Hur få igång Mobilt Bredband? (Tre E182E)

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Neophyte
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Hur få igång Mobilt Bredband? (Tre E182E)

Inlägg av Neophyte »

Hur får man igång mitt mobila usb bredband från 3 (E182E modem) på min ubuntu 9.04?

Var börjar jag? vilka program använder jag för att få igång det?
Det enda som händer är när jag stoppar in det i datorn är att det kommer fram som ett usb-minne, sen då? :)
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur få igång Mobilt Bredband? (Tre E182E)

Inlägg av uppsalanet »

Hej,
Kika lite på detta, det hjälpte mig...
http://www.pharscape.org/ozerocdoff.html
//Fredrik
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hur få igång Mobilt Bredband? (Tre E182E)

Inlägg av Broder Tuck »

Neophyte skrev:Hur får man igång mitt mobila usb bredband från 3 (E182E modem) på min ubuntu 9.04?

Var börjar jag? vilka program använder jag för att få igång det?
Det enda som händer är när jag stoppar in det i datorn är att det kommer fram som ett usb-minne, sen då? :)
Här inställer sig första frågan för mig. Har du provat med två alternativ? Som du skriver, verkar det som att du jackar i modemet i en redan startad dator. Det borde iofs ha fungerat. Men, om det nu inte fungerar, har du provat med att starta datorn från avstängd, med modemet redan isatt? Testa de två alternativen, var för sig.
Det bör vara steg ett.

De senare versionerna av Ubuntu funkar klockrent med Tres mobila bredband. Ett av dem körs här hemma och har lirat väl med versionerna 8.04 fram till 9.10, där det körs idag. I vårt fall med nätverkshanteraren wicd. Beroende på att networkmanagern inte fungerade med mobilt bredband då, när det var aktuellt för oss (version 8.04 Ubuntu). I dag gör den det.

Somliga användare har haft problem med sina datorer, där de har kört med NM (networkmananger), men har sluppit ifrån dem, när de har bytt till wicd. För andra, återigen, har resultatet varit omvänt. NM har fixat problem, som har uppstått med wicd.

Det kan finnas flera orsaker till att det ena, inte fungerar för alla. En sådan orsak kan vara hårdvarurelaterat i en specifik dator.

Ha dina uppgifter från Tre framme. Testa båda alternativen, enligt mitt inläggs början. Dvs., både med start från avstängd dator och med isittande modem, samt, att efter uppstart av datorn, sätta i modemet i avsedd usbkontakt. Det bör vara det första som du ger dig på. Fungerar det inte med nuvarande program för nätverk, testa det andra. Båda finns i programförrådet i Synaptic och låter sig lätt installeras, avinstalleras, fram och tillbaks, utan andra vedemödor. Men de kan enbart arbeta ensamma. Inte tillsammans. Var/varje installation av det ena, tar även bort "konkurrenten" när det installeras.

Båda programmen, nämnda ovan, borde kunna fixa "kontakt" på att det är ett mobilt modem som har anslutits. Det gäller bara att få fram rätt program, för just din dator.
Notera samtidigt, att Linux är det operativsystem som har de flesta drivrutiner med från start. Inget annat os nämnt, men heller inget annat undantaget.

I Linux och Ubuntu, finns drivrutiner inbakade i något som heter "Backports". I System -> Administration -> Programkällor -> bör samtliga av de fyra översta alternativen vara förbockade. Under samma program, men under tredje fliken i övre raden och fliken benämnd "uppdateringar", bör även här, de fyra första alternativen vara förbockade. Den fjärde av dem heter "Backports" och det är i den, som Ubuntus drivrutiner innefattas.

Beroende på den version av ubuntus kärna som du kör, bör du sedan gå in i System > Administration > Pakekthanteraren Synaptic och där, bocka för installation av backports som motsvarar din Linuxkärna.

Börja med att skriva (kopiera följande kommando och klistra in i . . ) i en terminal (Program -> Tillbehör -> Terminal)

Kod: Markera allt

uname -a
Du kommer att få en output som motsvarar något liknande nedanstående:
$ uname -a
Linux xxxx-desktop 2.6.31-18-generic-pae #55-Ubuntu SMP Fri Jan 8 16:13:23 UTC 2010 i686 GNU/Linux
. . . . där siffrorna 2.6.31-18 är det som är viktigt. I Programmet Synaptic (se föreg.) skriver du in siffrorna samt ordet backports i Synaptics sökfönster (fönsternamn "snabbsökning)". I svarsfältet får du upp några kolumner. I kolumnamn Paket klickar du en gång och får upp söksvaren sorterade i "bokstavsordning". Bocka för det, allt, som motsvarar ditt utdatasvar på kommandot "uname -a". Välj därefter att installera dem, genom ett tryck på den gröna bocken i den övre delen av Synaptics fönster, bocken med namnet "verkställ". Efter installationen, välj alternativet "läs om".

Skriv gärna också kommandot

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
i en terminal.

Börja därefter om från början, enligt mitt inlägg. Kanske helst, från att starta upp med en helt avstängd dator, med mobilstickan applicerad i datorn.

Tänk även på, att det finns massor av trådar i det här avseendet, både i vårt forum och annorstädes. Börja gärna med att söka runt lite. Det är du, som får förtjänsten av, det du kan finna och som du bedömer som intressant. Bara i vårt forum blir det 879 träffar på en sökning på "mobilt bredband". På ubuntu.se fick jag 33 träffar (inalles fler än 900 träffar). I denna tråd beskrivs en del om detta med mobilt bredband. Tänk på, om du får problem, att göra om samma sak, men med det alternativa programmet för networking installerat.

Nu håller jag tummarna för att det skall komma att lösa sig för dig.
Ha en trevlig helg.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Internet"