Hej!
När jag har skrivit ett program i geany så går det bra att välja "compile" men jag kan inte välja make all. Jag får då ett felmeddelande som säger följande:
============================================
compilation failed
make: *** Ingen regel för att skapa målet "all". Stannar.
och väljer jag run i menyn så får jag meddelandet:
===================================================
Failed to execute /home/jonssonj/test (make sure it is already built)
Hur gör jag för att länka och köra mitt projekt?
Mvh
Jörgen
Geany - kan inte köra mina program - felkonfigur [LÖST]
Geany - kan inte köra mina program - felkonfigur [LÖST]
Senast redigerad av 1 jonssonj, redigerad totalt 27 gånger.
SV: Geany - kan inte köra mina program - felkonfigurerat???
Hej!
Är det ingen som vet hur man ska konfigurera geany? Vad finns det annars för alternativ till geany? Jag går en kurs just nu i socket programmering för unix och skulle vilja ha ett fungerande IDE för C++ utveckling. Om det inte finns något gratis program så kan jag tänka mig att betala för det. Är det någon som vet?
Mvh
Jörgen
Är det ingen som vet hur man ska konfigurera geany? Vad finns det annars för alternativ till geany? Jag går en kurs just nu i socket programmering för unix och skulle vilja ha ett fungerande IDE för C++ utveckling. Om det inte finns något gratis program så kan jag tänka mig att betala för det. Är det någon som vet?
Mvh
Jörgen
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
SV: Geany - kan inte köra mina program - felkonfigurerat???
Jag har ingen större erfarenhet av Geany, men ditt felmeddelande handlar om att du saknar "all" i Makefile:n. Ska du programmera i C/C++ skulle jag rekommendera dig att titta på Anjuta och/eller KDevelop som finns i Ubuntus repositories. De är betydligt mycket mer IDE än vad textredigeraren Geany är.jonssonj skrev: Hej!
När jag har skrivit ett program i geany så går det bra att välja "compile" men jag kan inte välja make all. Jag får då ett felmeddelande som säger följande:
compilation failed
make: *** Ingen regel för att skapa målet "all". Stannar.
och väljer jag run i menyn så får jag meddelandet:
Failed to execute /home/jonssonj/test (make sure it is already built)
Hur gör jag för att länka och köra mitt projekt?
Mvh
Jörgen
Re: Geany - kan inte köra mina program - felkonfigurerat???
Detta har löst sig nu.
Jag har uppdaterat till Ubuntu 9.10 och har nu på första försöket installerat Geany och kompilerat, länkat och kört program....
)
/Jörgen
Jag har uppdaterat till Ubuntu 9.10 och har nu på första försöket installerat Geany och kompilerat, länkat och kört program....

/Jörgen