Problem med att få igång ett hemnätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Problem med att få igång ett hemnätverk

Inlägg av JeyPeyy »

Jag och min pappa försöker fixa ett hemnätverk mellan flera datorer här hemma. Vi har fem datorer som är anslutna till en hub, som i sin tur är ansluten till ett internet-modem (om nu den informationen hjälper). Vi vill alltså kunna dela mappar mellan dessa. Tre stycken kör Windows (2*XP,1*win7) och två kör Linux (Xubuntu, MythBuntu).

Om jag har förstått rätt så ska alltså alla datorer agera som SMB- klienter och servrar. För att en Linux-maskin ska komma åt delade filer från en Windows-maskin (agera som klient) krävs väl bara smbfs. Även om jag har det installerat på MythBuntu-datorn så kommer jag inte åt de delade filerna i ena XP-datorn. När jag försöker komma åt dess filer i Nautilus får jag ett meddelande som säger:
Unable to mount location
Failed to retrieve share list from server
På min Xubuntu-dator har jag installerat samba för att kunna agera som server. Jag har delat med mig Video-mappen, och den ser jag från MythBuntu-datorn, men när jag försöker öppna dess innehåll får jag det här meddelandet:
Unable to mount location
Failed to mount Windows share
Den enda vägen som verkar fungera är att komma åt Mythbuntu-filer från XP-datorn. Två utav Windows-datorerna har vi inte en försökt med. Vi har suttit en bra stund och läst guider på nätet och trixat, men utan större lycka.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Re: Problem med att få igång ett hemnätverk

Inlägg av JeyPeyy »

Någon som i alla fall kan säga om Samba är rätt väg att gå?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Absulut! Samba är en bra väg att gå om du ska dela filer mellan windows och linux maskiner.
windows 7 burken kan vara besvärlig. det finns någon tråd om detta...
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

mcNisse skrev:Absulut! Samba är en bra väg att gå om du ska dela filer mellan windows och linux maskiner.
windows 7 burken kan vara besvärlig. det finns någon tråd om detta...
Okej, tack. Just nu har vi redan problem med XP och Ubuntu, så Windows 7 burken kan vi ta senare.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"