HOWTO: Minimalt ubuntu med Fluxbox och utan GDM.

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
AndreasS
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

HOWTO: Minimalt ubuntu med Fluxbox och utan GDM.

Inlägg av AndreasS »

Denna howto beskriver hur du kan sätta upp ett minimalt ubuntusystem utan grafisk inloggning och med fluxbox som fönsterhanterare.

Förord
Detta är inget jag rekommenderar nybörjare på Ubuntu eller Linux, eftersom Ubuntu inte är tänkt att användas på detta sätt utan på ett mera användarvänligt sätt så är det inte riktigt samma sak att utföra detta i Ubuntu som t.ex i Slackware eller Archlinux. Det beror på olika konfigurationsfiler och startupscripts. Det är alltså bra om du vet hur du använder aptitude och apt-get samt en editor t.ex nano i konsollen samt har lite vana av textbaserade installationer.

Ladda hem en mini.iso utgåva Karmic
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD kan du hitta mini.iso's för flera Ubuntu utgåvor, denna howto kommer att beskriva hur det görs i Ubuntu 9.10 Karmic - om det är x86 eller amd64 spelar dock ingen roll.

Installera
Boota upp din nybrända mini.iso skiva - du kommer mötas av detta en svart skärm med en boot parameter. Här kan du bara trycka enter om du inte har några speciella parametrar du vill sätta. Under installationen kan du välja mellan alternativ och knappar genom att använda up och ner pil samt tab.

Sedan kommer du till "Installer Boot Menu" - välj command line installer.
Välj språk, jag väljer svenska

Identifiera tangentbordslayout väljer jag nej på och i nästa ruta väljer jag själv Sweden som tangentbordets ursprung. Jag har ett vanligt qwerty tangentbord så jag väljer alternativet Sverige sedan.

Nu ska du sätta ditt värdnamn (hostname) på din dator, jag skriver in laptop.
Efter det ska vi välja en spegelserver till ubuntu arkivet, jag väljer självklart sverige här med.
Använder du http proxy ges du tillfälle att ställa in det. Jag använder inget sådant och trycker fortsätt.

Nu installeras en del av grundsystemet sedan är det dags för partitionering. Själv väljer jag manuell

Jag skapar bara en swap(växlingsutrymme) på 1gb och ett rootsystem på resten, använder filsystemet ext4.

Efter partitionerna har blivit formaterade hämtas och installeras resten av grundsystemet, det kan ta lite tid beroende på din uppkoppling.
När detta är färdigt får du upp en ruta där du ska skriva i namn på din användare, själv fyller jag i Andreas - och för mitt inloggning använder jag andreas (bäst utan versaler tycker jag) sedan knappar jag in mitt hemliga lösenord fotboll.

Nästa ruta frågar ifall du vill använda kryptering på din hemkatalog, jag väljer att inte ha det.
Detta uppföljs av att apt hämtar några filer, uppdaterar sina förråd samt installerar mera bassystem.

Nästa ruta frågar dig hur du vill sköta dina uppdateringar, jag väljer "Inga automatiska uppdateringar" - jag sköter det själv via "sudo apt-get upgrade" när det passar mig.
Detta uppföljs av mera filer som hämtas, installeras och konfigureras. Luta dig tillbaka och ta det lugnt en stund.

Nästa ruta frågar dig om din systemklocka är satt till UTC, eftersom min är det svarar jag ja.
Nu är installationen klar, ta ut cdskiva och datorn startar om.

Konfiguration av systemet

Systemet bootar upp, och du hamnar i en icke grafisk inloggning. Logga in med ditt användarnamn och hemliga lösenord.
Vi börjar med att installera xorg genom kommandot

Kod: Markera allt

sudo apt-get install xorg
Om du använder några proprietära drivrutiner som för t.ex ATI eller NVIDIA så installerar vi även det nu
för NVIDIA:

sudo apt-get install nvidia-glx-185
för Ati användarna vet jag tyvärr inte - någon annan får gärna fylla i här så ska jag editera i efterhand.

