Motsvarighet till Google SketchUp?
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Motsvarighet till Google SketchUp?
Hej,
Innan jag gick över till Linux så använde jag ett program som heter SketchUp. Ett 3D program för att exempelvis skapa ritningar på ett hus. Det är väldigt enkelt upplagt och det finns massor med tutorials att kika på. Frågan som följer, finns det nåt motsvarande för Linux/Ubuntu/Mint eller vad man nu har för dist. Det är/var jättekul att hålla på med. Har testat Win-versionen genom Wine men inte fått det att funka, nåt med OpenGL. Funkade perfa med Windows och samma grafikkort (NVidia GeForce FX5500, 256MB RAM)
http://sketchup.google.com/download/
//Tobbe
Innan jag gick över till Linux så använde jag ett program som heter SketchUp. Ett 3D program för att exempelvis skapa ritningar på ett hus. Det är väldigt enkelt upplagt och det finns massor med tutorials att kika på. Frågan som följer, finns det nåt motsvarande för Linux/Ubuntu/Mint eller vad man nu har för dist. Det är/var jättekul att hålla på med. Har testat Win-versionen genom Wine men inte fått det att funka, nåt med OpenGL. Funkade perfa med Windows och samma grafikkort (NVidia GeForce FX5500, 256MB RAM)
http://sketchup.google.com/download/
//Tobbe
- Skyldig
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Motsvarighet till Google SketchUp?
Jag är också intresserad av att kunna använda sketchup eller ett lika bra 3D CAD. Skall man byta helt och hållet från windows måste man ju fylla behoven. Gimp t e x är lite ovant i början med lösa fönster istället för "en stor ram" (PS) och att den t e x inte fixar 32bit men det fungerar ändå hyffsat.
- AntonPetts
- Kontakt:
sketchup fungerar bra för mej i wine
.

Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
- Skyldig
Just det. Det är dags för mig att installera wine. Hade jag glömt 

