Dvd-backup som fungerar?

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
buskerika
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Dvd-backup som fungerar?

Inlägg av buskerika »

webaake skrev:
HakanS skrev:
Det enklaste, i mitt tycke, är att i terminalen skriva

Kod: Markera allt

dd if=/dev/cdrom of=/katalognamn/dvdkopienamn.iso
Eftersom jag också haft problem med att rippa och/eller omkoda DVD så provade jag kodraden ovan i terminalen för att göra en .iso till att börja med men fick bara
"er@er-desktop:~$ dd if=/dev/cdrom of=BigWhite.iso
dd: läser "/dev/cdrom": In/ut-fel
108384+0 poster in
108384+0 poster ut
55492608 byte (55 MB) kopierade, 41,8343 s, 1,3 MB/s"

Det var ju inget lysande resultat, vad hände här??

Jag har testat OGMrip, DVDrip, Handbrake och försökt göra en .iso med Brasero men även det misslyckades... De libbar som nämndes av Webaake har jag installerat efter tips på Handbrakes onlineguide men det verkar inte göra någon skillnad.

Det är så jäkla frustrerande för jag rippar ganska sällan och har inte gjort det under mitt år som Ubuntuanvändare men jag måste ju kunna utföra det! Åtmindstone en enda gång!

Tacksam för hjälp!! (det var någon som skrev att han tillbringat över en timme att dammsuga forum och leta svar, själv har jag suttit en vecka....) O0
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Kolla först om /dev/cdrom verkligen finns!? Jag har den inte, men däremot /dev/cdrom0.

Ett tips: Handbrake har kommit i ny version med bättre stöd för nyare former av kopieringskydd och bättre GUI. De DVD som har 99 titles är svåra att rippa - nyaste HandBrake kanske kan fixa det. Annars är tyvärr det enda jag kan rekommendera DvdFab för det där onämnbara OS:et, vad det nu heter?

EDIT: HandBrake download: http://handbrake.fr/downloads.php
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

webaake skrev:Kolla först om /dev/cdrom verkligen finns!? Jag har den inte, men däremot /dev/cdrom0.

Ett tips: Handbrake har kommit i ny version med bättre stöd för nyare former av kopieringskydd och bättre GUI. De DVD som har 99 titles är svåra att rippa - nyaste HandBrake kanske kan fixa det. Annars är tyvärr det enda jag kan rekommendera DvdFab för det där onämnbara OS:et, vad det nu heter?

Skojar du? Finns det verkligen inga vettiga rippningsprogram för Linux? Det onämnbara OS:et kommer jag heller inte ihåg vad det heter och jag vägrar att försöka den vägen.....
Vill nog helst inte ta ner Handbrake manuellt, finns det inte i pakethanteraren så avstår jag för säkerhets skull.

Men snälla någon, hur gör ni alla andra????
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Pakethanteraren är alltid efter. Deb-paket är OK från en bettrodd sida, som t ex HandBrake's. i386 passar de flesta, om inte så talar Gdebi-pakethanteraren om det.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

buskerika skrev:
webaake skrev:Kolla först om /dev/cdrom verkligen finns!? Jag har den inte, men däremot /dev/cdrom0.

Skojar du? Finns det verkligen inga vettiga rippningsprogram för Linux? Det onämnbara OS:et kommer jag heller inte ihåg vad det heter och jag vägrar att försöka den vägen.....
Vill nog helst inte ta ner Handbrake manuellt, finns det inte i pakethanteraren så avstår jag för säkerhets skull.

Men snälla någon, hur gör ni alla andra????
kör på k9copy eller handbrake.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

webaake skrev:Pakethanteraren är alltid efter. Deb-paket är OK från en bettrodd sida, som t ex HandBrake's. i386 passar de flesta, om inte så talar Gdebi-pakethanteraren om det.
Jag gjorde det men min version är den senaste så detta löste inte mitt problem...

När jag nu testat 3 olika program utan att lyckas så känns det onödigt att installera även k9copy. Jag undrar om det inte är min skalle det är fel på? ???
Om jag bara visste exakt hur inställningarna ska göras i Handbrake, det ska ju vara ett suveränt program.
Ferrat

Inlägg av Ferrat »

k9copy fungerar felfritt, dock måste du ha libdvdcss2 sedan är det bara köra på? aldrig haft något problem med det

k9copy e bara välja input och output t.ex. ISO image och köra på
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Ferrat skrev:k9copy fungerar felfritt, dock måste du ha libdvdcss2 sedan är det bara köra på? aldrig haft något problem med det

Kan den konvertera ISO eller DVD till .avi? I Handbrake finns inte det alternativet (fast det står i programbeskrivningen att det ingår) och jag är inte intresserad av m4a eller mkv.
Ferrat

Inlägg av Ferrat »

Jo, dock inte använt den funktionen själv men den ska kunna göra mp4, avi, mpg och några till format med de flesta codecs tror jag, den använder t.ex. mencoder och gör jobbet åt dig så det ska inte vara problem, tryck bara på knappen create MPEG-4, kan låta lite missvisande men då får du välja, du kan även välja codec m.m. när du markerar det du vill kopiera, både för ljud och bild :)

Testade lite snabbt precis och det fungarar utan problem :)
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

buskerika skrev:
Ferrat skrev:k9copy fungerar felfritt, dock måste du ha libdvdcss2 sedan är det bara köra på? aldrig haft något problem med det

Kan den konvertera ISO eller DVD till .avi? I Handbrake finns inte det alternativet (fast det står i programbeskrivningen att det ingår) och jag är inte intresserad av m4a eller mkv.
Tack! Det är ett jättebra program och resultatet felfritt.
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av krassegrand »

Jag har ett problem som jag har beskrivit på länken nedan.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=204&t=47704
Jag har libdvdread4 installerat vilket väl är efterföljaren till libdvdread3.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"