Nu installerar vi fluxbox!

sudo apt-get install fluxbox
Och det kan vara bra att ha ett program att sätta bakgrund med, det finns ett som heter Esetroot och ingår i eterm - så vi installerar eterm också genom

sudo apt-get install eterm
Sedan installerar vi alsa, vi vill ju gärna ha ljud!

sudo apt-get install alsa
Nu ska vi lägga till användaren till en grupp som heter audio genom att skriva

sudo gpasswd -a [användarnamn] audio

Konfiguration av X
För nvidia användarna rekommenderar jag

sudo nvidia-xconfig
För andra användare behövs det oftast ingen konfiguration av /etc/X11/xorg.conf
I hemkatalogen skapar vi en fil som heter .xinitrc och lägger till raden exec fluxbox till den genom att skriva

cd && echo exec startfluxbox > .xinitrc
Nu ska vi starta om datorn.

För att stänga av, starta om datorn:

sudo halt
(för att stänga av)

sudo reboot
(för att starta om)

Efter datorn bootat upp fint igen loggar du in och skriver

sudo  alsamixer 
Allt är muted default där, det kan du ta bort genom att trycka M på de staplarna som är muted, höj volymen med piltangenterna och avsluta med ESC.

Sedan, för att starta X och fluxbox ger du kommandot

startx
Nu har du ett minimalt ubuntu, med fluxbox. Lägg till det som du behöver via apt-get, t.ex mozilla, openoffice etc och för hjälp med själva fluxbox kan man läsa på http://www.fluxbox.org

Det finns säkert saker jag glömt, saker jag kan ha skrivit fel. Rapportera i tråden så skall jag uppdatera howton!
edit: snyggade till lite.
//Andreas
Användarvisningsbild
nixy

Re: HOWTO: Minimalt ubuntu med Fluxbox och utan GDM.

Inlägg av nixy »

Ser bra ut, tycker jag. Möjligtvis bör man (som root) skriva

alsactl store
för att inställningarna man gör i alsamixern ska bestå. Då skapas en fil (troligtvis i /var/lib/alsa) som heter asound.state. :)
Användarvisningsbild
AndreasS

Inlägg av AndreasS »

nixy skrev:Ser bra ut, tycker jag. Möjligtvis bör man (som root) skriva

alsactl store
för att inställningarna man gör i alsamixern ska bestå. Då skapas en fil (troligtvis i /var/lib/alsa) som heter asound.state. :)
Du har helt rätt i det du säger, tyvärr fungerar det inte på någon av mina installationer - vad å varför vet jag inte.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

alsactl store
Ja, av nån anleding så sparas inte ljudinställningarna.
Men, som du säger, ställ in ljudet och spara med sudo alsactl store.
Sen behövs en alsactl restore i uppstarten. Möjligen funkar det med att stoppa in den i ~/.initrc. Märk dock att .initrc bara används i uppstarten med startx (xinit) och alltså inte om man går via en xDM typ GDM.

Edit:
Såg just att i Lucids mini.iso så bevaras ljudinställningarna utan fixar. Konstigt att inte det görs efter alla uppdateringar i Karmics dito. Jag minns att man införde muting av ljudet när man stängde ner/startade om under utvecklingen av Karmic men att man sen fixade det efter att folk klagat på att ljudet var mutat vi uppstart. Hmm..
Användarvisningsbild
AndreasS

Inlägg av AndreasS »

Bowmore skrev:

alsactl store
Ja, av nån anleding så sparas inte ljudinställningarna.
Men, som du säger, ställ in ljudet och spara med sudo alsactl store.
Sen behövs en alsactl restore i uppstarten. Möjligen funkar det med att stoppa in den i ~/.initrc. Märk dock att .initrc bara används i uppstarten med startx (xinit) och alltså inte om man går via en xDM typ GDM.

Edit:
Såg just att i Lucids mini.iso så bevaras ljudinställningarna utan fixar. Konstigt att inte det görs efter alla uppdateringar i Karmics dito. Jag minns att man införde muting av ljudet när man stängde ner/startade om under utvecklingen av Karmic men att man sen fixade det efter att folk klagat på att ljudet var mutat vi uppstart. Hmm..
Jag har för mig, att på den tiden när alsa var nytt och det mesta av konfigureringen skedde via alsa - om det kanske var någon slackware dist.
Hursom helst så ska det alltså gå att spara sin alsa utan root rättigheter, för om du kör en

sudo alsactl store
Blir outputten:

andreas@genesis->  sudo alsactl store
[sudo] password for andreas: 
Home directory /home/andreas not ours.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Var tvungen att kolla eftersom jag själv gjort det på ett antal mini-installationer.
Kommandot sudo alsactl store funkar inte längre, däremot gksu alsactl store !
Jojo, man slutar aldrig att förundras :o
Skriv svar

Återgå till "Guider"