

Hoppa till fliken Trådlös säkerhet
Förmodligen är rätt säkerhet redan vald, annars ändrar du med rullpilen
Skriv in lösenordet för nätverket och klicka på verkställ.

Ibland händer inget med en gång, då fär man högerklicka på nätverksikonen, ta bort bocken vid "Aktivera trådlöst" och sen klicka på den igen så börjar den söka.
Användarvisningsbild
agho

Inlägg av agho »

Dagon^ skrev:Vad är det för netbook du har?

HotTip: Ge alltid ut så mycket info du kan för att snabbare få hjälp :)
Har en Lenovo Netbook.

Vulfgar
: Jag har provat det du skrev och under säkerhet var " INGET" vald så jag ändrade till den först WPA som står där eftersom det står i papperna gällande routern att vi har WPA-PSK. Men den vill inte med mig.
Jag som har en plan på att kunna avinstallera XP på denna och bara köra på Ubuntu

Norhager: Ska genast forska i thunderbird, har använt det i windows innan jag hittade incredimail.
Användarvisningsbild
agho

Inlägg av agho »

Jag har lyckats! ;D
Tog hem nya drivrutiner till nätverkskortet och så var jag igång.
Men jag hade inte lyckats utan er hjälp.

Tusen tack ;)
Användarvisningsbild
agho

Re: Nyss bytt till ubuntu Nu ny fråga längst ner

Inlägg av agho »

Nu när jag är av med kabeln ;D så sitter jag istället och slåss med mailen.
Har ett hotmailkoto som jag skulle vilja kunna ta ner i ett bra program. Har provat med thunderbird som jag fick tips om men det vill sig inte. Dessutom så är jag inte riktigt förtjust i firefox produkter utan försöker hitta något bland Linux egna.( Pillrar även runt bland de olika webläsarna som jag hittar bland programen. )
Jag har provat med Kmail och följd de instruktioner jag hittade till hur man får igång thunderbird men se det gick inte.
Kan någon av er rekomendera något annat av de mailprogram som finns med och tipsa hur jag får igång det?

// En besvärlig nybörjare ::)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Har du testat Evolution? Det är standardprogrammet för mejl i ubuntu. Jag har dock ingen aning om hur det hanterar hotmail eftersom jag aldrig använt det.
Användarvisningsbild
agho

Inlägg av agho »

Har provat men får inte slå in mitt lösenord någonstans.
Trodde det skulle komma när jag tryckte på skicka/ta emot men den stod bara och jobbade, fick inte ens en time out på den.
Skriv svar

Återgå till "Internet"