- Skyldig
Installerade wine nu. Efter lite buggmeck startar sketchup men bilden är helt förvriden/suddig. Följde bugglistan http://wiki.winehq.org/GoogleSketchup men det enda som hände var att alla mina inställningar på compizfusion försvann. Finns det något sätt att få tillbaka senaste inställningar? Det gick inte att slå på visual effects, allt ställdes i default. Den här killen verkar ha samma problem http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=203&t=34600 men det verkar inte finnas någon aktuell lösning på problemet.
Med risk för att låta gnällig, men såna här problem har man oftast inte i windows. Nästan varenda applikation jag har installerat har behövt tweakas för att fungera och då har något annat lagt av. Jäkligt synd. Vill ju så gärna att det ska fungera smärtfritt, men det gör det inte. Jag syftar nu inte bara på applikationer i Wine utan även Linuxanpassade applikationer.
edit: ser nu att tråden ligger i helt fel forum. Använde sök och såg att första posten hade ubuntu 8.1, sorry!
edit2: Hade glömt "inte"
Med risk för att låta gnällig, men såna här problem har man oftast inte i windows. Nästan varenda applikation jag har installerat har behövt tweakas för att fungera och då har något annat lagt av. Jäkligt synd. Vill ju så gärna att det ska fungera smärtfritt, men det gör det inte. Jag syftar nu inte bara på applikationer i Wine utan även Linuxanpassade applikationer.
edit: ser nu att tråden ligger i helt fel forum. Använde sök och såg att första posten hade ubuntu 8.1, sorry!
edit2: Hade glömt "inte"
Senast redigerad av 1 Skyldig, redigerad totalt 19 gånger.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Udda, jag har väldigt sällan problem med några appar och då beroende på andra grejer, typ som att Google Earth & Compiz inte fungerar ihop p.g.a. dåliga Intel-drivare (just nu) eller att nån nisse missade dra med OOo 3-splasharna så mitt OOo 3 startade med 2.4-splasharna och sånt småjox... Jämfört med allt som kan gå fel i Windows (vilket jag ju är rätt haj på efter 12 år som poweruser och tekniker) så är Ubuntu enormt befriande - föredrar det t.o.m. framför OS X - vilket jag inte kunnat säga innan 8.10.Skyldig skrev:Med risk för att låta gnällig, men såna här problem har man oftast inte i windows. Nästan varenda applikation jag har installerat har behövt tweakas för att fungera och då har något annat lagt av. Jäkligt synd. Vill ju så gärna att det ska fungera smärtfritt, men det gör det. Jag syftar nu inte bara på applikationer i Wine utan även Linuxanpassade applikationer.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Skyldig
Idag blir arbetsytan i Sketchup bara svart med en vit kvadratisk bakgrund runt muspekaren. Verktygsmenyerna är fortfarande kvar. Är mycket intresserad av att höra om någon annan upplever samma problem och har en lösning på det.
Jag är helt ny på Linux. Testade först för någon månad sedan men gick tyvärr tillbaka till MS då programmen inte fungerade som jag var van vid eller att det inte fanns bra komplement till det jag behövde. Nu vill jag ge det en andra chans och det skulle vara kul att släppa MS.
Jag tvivlar inte en sekund på att du är haj på både MS och Ubuntu mfl. och jag vill verkligen dela dina positiva upplevelser med det sistnämnda. Hittills har jag inte lyckats helt med det. Dom maskinerna jag kör MS på fungerar, tyvärr. Det går långsamt, det är resurskrävande och dyrt men hittills har programmen som är anpassade för tex Vista, fungerat på Vista. Jag har inte behövt gå in och ändra i registret, testa olika drivrutiner eller fått stänga av vissa program för att andra skall fungera. I slutändan gör det mitt jobb enklare att inte behöva lägga jobb på felsökning.farmfield skrev: Jämfört med allt som kan gå fel i Windows (vilket jag ju är rätt haj på efter 12 år som poweruser och tekniker) så är Ubuntu enormt befriande - föredrar det t.o.m. framför OS X - vilket jag inte kunnat säga innan 8.10.
Jag är helt ny på Linux. Testade först för någon månad sedan men gick tyvärr tillbaka till MS då programmen inte fungerade som jag var van vid eller att det inte fanns bra komplement till det jag behövde. Nu vill jag ge det en andra chans och det skulle vara kul att släppa MS.
- micke_nordin
- Kontakt:
Att programmen inte fungerar som du är van vid är tyvärr inte mycket att göra åt, GNU/Linux är ett annat operativsystem än Windows och funkar därmed annorlunda. Däremot finns oftast motsvarande funktionalitet när man en gång lärt sig hur man skall göra. Det finns flera trådar här på forumet redan om CAD-program, jag håller själv bara på med detta i begränsad skala och kan bara tipsa om QCad som jag tror finns i förråden. Om du provar sökfunktionen här på forumet eller Google är jag säker på att du kommer hitta fler program än detta dock. Här är till exempel första träffen på Google, där det verkar finnas flera alternativ:Skyldig skrev: Jag är helt ny på Linux. Testade först för någon månad sedan men gick tyvärr tillbaka till MS då programmen inte fungerade som jag var van vid eller att det inte fanns bra komplement till det jag behövde. Nu vill jag ge det en andra chans och det skulle vara kul att släppa MS.
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm? ... 703&page=1
Där tipsas bland annat om detta:
http://www.cycas.de/
Kan det vara nått?
Eller kanske detta CAD-tillägg till 3dmodeleringsprogrammet Blender:
http://projects.blender.org/projects/blendercad/
/Micke

- AntonPetts
- Kontakt:
Jag skulle anta att du gjorde något med grafikdrivrutinen, testa installera om den.Skyldig skrev:Installerade wine nu. Efter lite buggmeck startar sketchup men bilden är helt förvriden/suddig. Följde bugglistan http://wiki.winehq.org/GoogleSketchup men det enda som hände var att alla mina inställningar på compizfusion försvann. Finns det något sätt att få tillbaka senaste inställningar? Det gick inte att slå på visual effects, allt ställdes i default. Den här killen verkar ha samma problem http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=203&t=34600 men det verkar inte finnas någon aktuell lösning på problemet.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
- Skyldig
Du lade verkligen tyngdpunkten på det mest oväsentliga av det jag frågade efter men det var säkert oavsiktiligt. Låt mig omformulera mig; bra användarvänliga komplement som inte känns 10 år gamla och som givetvis är gratis (vilket oftast är det tyngsta argumentet till att byta till Ubuntu och i detta fallet gäller Sketchup). Anledningen till att jag bad om tips var att jag hoppades på att någon som faktiskt har testat lite applikationer kunde tipsa mig, och inte bara googlat som du just gjorde. Att googla fram 100 träffar på applikationer och installera en efter en för att testa var det jag ville slippa.micke_nordin skrev: Att programmen inte fungerar som du är van vid är tyvärr inte mycket att göra åt, GNU/Linux är ett annat operativsystem än Windows och funkar därmed annorlunda.
/Micke
Av dina tips upptäckte jag att Cycas ligger på 98Euro, VariCad 399Euro, ArCad på 1898Euro, QCad 1 år 24Euro.
Med Blender fick jag i princip oläsbar text på verktygen och när jag använde arbetsytan flimrade knapparna och till och från såg jag Firefox ram istället för Blenders. Det lilla jag testade Blender fick jag inte intrycket av att det varken är användarvänligt eller är ett bra komplement till Sketchup. Jag är helt övertygad att Blender är toppen att använda till det Blender skapades till.
Angående flimret så har jag samma i Skype video, Filmuppspelaren och Rhythmbox. Jag lyckades få bort flimret i VLC genom att video output till X11. Verkar som grafikdrivaren inte är riktigt Ubuntuvänlig. Har installerat om grafikdrivutinen utan några resultat. Lite offtopic.
Återigen vill jag understryka att jag inte ställer mina frågor för att på något sätt säga att Ubuntu är kass. Jag vill bara hitta en väg för mig och många andra att kunna använda Ubuntu fullt ut. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &hilit=cad
- Skyldig
Compiz är fixat. Tack ändå för svaret!AntonPetts skrev: Jag skulle anta att du gjorde något med grafikdrivrutinen, testa installera om den.

