External Sata och Ubuntu 9.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

External Sata och Ubuntu 9.10

Inlägg av Birkovic »

Hej.

Jag har nyss köpt en ny hårddisk och problemen har börjat hopa sig. det började egentligen med att jag inte förstod hur jag skulle mounta den, men mitt i den problematiken fick jag för mig att uppgradera ubuntu från 9.04 till 9.10. Efter att det var klart kan jag inte längre boota datorn med hårddisken ansluten till external SATA uttaget. Om jag gör det hinner inte ens GRUB starta utan jag får bara en blinkande markör och det enda som fungerar är att starta om datorn utan hårddisken i. Jag har tidigare haft liknande problem med en laptop på vilken jag försökt att febrilt kunna boota med saker anslutna till USB-portarna, men det går verkligen inte. Så nu undrar man vad problemet kan vara i det här fallet. Ni kan ju bortse från laptopen eftersom att det kanske inte alls är ett exempel på samma sak, men om det hjälper i problemdjungeln så finns det i alla fall som referens.

/Birkovic
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: External Sata och Ubuntu 9.10

Inlägg av Rune.K »

Hej
Troligtvis har du redan löst ditt problem.
Isåfall är vi nyfikna på hur.
Vad menar du med "external SATA uttaget" det förstår jag inte riktigt?
En gissning är att Grub hamnat på fel hårddisk.
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av jens.tinfors »

Eftersom vi inte har så mycket detaljer att gå på så gissar jag oxå.
Min gissning är att du confat BIOS att först boota via USB device.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

jag har bara e-SATA på en av våra datorer, men det har funkat felfritt hela tiden både i jaunty, karmic och nu i lucid. Jag har inte gjort något speciellt utan disken har helt enkelt bara poppar upp när den är ansluten. Kan det vara så att e-SATA-uttaget måste aktiveras i BIOS? Det behövdes inte i min dator, men det är väl inte omöjligt att det kan finnas någon låsfunktion.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"