Installation av Firefox 3.6RC1
- perab
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Installation av Firefox 3.6RC1
Hej!
Jag såg i Lathunds blogg, att Firefox 3.6RC1 fanns att ladda hem från Mozilla. Sagt och gjort. Filen firefox-3.6rc1.tar.bz2 togs hem till en lämplig nedladdningskatalog. Jag har även "sprättat upp" arkivet, så att alla installationsfiler finns i en undermapp till denna.
Men det är nu som mina kunskaper tryter. Hur går jag vidare? Det finns en körbar fil som heter run-mozilla.sh. Är det denna som ska köras i en terminal, eller? Det finns även två exekverbara firefox resp. firefox-bin. Något måste ju till för att alla filer ska placeras i adekvata kataloger i filträdet.
Att installationen måste köras med sudo-behörighet räknar jag med som en självklarhet.
Jag såg i Lathunds blogg, att Firefox 3.6RC1 fanns att ladda hem från Mozilla. Sagt och gjort. Filen firefox-3.6rc1.tar.bz2 togs hem till en lämplig nedladdningskatalog. Jag har även "sprättat upp" arkivet, så att alla installationsfiler finns i en undermapp till denna.
Men det är nu som mina kunskaper tryter. Hur går jag vidare? Det finns en körbar fil som heter run-mozilla.sh. Är det denna som ska köras i en terminal, eller? Det finns även två exekverbara firefox resp. firefox-bin. Något måste ju till för att alla filer ska placeras i adekvata kataloger i filträdet.
Att installationen måste köras med sudo-behörighet räknar jag med som en självklarhet.
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installation av Firefox 3.6RC1
Om du packade upp arkivet i din Hemmapp har du en mapp som heter firefox där. Öppna den. Dubbelklicka på filen som bara heter firefox. Välj kör. Då ska Firefox 3.6 starta. Du behöver inga sudo rättigheter. Du kan lägga en programstartare i meny eller på en panel.
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Här finns annars ett dagligt förråd för Firefox - både 3.5 och 3.6.
https://edge.launchpad.net/~ubuntu-mozi ... rchive/ppa
https://edge.launchpad.net/~ubuntu-mozi ... rchive/ppa
-
Hej
Jag lyckades efter några försök installera F.fox 36 på min dator. Nu återstår bara frågan om hur jag får en sökikon i menyn. Skalla jag avinstallera Firefox3.5 eller ? Tacksam för lite hjälp i frågan
Jag lyckades efter några försök installera F.fox 36 på min dator. Nu återstår bara frågan om hur jag får en sökikon i menyn. Skalla jag avinstallera Firefox3.5 eller ? Tacksam för lite hjälp i frågan
Prova från den här sidan, det funkade för mig.
http://digitizor.com/2010/01/22/how-to- ... untu-9-10/
http://digitizor.com/2010/01/22/how-to- ... untu-9-10/
- Getmarken
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Jag installerade ff 3.6 i en mapp på skrivbordet och startar med startfilen. Så långt är allt OK. Men Adobe flash fungerar inte på 3.6 trots att den finns installerad och fungerar på 3.5. Jag kör 64 bitars system och det är kanske där det ligger!? /Lasse
-
Hej
Jag följde också Hagbards exempel och installerade enligt den intruktionen.
Först fick jag inte nån startikon, men jag måste ha gjort något.(högerclickade på firefoxmappen och clikade på skicka till...
sedan dök det upp en ikon i panelen, som ser ut som en liten svamp, men leder till rätt program. Ibland blir det rätt utan att men vet varför :-)
Jag följde också Hagbards exempel och installerade enligt den intruktionen.
Först fick jag inte nån startikon, men jag måste ha gjort något.(högerclickade på firefoxmappen och clikade på skicka till...
sedan dök det upp en ikon i panelen, som ser ut som en liten svamp, men leder till rätt program. Ibland blir det rätt utan att men vet varför :-)
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om man kan leva med den engelska versionen så rekommenderar jag lösningen på http://www.lathund.nu/2010/01/25/ppa-fo ... refox-3-6/
Firefox 3.6 dök upp tidigare idag i Lucid Lynx KDE engelsk version.(obs ingen release candidate)
Den startar snabbare, men för övrigt ser jag ingen större skillnad.
Har inte hunnit kolla om den stöder HTML5.
Den startar snabbare, men för övrigt ser jag ingen större skillnad.
Har inte hunnit kolla om den stöder HTML5.