Hej!
Har haft ubuntu körande nu ett tag och tycker att det fungerar sådär. De första problemen jag hade var med upplösningen. Ubuntu vägrade spara mina inställningar för upplösningen så varje gång jag startade ubuntu gick den över till 800x600 upplösning och så fick jag gå in i inställningar och ändra upplösningen till 1280x1024 och det fungerade för stunden, men nästa gång jag startade upp så var inställningarna borta igen. Detta lyckades jag dock lösa till slut genom att ta bort xorg.conf filen helt från hårddisken så att jag tvingade ubuntu att skriva en helt ny.
Nästa problem jag hade var att varannan gång jag startade ubuntu så var textstorleken på fönsterrubriken otroligt liten, så att den knappt gick att läsa. Jag fick då gå in i inställningar och ändra storleken från 10 till 20 och då blev det normal textstorlek. Nästa gång jag startade ubuntu så var naturligtvis textstorleken dubbelt så stor som alla annan text i systemet. Och så har det hållt på hela tiden. Detta har jag aldrig lyckats lösa.
Det värsta problemet jag har just nu, är att jag inte kan logga in. Det började med att jag startade ubuntu idag och då var upplösningen tillbaka på 800x600 igen... suck... så jag körde då igång ubuntu i recovery mode och körde dpkg-reconfigure xserver-xorg. När jag kört igenom denna lilla wizard och gjort mina inställningar för grafik, tangentbord och mus så startade jag om datorn igen och startade igång ubuntu. Jag fick då upp mitt inloggningsfönster i rätt upplösning "JIIIppiiii" tänkte jag och skulle skriva in mitt användarnamn. ubuntu reagerade då inte på några tangenter alls. Inget händer när jag försöker skriva på tangentbordet. Jag har provat pc101, pc102, pc104, pc105 men inget har fungerat. De enda tecken som jag kan skriva är de svenska tecknena "ä" och "ö", inga andra tecken kan jag skriva. Hur löser jag detta?
Lite om min hårdvara:
Logitech G15 usb tangentbord
usb mus
Intel quad core 2,4 GHz processor
Nvidia 8600GTS grafikkort
IBM ThinkVision skärm
Jag skulle vara oerhört tacksam för hjälp med detta problemet...
(En som börjar tvivla på ubuntu)
PS! tangentbordet fungerar hur bra som helst i windows vista på samma dator och i samma usb-port. DS!
Problem med usb tangentbord vid inloggning [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Problem med usb tangentbord vid inloggning [LÖST]
Senast redigerad av 1 jonssonj, redigerad totalt 28 gånger.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Problem med usb tangentbord vid inloggning
Vilken version av Ubuntu kör du?
Re: Problem med usb tangentbord vid inloggning
Hej!
Jag kör ubuntu 7.10
Mvh
Jörgen
Jag kör ubuntu 7.10
Mvh
Jörgen
Re: Problem med usb tangentbord vid inloggning [LÖST]
Jag har nu ubuntu 9.10 körande istället och nu är detta problem borta.
/Jörgen
/Jörgen