usb-disk släcks

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

usb-disk släcks

Inlägg av nisse2 »

Har XUbuntu 9.04 och köpte en 1T Imoega usb-disk som jag har formaterat till fat 32, ibörjan funkande allt men nu släcks (avmonteras) min usb-disk helt plötsligt efter några sekunder, har några stycken usb-diskar med varierade storlekar och alla funkar perfekt i datorn.
Har också provat denna usb-disk med en annan dator Ubuntu 9.10 och där funkar allt perfekt utan några som helst problem.

Något knas är det ju, någon som har förslag jag kan prova så att disken inte släcks?
Användarvisningsbild
AndreasS
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: usb-disk släcks

Inlägg av AndreasS »

nisse2 skrev:Har XUbuntu 9.04 och köpte en 1T Imoega usb-disk som jag har formaterat till fat 32, ibörjan funkande allt men nu släcks (avmonteras) min usb-disk helt plötsligt efter några sekunder, har några stycken usb-diskar med varierade storlekar och alla funkar perfekt i datorn.
Har också provat denna usb-disk med en annan dator Ubuntu 9.10 och där funkar allt perfekt utan några som helst problem.

Något knas är det ju, någon som har förslag jag kan prova så att disken inte släcks?
Det låter ju knepigt för dig, stoppa in stickan och låt den fungera tills den slutar. Sedan kan du klistra in output av följande kommando

Kod: Markera allt

tail /var/log/messages
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Som vanligt, vad säger dmesg? Du vill för övrigt absolut inte köra Fat på din disk...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
AndreasS

Inlägg av AndreasS »

dmz skrev:Som vanligt, vad säger dmesg? Du vill för övrigt absolut inte köra Fat på din disk...
Hur ska dmesg hjälpa honom att förstå vad som händer när den slutar fungera?
Sen hjälper väl lite vänlighet, och att också kanske förklara varför fat32 inte är att föredra.

Men, fat32 kan inte lagra filer större än 4gb t.ex det ultimata för din disk är ntfs, särskilt om du vill att den ska kunna läsas av windowsburkar med.
Användarvisningsbild
AndreasS

Inlägg av AndreasS »

nisse2 skrev:Har XUbuntu 9.04 och köpte en 1T Imoega usb-disk som jag har formaterat till fat 32, ibörjan funkande allt men nu släcks (avmonteras) min usb-disk helt plötsligt efter några sekunder, har några stycken usb-diskar med varierade storlekar och alla funkar perfekt i datorn.

Formatera om disken till ntfs med t.ex programmet gparted.
Jag vet inte om fat32 ens kan hantera så stora partitioner om det är en TB vi talar om.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

AndreasS skrev:
dmz skrev:Som vanligt, vad säger dmesg? Du vill för övrigt absolut inte köra Fat på din disk...
För att dmesg visar innehållet i kärnans ringbuffert, med andra ord bland annat allting som har med hårdvara att göra, jag tycker att det är högst relevant. Det tycker inte du?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

dmesg är ett utmärkt kommando om man vet vad man ska leta efter. ;)

För övrigt är fat32 absolut inget jag skulle använda på en så stor disk.
Det naturliga valet numera är ntfs, då kommer man åt disken både från Windows(ej Win98) och Linux.
Användarvisningsbild
AndreasS

Inlägg av AndreasS »

dmz skrev:
AndreasS skrev:
För att dmesg visar innehållet i kärnans ringbuffert, med andra ord bland annat allting som har med hårdvara att göra, jag tycker att det är högst relevant. Det tycker inte du?
Inte för felsökning för vad som händer när enheten slutar fungera.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Du verkar vara en trevlig snubbe!

http://en.wikipedia.org/wiki/Dmesg
Even after the system has fully booted, the kernel may occasionally produce further diagnostic messages. Common examples of when this might happen are when I/O devices encounter errors, or USB devices are hot-plugged.
http://www.linfo.org/dmesg.html
dmesg obtains its data by reading the kernel ring buffer. A buffer is a portion of a computer's memory that is set aside as a temporary holding place for data that is being sent to or received from an external device, such as a hard disk drive (HDD), printer or keyboard. A ring buffer is a buffer of fixed size for which any new data added to it overwrites the oldest data in it.

dmesg can be very useful when troubleshooting or just trying to obtain information about the hardware on a system.
http://tldp.org/LDP/LG/issue59/nazario.html
Användarvisningsbild
AndreasS

Inlägg av AndreasS »

dmz skrev:Du verkar vara en trevlig snubbe!

http://en.wikipedia.org/wiki/Dmesg
Even after the system has fully booted, the kernel may occasionally produce further diagnostic messages. Common examples of when this might happen are when I/O devices encounter errors, or USB devices are hot-plugged.
http://www.linfo.org/dmesg.html
dmesg obtains its data by reading the kernel ring buffer. A buffer is a portion of a computer's memory that is set aside as a temporary holding place for data that is being sent to or received from an external device, such as a hard disk drive (HDD), printer or keyboard. A ring buffer is a buffer of fixed size for which any new data added to it overwrites the oldest data in it.

dmesg can be very useful when troubleshooting or just trying to obtain information about the hardware on a system.
http://tldp.org/LDP/LG/issue59/nazario.html
Ok - jag får väl krypa till korset och erkänna att jag hade fel här.
Har aldrig använd dmesg på det viset.
Sorry för attityden. :-[
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Ok, tackar, testade lite och usb-porten (på framsidan - stationär) fungerade med alla mina andra tillbehör utom den här disken? Men en annan port på baksidan svalde disken (borde provat detta först :/ det var klantigt), så det här är väl en lösning som fungerar i alla fall.

Disken var ntfs formaterat i början men jag kunde inte skriva på den (varken som användare eller root) så jag formatera om den till fat32 (har bara bilder) som löste detta problem men ni säger att ntfs ska funka med Xubuntu och Ubuntu, behöver man installera någonting i så fall för att få det att funka?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

nisse2 skrev:...
Disken var ntfs formaterat i början men jag kunde inte skriva på den (varken som användare eller root) så jag formatera om den till fat32 (har bara bilder) som löste detta problem men ni säger att ntfs ska funka med Xubuntu och Ubuntu, behöver man installera någonting i så fall för att få det att funka?
I Ubuntu finns inbyggt stöd för att kunna läsa och skriva till ntfs, du behöver inte installera något extra.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"