Kommer inte åt internet!

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
nuwesy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Kommer inte åt internet!

Inlägg av nuwesy »

Hej, jag har nyss tankat hem Ubuntu 9.10 MEN jag kommer inte åt internet pga att ubuntu kräver att jag ska skriva in WPA nyckeln (vilket är självklart) men jag vet inte vad min nyckel är och den jag trodde det var funkade inte så jag vet inte vad jag ska göra ??? Snälla hjälp mig jag vill så gärna använda linux för det är ju bara så bäst, jag är så trött på Windows nu!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Re: Kommer inte åt internet!

Inlägg av JeyPeyy »

Du borde kunna komma åt routern genom att skriva 192.168.1.1 eller 192.168.0.1, beroende på vilken router du har, och där bör du kunna se vad du har för WPA-nyckel. För mig som har Zyxel går jag in på Advanced setup=>Network=>wireless LAN och där står det under Pre-Shared Key.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Hej och välkommen till ubuntu-se.org!

Det var ju ett tråkigt problem... I princip är det hela enkelt om du har en router som beter sig som de flesta andra.

Ta fram en nätverkskabel. Koppla den mellan routern och datorn. Logga in mot routern med webläsaren. Ändra lösenordet till något som du kan alt. ta fram lösenordet och memorera det.

Det låter väl enkelt? Problemet är tror jag att ta reda på routerns adress. Oftast ligger routern på adress 1 i det nätverk som du befinner dig på. ex, du har ip 192.168.0.77 sä ligger routern på 192.168.0.1. Du kan kolla i uppkopplingens egenskaper (om de finns) annars kan du starta en terminal. skriv in sudo route -n vilket ger en tabell liknande denna

Kod: Markera allt

Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
192.168.1.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     302    0        0 wlan0
0.0.0.0         192.168.1.1     0.0.0.0         UG    302    0        0 wlan0
Som du ser ligger min router på 192.168.1.1
Efter som detta är din första post här så vill jag påpeka att ange lösenord i terminalen inte är som att ge det i ett grafiskt program som visar tecken för varje tangenttryckning. I terminalen märker du inte att du skriver lösenordet, men det tas mot ändå.

lycka till
nuwesy

Inlägg av nuwesy »

Tack för svaret!

Jag glömde att nämna att jag använder mig av ett trådlöst nätverk. Min router heter Thomson Gateway TG787. Jag förstod inte riktigt vad du menade eftersom att jag är ny på Linux. Men det ända jag behöver ta reda på är vad min WPA nyckel är, sen kan jag kasta mig in i Linux värld.

Jag sitter just nu på Windows 7 i förhoppningar om att jag ska kunna hitta rätt WPA nyckel så att jag kan installera Ubuntu 9.10 igen.

Hoppas att det finns någonting man kan göra för att få reda på WPA:n för jag vill sååå gärna börja använda Linux, och jag är trött på Windows.

Tack igen! :)
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av uppsalanet »

Hej och välkommen,
Det brukar finnas en reset kanpp på routern som är till för dessa tillfällen.

Annars är mcNisses förslag att föredra.

Hälsningar
Fredrik
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

nuwesy skrev: Jag glömde att nämna att jag använder mig av ett trådlöst nätverk. Min router heter Thomson Gateway TG787. Jag förstod inte riktigt vad du menade eftersom att jag är ny på Linux. Men det ända jag behöver ta reda på är vad min WPA nyckel är, sen kan jag kasta mig in i Linux värld.
Jag förstod att du satt på ett trådlöst nätverk. Men WPA-nyckeln är satt i routern. För att komma åt routern och ändra/titta på lösenordet behövs en sladd som du kopplar mellan routern och datorn.

Alternativet är just det du håller på med leta efter en sparad nyckel på en annan dator...
Skriv svar

Återgå till "Internet"