Runlevels i Kubuntu 9.10 [LÖST]

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Runlevels i Kubuntu 9.10 [LÖST]

Inlägg av Rune.K »

Är det någon som vet hur man ställer in "runlevel" i en desktopdator med Kubuntu 9.10, så att datorn startar i textläge?
Jag menar inte "recovery mode"...
Och hur man eventuellt startar X efter lokal inloggning.
Gamla hederliga inittab har ju helt försvunnit i K/U/buntu.
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Runlevels i Kubuntu 9.10

Inlägg av philip5 »

Att växla direkt till annan runlevel under drift kan man göra med kommandot "telinit" och funkar från terminal. Vill man växla till t ex runlevel 3 så kör man:

Kod: Markera allt

sudo telinit 3
Observera att den kommer eventullet stänga ner program och annat som inte körs/kan köras i den nya runleveln så man bör kanske titta på vad man har igång. Den borde dock stänga ner saker graciöst men har man saker som inte är sparade i t ex olika program så kan man bli av med innehållet om man har otur.

Vill man däremot starta direkt i annan runlevel så kan man ändra i startparametrarna för grub, antingen gå in tillfälligt och redigera dem i grub eller konstant ändra i grubs meny-config. Man lägger helt enkelt bara till vilken runlevel man vill starta med parameter på raden med vmlinuz och parametern är inte svårare än numret för runlevel. För att starta i runlevel 3. På mitt system skulle det se ut så här för att starta från grub till runlevel 3 (obs! du har andra värden för UUID för din disk eftersom det är ett unikt värde):

linux	/boot/vmlinuz-2.6.31-17-generic root=UUID=448c1e2e-4041-432e-a6da-ecce155af167 ro quiet splash 3
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du kan starta x med kommandot startx, eller genom att starta kdm(sudo start kdm).

Ubuntu använder sig av upstart och i tidigare varianter, innan 9.10, har det funnits riktiga skript i /etc/init.d. Men nu har tex kdm startskriptet försvunnit och ersats av en referens till start kommandot. Nåväl, denna fråga fick mig att fundera på hur startup föhåller sig till runlevels. Finns begreppet runlevel kvar i startup, hur hänger det hela ihop?
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

mcNisse skrev:Du kan starta x med kommandot startx, eller genom att starta kdm(sudo start kdm).

Ubuntu använder sig av upstart och i tidigare varianter, innan 9.10, har det funnits riktiga skript i /etc/init.d. Men nu har tex kdm startskriptet försvunnit och ersats av en referens till start kommandot. Nåväl, denna fråga fick mig att fundera på hur startup föhåller sig till runlevels. Finns begreppet runlevel kvar i startup, hur hänger det hela ihop?
runlevel kan anropas forfarande via telinit och kör då skript som återfinns i motsvarande /etc/rc#.d för den runlevel man anropat. Under anropad runlevel så kör de start och stopskript i ordning som återfinns i mapparna för /etc/rc#.d och man kan så klart själv anpassa vilka tjänser som ska startas och stoppas och i vilken ordning om man inte är nöjd med de standardupplägg som redan finns där.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Rune.K

Re: Runlevels i Kubuntu 9.10 [LÖST]

Inlägg av Rune.K »

Telinit fungerar inte för mej.
Kubuntu kör för övrigt med runlevel 3 till det grafiska, enligt https://help.ubuntu.com/community/Switc ... /FromLinux
Däremot ska jag läsa igenom rcS och rc3 för att ta bort lite onödigt...
Tack för tipset om rc-katalogerna!

Det här är ingen big deal, funkar det inte med Kubuntu så lägger jag in Debian-testing på datorn ifråga.
Men det är ändå roligt att veta lite om hur starten av Kubuntu fungerar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit:
Tack vare AndreasS inlägg > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p368849 är mitt problem löst.
Det viktiga är enligt AndreasS >
Att boota i init 3 (text) som förr i tiden gjordes visa inittab görs numera i /etc/default/grub genom att fylla i 'text' i GRUB_CMDLINE_LINUX="" (GRUB_CMDLINE_LINUX="text")
Och det räcker för min del eftersom det är en gammal extradator med lite RAM som jag vill kunna köra program via "ssh X forwarding" från min vanliga arbetsdator. Har inget behov av ljud på min extradator, vill bara att den startar snabbt och samtidigt ha kvar möjligheten att logga i grafiskt i extradatorn någon gång då och då.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Rune.K skrev:Kubuntu kör för övrigt med runlevel 3 till det grafiska, enligt https://help.ubuntu.com/community/Switc ... /FromLinux
Undrar om inte den dokumentationen är gammal skåpmat?

I dagsläget är runlevel 2-5 identiska som jag förstått det samt att default är runlevel 2. Lekte med att ange runlevel 4 i grub som jag kör på just nu. Ser man till de tjänster som startas upp under /etc/rc#.d så är identiska för rc2 till rc5. Alltså kan man experimentera med rc3 till rc5.

Vilken runlevel man kör på ser man med kommadot

runlevel
och borde inte skilja mellan Ubuntu och Kubuntu men vill låta det vara osagt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

I Kubuntu 9.10 i grafiskt läge ger terminalkommandot

runlevel
root@kubuntu910:~# runlevel
N 2
root@kubuntu910:~#
Edit:
Startade upp min extradator med Kubuntu 9.10 i textläge enligt AndreasS tips.
Där ger kommandot "runlevel" exakt samma resultat som ovanstående.

Slutsats: Kubuntu Desktop 9.10 har övergett möjligheten att starta i olika runlevels helt och hållet.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Rune.K skrev:root@kubuntu910:~# runlevel
N 2
Med andra ord, du kör på runlevel 2.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Rune.K skrev:Slutsats: Kubuntu Desktop 9.10 har övergett möjligheten att starta i olika runlevels helt och hållet.
Inte riktigt, vad jag förstått så stöder Ubuntu emulerade runlevels. Misstänker att optionen text just är en sån, men även jag är lite förvirrad här om vilka emulerade runlevels Ubuntu stöder.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Bowmore skrev:Inte riktigt, vad jag förstått så stöder Ubuntu emulerade runlevels. Misstänker att optionen text just är en sån, men även jag är lite förvirrad här om vilka emulerade runlevels Ubuntu stöder.
Rune.K skrev:Slutsats: Kubuntu Desktop 9.10 har övergett möjligheten att starta i olika runlevels helt och hållet.
Inte riktigt, vad jag förstått så stöder Ubuntu emulerade runlevels. Misstänker att optionen text just är en sån, men även jag är lite förvirrad här om vilka emulerade runlevels Ubuntu stöder.
I och med karmic har en massa startskript skrivits om till upstart. I början tog upstart på sig rollen att emulera sysvinit och starta skript i /etc/init.d/, men i och med karmic har många skript ändrats. Jag har läst på projektets hemsida utan att fatta hur man ska kontrollera vad som startas och när, http://upstart.ubuntu.com/
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Läste lite på http://upstart.ubuntu.com/ men jag blev inte direkt klokare :)

Men mitt eget problem är i alla fall löst, det att kunna starta min extradator i textläge för att sedan kunna använda "ssh X forwarding" från min ordinarie dator.

Det här med runlevels eller motsvarande i Kubuntu/Ubuntu är värt en helt egen tråd!
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"