- micke_nordin
- Kontakt:
Qcad är gratis och finns i förråden:Skyldig skrev: Av dina tips upptäckte jag att Cycas ligger på 98Euro, VariCad 399Euro, ArCad på 1898Euro, QCad 1 år 24Euro.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install qcad
/Micke

- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Yup,
Now we are sketching
. Lite hack i registret för Wine så har SketchUp hoppat igång. Jättekul. Tack för tipset och påminnelsen.
//Tobbe
Now we are sketching

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
- farmfield
- Kontakt:
Får nog förtydliga, jag menade mer att jag generellt sett/ser mer problem i Windows än jag numera gör i Ubuntu och lade det i relation till att jag ju jobbat med Windows sen lääänge, hehe, det var inte för att stärka hur 'duktig' jag är som jag nu ser att det kan tolkas som - sorry.Skyldig skrev:Jag tvivlar inte en sekund på att du är haj på både MS och Ubuntu mfl. och jag vill verkligen dela dina positiva upplevelser med det sistnämnda.

Det var aldrig tanken att leka 'bror duktig', hehe...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Skyldig
Det var så lite såTobbeT skrev:Yup,
Now we are sketching. Lite hack i registret för Wine så har SketchUp hoppat igång. Jättekul. Tack för tipset och påminnelsen.
//Tobbe

Jag förstår, inga problemfarmfield skrev: Får nog förtydliga, jag menade mer att jag generellt sett/ser mer problem i Windows än jag numera gör i Ubuntu och lade det i relation till att jag ju jobbat med Windows sen lääänge, hehe, det var inte för att stärka hur 'duktig' jag är som jag nu ser att det kan tolkas som - sorry.
Det var aldrig tanken att leka 'bror duktig', hehe...

