Verkar som att gnome ej startar. [LÖST]
Verkar som att gnome ej startar. [LÖST]
Hejsan, nu har jag skaffat mig ett litet problem här med Ubuntu. Allting fungerar fram till inloggningen, jag skriver in mitt lösenord och loggas in fast någon fönsterhanterare startar aldrig utan jag kommer bara tillbaka till där jag loggar in.
Dom senaste ändringarna jag gjorde var att installera lite nya ikoner, ändra färgerna under "Utseende" inställningarna samt avinstallerade programmen: evolution, f-spot, nautilus (insåg senare att nautilus var nödvändigt), ett messengerprogram och en videospelare. Dessa program har jag installerat igen bara för att det inte skulle ha någonting med att jag avinstallerade dom att göra även fast det fungerade igår och idag när jag kom hem stod den på inloggningskrämen och jag kommer ingen vart. Sedan efter några omstarter ville den köra på low-graphic mode men det gick inte heller. "dpkg-reconfigure xserver-xorg" gav mig ingenting heller.
Så vars ska jag börja felsöka? Hur får man fram loggarna för att se vilka demoner som inte startat t.ex? Behöver hjälp. Kom med tips och förslag på hur jag ska få ordning på detta så blir jag lycklig.
Dom senaste ändringarna jag gjorde var att installera lite nya ikoner, ändra färgerna under "Utseende" inställningarna samt avinstallerade programmen: evolution, f-spot, nautilus (insåg senare att nautilus var nödvändigt), ett messengerprogram och en videospelare. Dessa program har jag installerat igen bara för att det inte skulle ha någonting med att jag avinstallerade dom att göra även fast det fungerade igår och idag när jag kom hem stod den på inloggningskrämen och jag kommer ingen vart. Sedan efter några omstarter ville den köra på low-graphic mode men det gick inte heller. "dpkg-reconfigure xserver-xorg" gav mig ingenting heller.
Så vars ska jag börja felsöka? Hur får man fram loggarna för att se vilka demoner som inte startat t.ex? Behöver hjälp. Kom med tips och förslag på hur jag ska få ordning på detta så blir jag lycklig.
Senast redigerad av 1 Snicko, redigerad totalt 24 gånger.
Re: Verkar som att gnome ej startar.
Det med att avinstallera enskilda program i Gnome kan ställa tiil det rejält.
En lösning är att installera om.
Starta med en LiveCD för att ta backup på dina viktiga datafiler till t.ex ett USBminne.
Eller att du installerar om ubuntu-desktop med apt-get.
Starta med en LiveCD för att ta backup på dina viktiga datafiler till t.ex ett USBminne.
Har du provat att starta med en äldre kärna? (Det du väljer i GRUB). Du kan prova att starta recovery mode också och se vad som händer, recovery mode kommer du också åt via GRUB menyn i början.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det skulle kunna vara någonting det. Ända frågan är bara vad som försvinner när man installerar om ubuntu-desktop?Rune.K skrev:Det med att avinstallera enskilda program i Gnome kan ställa tiil det rejält.
Verkar som att min grub meny försvunnit så kommer inte åt att starta den i "recovery mode" och har ännu inte funnit något kommando till det. Men det ska väl finnas ett paket som installerar grub menyn?Hund skrev:Har du provat att starta med en äldre kärna? (Det du väljer i GRUB). Du kan prova att starta recovery mode också och se vad som händer, recovery mode kommer du också åt via GRUB menyn i början.
ubuntu-desktop är ett s.k. metapaket, avinstallerar du det försvinner inget.
Om du inte hade GRUB skulle du inte kunna starta Ubuntu. Ser du inte GRUB alls eller bara menyn? Tydligen ska man hålla in <Shift> när GRUB brummar igång, tidiare var det <Esc>.
Om du inte hade GRUB skulle du inte kunna starta Ubuntu. Ser du inte GRUB alls eller bara menyn? Tydligen ska man hålla in <Shift> när GRUB brummar igång, tidiare var det <Esc>.
Vad jag vet så är det inget som kan försvinna ifall du körSnicko skrev:Det skulle kunna vara någonting det. Ända frågan är bara vad som försvinner när man installerar om ubuntu-desktop?Rune.K skrev:Det med att avinstallera enskilda program i Gnome kan ställa tiil det rejält.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Men som vanligt är det lämpligt med backup på dina viktiga filer.
Ah, installera. Inte avinstallera. Läste fel. 

Re: Verkar som att gnome ej startar. [LÖST]
En kompis kom över igår och så frågade jag om han kunde kirra det. Jag tror han körde en backup av xorg filen (Det trodde jag att jag redan hade gjort) och installerade om ubuntu-desktop och nu fungerar det finemang. Tack för hjälpen allihopa!
Jag installerade drivrutinen tillo version 190 och det fungerade också bra. Kom på att nu för tiden måste man trycka på Esc för att komma åt Grub menyn och mycket väl kom jag in i den också.
Jag installerade drivrutinen tillo version 190 och det fungerade också bra. Kom på att nu för tiden måste man trycka på Esc för att komma åt Grub menyn och mycket väl kom jag in i den också.