E-legitimation Löst

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
kesve
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

E-legitimation Löst

Inlägg av kesve »

Hjälp!
Jag använder Ubuntu 9:10 och har förgäves försökt att få E-legitimation. Jag har försökt via min bank Länsförsäkringar och jag har försökt via Telia men ingenting lyckas. Eftersom jag har betalkort hos
GE Moneybank är E-leg enda möjligheten att komma åt mina sidor och därmed ha koll på min ekonomi. Som det nu ser ut måste jag antingen byta bank eller byta OP-system från Ubuntu till Windows 7.
Eftersom jag trots alla instruktioner från banker och från Telia inte lyckas med att använda terminalen vore jag mycket tacksam för hjälp. Jag vill ju fortsätta med Ubuntu men måste ändå överväga
att gå tillbaka till Windows så jag slipper detta elände med terminalkommando som inte fungerar.
Senast redigerad av 1 kesve, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
AndreasS
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: E-legitimation

Inlägg av AndreasS »

Hej, det till ett program som heter Nexus Personal som hanterar bankid's i Linux och mac generellt, vad jag vet finns det inte i ubuntus repos utan måste installeras manuellt (via ett ganska enkelt script) - i terminalen.

Vid en snabb googling så såg jag att länsförsäkringar stöder Nexus Personals' bankid. Jag vet att det varit problem kring handelsbanken.
Problemet är oftast bankernas ovilja att stödja andra alternativ än windows.
kesve

Inlägg av kesve »

Jag har försökt att installera såväl Telias som Nexus Personal manuellt utan att lyckas. Problemet är ju att det måste installeras manuellt och att jag inte lyckas med det.
Användarvisningsbild
AndreasS
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av AndreasS »

kesve skrev:Jag har försökt att installera såväl Telias som Nexus Personal manuellt utan att lyckas. Problemet är ju att det måste installeras manuellt och att jag inte lyckas med det.
Berätta hur du gör när du installerar Nexus Personal, och om det blir nån error - klistra in det här.
kesve

Inlägg av kesve »

Problemet är löst.
Jag hämtade Nexus Personal och sparade den. Jag packade upp den och sparade mappen med filerna under ”Hämtningar”.
Enligt anvisning från banken skulle programvaran installeras från terminalfönster med kommandot ”cd <sökväg> /personal-4.10.2.16”. Så långt fungerade det.
Nästa moment var att installera det med kommandot ”Sudo ./install.4.10.2.16.sh i” och här har det hela tiden blivit stopp tidigare. När jag gjorde ett nytt försök i kväll och det som vanligt blev stopp läste jag åter igenom anvisningen och jämförde med vad jag själv skrivit.
Det är pinsamt att behöva erkänna det men jag hade missat en punkt och skrivet ”Sudo ./install.4.10.2.16sh i” istället för ”Sudo ./install.4.10.2.16.sh i” som det skulle vara.

Kanske kan mitt misstag vara till hjälp för någon annan som får problem med kommandon i terminalfönstret. Det kan ju vara lite krångligt med kommandon om man inte behärskar dem och i det här fallet räckte det med att jag missade en punkt.
När jag skrev in rätt tecken blev resultatet enl nedan

kenneth@kenneth-desktop:~$ cd /home/kenneth/Hämtningar/personal-4.10.2.16

kenneth@kenneth-desktop:~/Hämtningar/personal-4.10.2.16$ sudo ./install.4.10.2.16.sh i

Installing Nexus Personal

Installation complete.

kenneth@kenneth-desktop:~/Hämtningar/personal-4.10.2.16$ ^C

kenneth@kenneth-desktop:~/Hämtningar/personal-4.10.2.16$
Användarvisningsbild
Dr Phil
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: E-legitimation Löst

Inlägg av Dr Phil »

Vad som kan vara bra för dig (och alla andra) att veta är att det finns en auto-complete function i terminalen.
Skriv in de första bokstäverna och tryck på Tab så skriver den ut resten utav filnamnet automagiskt. Då slipper man stavfel, speciellt bra när det är långa filnamn fyllda med komplicerade tecken. =)
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"