64 Things Every Geek Should Know.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

64 Things Every Geek Should Know.

Inlägg av Pink Panther »

Är du övertygad eller inte övertygad om att du är en "Geek", så bör du göra det här testet.

http://laptoplogic.com/resources/64-thi ... hould-know

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
m!rage

Re: 64 Things Every Geek Should Know.

Inlägg av m!rage »

Verkar vara en gammal artikel. Vem med 4GB RAM oroar sig för att det någonsin ska ta slut (finns vissa undantag, ja)? Kunde väl inte riktigt allt i listan men tror nog jag kvalificerar ändå :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag oroar mig.. ;D Jag använder just nu 2.5 GB RAM och det är inte ovanligt, ännu mer tight blir det ibland. Och vid ett par enstaka tillfällen har jag fått slut på RAM. Så jag har planer på att införskaffa 8GB RAM senare.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Ofta? Vad använder du det till då? En massa Virtualbox-maskiner samtidigt?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag kör en hel del program samtidigt. :)

Just nu käkar Firefox och Rhythmbox lite över 500 MB tillsammans. Det brukar bli mer efter tag, men nu startade jag om X för några dagar sedan. Men när t.ex Firefox har varit igång i några veckor brukar det vilja äta lite minne. :P Sedan kör jag ofta virtuella maskiner och dom äter ju en hel del.

Vid en nystart med alla program jag normalt kör som standard brukar det hamna på runt en bit över 1 GB RAM.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Använder 291mb aktivt, 684 med cache. Vilket för min del är lite mer än normal, men då kör jag mpd, dc++, transmission, gajim, firefox, openbox, tint2, 2 conky, thunar och xterm (med htop).
Men o andra sidan så skall RAM utrnyttjas så mkt som möjligt, annars är det rätt överflödigt. Vilket får en att fundera på varför man skulle behöva kunna punkt två i artikeln. Flertalet av punkterna är dessutom rentutav löjliga, eller kräver att man har kunskap om ett specifikt program etc.
Det är inte lätt när det är svårt!
JonasJh

Inlägg av JonasJh »

ska ja vara helt ärlig så går ja sällan över 450MB ramminne ;)

Synd att ja inte kan prata klingonska annars ja kanske skulle lyckats med listan...
Open Source Terrorist
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Jag tycker den där artikeln sätter ribban direkt med en slammkrypare där man som geek ska veta vad akronymer är förkortningar av (urvalet av akronymer var inte så där väldigt geekiga) och där svaret anges med att det är förkortning av en annan akronym :P :
The Meaning of Technical Acronyms
# SATA - Serial ATA
Hur många geeks vet vad akronymet ATA står för? Hur många geeks klarar ens att som en riktig Sherlock Holmes luska ut vad ALLA tre bokstäverna i "ATA" står för. Kan säga att det kan bli en utmaning...

Annars var artikeln lite småskoj som kuriosa så där
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

jag ligger på 180 Mb vid start, då har jag allt igång som jag behöver, conky, fbpager, gnome-power-manager, gnome-commander, 2 st urxvt-terminaler, moc-player, parcellite (urklippshanterare). Men sedan med Emacs igång och när man jobbar på brukar det bli 250 mb.
Mitt rekord var med Gimp, totalt 700 mb. Swapen har aldrig varit över 4 mb på, vilket känns surt eftersom jag har 2 Gb swap, (måste väl vara lika stor som RAM för hibernate/suspend?)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Nu börjar det gå off-topic här så jag tänker göra en...
Utanför ämnet: ...sån här! Swappen behöver inte vara större än det minnet du faktiskt använder, har du 2GB RAM men använder bara 800MB av det så räcker det med 1GB swap för hibernation
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Misstänkte det, läste någonstans att den gör en imagefil som den försöker hålla till 512 mb, eller något sådant.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Utanför ämnet: Så kanske det är, jag har iaf alltid klarat mig med 1GB swap trots att jag har 3.2GB RAM. Eller, det gick så länge jag körde Karmic, de fuckade upp nånting i Lucid alpha så nu funkar inte hibernation längre :(
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"