Mounta externa NTFS-hårddisk

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
sparlund
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Mounta externa NTFS-hårddisk

Inlägg av sparlund »

Hej!

Är förhållandevis ny till Ubuntu, men är inte helt bortkommen. Vad jag vill göra är att mounta en extern NTFS-hårddisk så att jag får full read/write-rättighet på den. När jag tankar torrents till den är det inget problem, men när jag försöker skriva till den från min windows-pc (har samba) står det att jag inte har rättigheterna. Jag vill alltså att alla användare ska ha fulla rättigheter på den.

Har försökt att sätta chmod på hela disken till 777, löste inget. Har förstått att man på ngt vis ska mounta den med NTFS-3g, vad det nu betyder..
Jag har lagt in:

Kod: Markera allt

# Extern hrddisk
/dev/sdb1    /home/johan/Desktop/NTFS/torrentflux/    ntfs-3g     rw,user,auto    0   0

i /etc/fstab, men det funkade ändå inte. Har hört att man ska använda UUID istället för det där /dev/sdb1, men inte fått fram det riktigt.

Problemet löser sig temporärt om jag skriver:

sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /home/ANVÄNDARE/Desktop/NTFS -o uid=ANVÄNDARE,gid=users,umask=0000
i terminalen, men detta funkar inte efter att jag bootat. Provade därför att lägga in kommandot i system->preferences->Startup applications, utan framgång. Provade även att lägga in det in den kommandoraden i /etc/rc.local, precis innan "Exit 0", även det utan framgång.

Har lagt ner mkt tid på att försöka lösa detta problem, men fattar fan inte! Vad ska jag göra?!
Användarvisningsbild
AndreasS
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Mounta externa NTFS-hårddisk

Inlägg av AndreasS »

Det här med fstab och ubuntu är inget jag pysslat med, men jag vet dock hur du kan få fram uuid på dina diskar

sudo blkid
Visar uuid på alla dina mountade dev's, men om du istället kör

sudo blkid /dev/sdb1
Så får du fram det och kanske kan prova med det i fstab istället.

För din själva fstab fil kan jag inte se något direkt fel på - om det inte är just det att ubuntu vill ha det i uuid.
NTFS-3g är en modul som gör så att ntfs läsning och skrivning blir möjlig under linux, och det talar också om vilket filsystem disken använder.
sparlund
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Mounta externa NTFS-hårddisk

Inlägg av sparlund »

Hehe, det funkade om jag skrev med UUID och trixade lite med samba:) Tack!
Skriv svar

Återgå till "Lagring"