Ansluta till nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ApelG
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ansluta till nätverk

Inlägg av ApelG »

Är helt nybörjar på det här och skulle vilja ha en hjälpande hand av er som kan.
Mitt första problem är att komma "in på mitt nätverk" Använder telia och har en raouter och delar ubuntu-burken och windowsburken med en hubb.
I "nätverk så ser jag mitt nätverk som heter "Photo" försöker att ansluta, och då blir det stopp.
Hur gör jag för att kunna komma in på mitt nätverk?
Tackar på förhand
ApelG
Användarvisningsbild
nixy

Re: Ansluta till nätverk

Inlägg av nixy »

Hej och välkommen!

Eftersom Photo visar sig i nätverket, men inte verkar kunna ansluta, undrar jag om Photo är utdelad så att andra har rättighet att ansluta till den? Kan du ansluta från en annan dator? Händer något när du öppnar Nätverksfönstret och dubbelklickar på Photo?

En allmän översikt om nätverk och åtkomst kan du se i följande länk --> http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar. Där kan du se hur man kommer åt Windows-nätverk med SMBclient", och om "Homenetwork", bland annat.

Om mappen delas ut från en Windows7-dator, så kanske problemet är samma som här -> ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=45755
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Som sagt, är det en Windows 7 dator du försöker ansluta till?
Har du försökt att ansluta med någon Windowsdator till "Photo"?

Du har lagt tråden på ett bra ställe, men vi tar tråden till nätverkstavlan så kanske vi får mer överblick. Som redan konstaterats så är det kanske inte helt enkelt ännu att ansluta till Win 7.

För att ytterligare upprepa nixys inlägg så jobbar vi alltså på Windows 7 anslutningen här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=45755

Det är en viktig fråga vi måste försöka fixa så snart vi kan.

Välkommen till forum ApelG. Du är alltid välkommen att fråga vidare eller be om förtydliganden.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
ApelG
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Nätverk med windows 7

Inlägg av ApelG »

Min tråd blev flyttad hit.
Jag har ubuntu installerat och hade problem att komma in på mitt nätverk. Nu kommer jag in och kan använda mina filer från Windows 7burken i U-burken. Men i W7burken hittar inget nätverk. Hur gör man då?
ApelG
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Hej ApelG

Jag uttryckte mig lite oklart. Vi försöker hålla de olika frågeställarnas problem i olika trådar. Om någon kommer fram till en lösning eller har förslag så svarar vi i den här tråden också.

Jag har flyttat ditt senaste inlägg hit.

Läs gärna de andra trådarna om nätverk m Windows 7, men just ditt problem försöker vi lösa i denna tråd.

Jag skrev mer i Privat Meddelande till dig.

Du är mycket välkommen till forum. Det här är ett problem vi måste försöka lösa.

ycc
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"