- screen
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Jag skulle också bli väldigt glad om detta ginge att få fungerande i Ubuntu Intrepid 8.10.
Hos mig händer inget annat än att jag lyckas tanka hem det och att det ligger under Wine.
När jag försöker starta (från skrivbordet eller under Wine) så blir bilden blå och en ominstallation via "reparera" fungerar men inget händer. Det vill bara ominstallera med "Reparera" hela tiden utan resultat.
Jag läste att TobbeT har fått igång det med "lite hack i Wine" som han uttryckte det. Det skulle vara fint om man hjälpte andra samtidigt istället för att bara anmäla att man lyckats? Men det kanske är ett "show of" forum detta?
Nu är jag väldigt grön på detta, men jag har letat och försökt med "regedit" och ändringarna där utan resultat.
Någon som har en väldigt bra instruktion för ett "pucko" hur man kan få detta att fungera i Ubuntu?
Gladast vore jag...som tidigare gladklickandes Windowist.
PS: Tur att man har windows kvar på jobbet så man kan köra sketchup där i.a.f. i mellanåt :ds
Hos mig händer inget annat än att jag lyckas tanka hem det och att det ligger under Wine.
När jag försöker starta (från skrivbordet eller under Wine) så blir bilden blå och en ominstallation via "reparera" fungerar men inget händer. Det vill bara ominstallera med "Reparera" hela tiden utan resultat.
Jag läste att TobbeT har fått igång det med "lite hack i Wine" som han uttryckte det. Det skulle vara fint om man hjälpte andra samtidigt istället för att bara anmäla att man lyckats? Men det kanske är ett "show of" forum detta?
Nu är jag väldigt grön på detta, men jag har letat och försökt med "regedit" och ändringarna där utan resultat.
Någon som har en väldigt bra instruktion för ett "pucko" hur man kan få detta att fungera i Ubuntu?
Gladast vore jag...som tidigare gladklickandes Windowist.
PS: Tur att man har windows kvar på jobbet så man kan köra sketchup där i.a.f. i mellanåt :ds
- Urban Anjar
- Kontakt:
Nä, det är meningen att man ska hjälpa varandra här, men ibland händer det att man pillat lite här och var - utan attscreen skrev: Jag läste att TobbeT har fått igång det med "lite hack i Wine" som han uttryckte det. Det skulle vara fint om man hjälpte andra samtidigt istället för att bara anmäla att man lyckats? Men det kanske är ett "show of" forum detta?
anteckna så noga och plötsligt funkar en grej. Då är det bökigt att försöka dokumentera och upprepa. Var ute för det
för några versioner sedan med ett trilskt 3G-kort, som jag fick igång efter en dags pillande på möjliga och omöjliga ställen
Tack och lov är just den grejen enklare nu.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
-
Har läst att Sketchup fungerar förutsatt att man bl.a. har Nvidia grafikkort. Är det någon som vet om det idag fungerar med ATI-grafikkort? (Jag har Gigabyte GA-MA78GM-S2H moderkort och använder den inbyggda grafiken som är ATI radeon HD3200).
Hur gick det??
Det var ett tag sedan någon skrev i denna tråd. Jag undrar hur det gick ? Fick ni tag i något prg som liknar Google SketchUp eller fick ni det att funka i Ubuntu?
Jag har själv försökt en gång och det gick inte så bra. själva installationen funkar fint, men när jag skulle starta detta så kom en krash rapport sida upp efter att man valt templet.
Jag kör ubuntu 9.10 på den Dell Latitude D820
Det var ett tag sedan någon skrev i denna tråd. Jag undrar hur det gick ? Fick ni tag i något prg som liknar Google SketchUp eller fick ni det att funka i Ubuntu?
Jag har själv försökt en gång och det gick inte så bra. själva installationen funkar fint, men när jag skulle starta detta så kom en krash rapport sida upp efter att man valt templet.
Jag kör ubuntu 9.10 på den Dell Latitude D820
-
Hej Ola,
Jag kör f.n. både XP och Ubuntu och använder XP när jag vill rita i Sketchup. Dock, så fick jag igång Sketchup i Ubuntu tillslut (sedan har jag inte provat så mycket, det var ex. ett litet smärre "grafikproblem" med en vit fyrkan runt muspekaren, kanske en inställningssak, men jag har somsagt inte gått vidare ännu i Ubuntu).
Den "instruktion" jag följde var:
http://wiki.winehq.org/GoogleSketchup
Innan installationen av Sketchup så uppgraderade jag till senaste versionen av Wine, där jag följde nedan instruktion.
http://www.winehq.org/download/deb
Efter ovan försök har jag uppgraderat från Ubuntu 9.04 till 9.10 och sedan till Ubuntu Studio så jag har lite svårt att prova just nu. Här uplevde jag dock en annan STOR fördel. Nu får jag både SVTplay och TV4play att fungera.
Skriv gärna en kommentar i forat hur det går för dig med Sketchup i Wine, så vi andra vet.
mvh / Peter, Göteborg
Jag kör f.n. både XP och Ubuntu och använder XP när jag vill rita i Sketchup. Dock, så fick jag igång Sketchup i Ubuntu tillslut (sedan har jag inte provat så mycket, det var ex. ett litet smärre "grafikproblem" med en vit fyrkan runt muspekaren, kanske en inställningssak, men jag har somsagt inte gått vidare ännu i Ubuntu).
Den "instruktion" jag följde var:
http://wiki.winehq.org/GoogleSketchup
Innan installationen av Sketchup så uppgraderade jag till senaste versionen av Wine, där jag följde nedan instruktion.
http://www.winehq.org/download/deb
Efter ovan försök har jag uppgraderat från Ubuntu 9.04 till 9.10 och sedan till Ubuntu Studio så jag har lite svårt att prova just nu. Här uplevde jag dock en annan STOR fördel. Nu får jag både SVTplay och TV4play att fungera.
Skriv gärna en kommentar i forat hur det går för dig med Sketchup i Wine, så vi andra vet.
mvh / Peter, Göteborg