Nätverk med windows 7
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Nätverk med windows 7
fick följande felmeddelande när jag försökte montera:
mount error: can not change directory into mount target /home/hassekalle/share/
-
Nu har jag gjort ett framsteg(tror jag
)
Om jag väljer "Anslut till server..." i platser-menyn och väljer windows-utdelning, skriver sedan i windowsburkens namn i fältet för server och klickar på anslut så kan jag se alla mappar som jag delat ut men kan inte öppna eller montera dom. Detta fungerar endast om jag stänger av brandväggen(f-secure) i windows.

Om jag väljer "Anslut till server..." i platser-menyn och väljer windows-utdelning, skriver sedan i windowsburkens namn i fältet för server och klickar på anslut så kan jag se alla mappar som jag delat ut men kan inte öppna eller montera dom. Detta fungerar endast om jag stänger av brandväggen(f-secure) i windows.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Skönt att du har tid att testa lite. Win7 är ju lite nytt så i alla fall jag har inte lärt mig bra ännu.
Stora framsteg!
Det verkar ju bl.a. handla om att ställa in Windows brandvägg så den tillåter Ubuntu-burken. (Det brukar ju finnas listor i brandväggarna vilka lokala IP - 192.168... som skall tillåtas)
I.o.m. att du ser mapparna har de nog monterats, men tydligen inte med rätt åtkomst. Det verkar vara här vi måste fundera lite.
En möjlighet är ju naturligtvis att Windows-datorn har någon inställning som inte tillåter full åtkomst?
- - - -
När det gäller monteringen med cifs så tror jag felutskriften beskriver ett "fel" i den lokala Ubuntu-datorn.
Jag tror den lokala ubuntu-datorn inte hittat den nyskapade mappen. Ubuntu skiljer på stora och små bokstäver i filnamnet. Share och share är olika mappar. kan det vara felet?
- - - -
Hoppas fler kan vara med och fundera över problemet.
Stora framsteg!
Det verkar ju bl.a. handla om att ställa in Windows brandvägg så den tillåter Ubuntu-burken. (Det brukar ju finnas listor i brandväggarna vilka lokala IP - 192.168... som skall tillåtas)
I.o.m. att du ser mapparna har de nog monterats, men tydligen inte med rätt åtkomst. Det verkar vara här vi måste fundera lite.
En möjlighet är ju naturligtvis att Windows-datorn har någon inställning som inte tillåter full åtkomst?
- - - -
När det gäller monteringen med cifs så tror jag felutskriften beskriver ett "fel" i den lokala Ubuntu-datorn.
Kod: Markera allt
- - - -
Hoppas fler kan vara med och fundera över problemet.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
-
när jag klickar på någon av mapparna jag ser men som jag inte kan öppna står det "kunde inte montera platsen, filen finns inte".
Har fixat problemet med brandväggen nu iallafall
Har fixat problemet med brandväggen nu iallafall
Du måste kolla så att mappen /home/hassekalle/share/ verkligen existerar.
Antingen via Nautilus eller i terminalen med kommandot >
Antingen via Nautilus eller i terminalen med kommandot >
ls
-
mappen existerar.
fick följande felmeddelande nu:
mount error(12): Cannot allocate memory
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)
fick följande felmeddelande nu:
mount error(12): Cannot allocate memory
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Du får ursäkta att vi inte funnit någon lösning ännu. Jag tror det beror på att Win 7 är lite nytt. Att ansluta till Win7 shares måste ju "självklart" lösa sig med tiden, men vi får väl kämpa på nu. Förhoppningsvis lär vi oss något.
Ett lite krångligt förslag (Win event viewer (kontrollpanelen>administrativa verktyg) och regedit) finns här, jag undrar dock om det inte borde gå att lösa lättare?
http://linux.derkeiler.com/Newsgroups/c ... 00629.html
För att vi skall vara säkra på vilken version som används föreslår jag du uppdaterar samba och använder kommandot smbstatus för att se vilken version som körs:(Detta går också att göra grafiskt genom pakethanteraren Synaptic vilken man finner i menyerna.)
Har du både Win och Ubuntu i klientdatorn? Har du i så fall provat att ansluta med Windows?
Jag tror man kan sätta lösenord på de utdelade Windows-mapparna. Jag antar att du inte har något lösenordsskydd?
Se hit medlemmar, här finns ett olöst problem att bita i! Förslag välkomnas
Ett lite krångligt förslag (Win event viewer (kontrollpanelen>administrativa verktyg) och regedit) finns här, jag undrar dock om det inte borde gå att lösa lättare?
http://linux.derkeiler.com/Newsgroups/c ... 00629.html
För att vi skall vara säkra på vilken version som används föreslår jag du uppdaterar samba och använder kommandot smbstatus för att se vilken version som körs:
sudo apt-get update samba smbfs
sudo update smbclient
smbstatus
Har du både Win och Ubuntu i klientdatorn? Har du i så fall provat att ansluta med Windows?
Jag tror man kan sätta lösenord på de utdelade Windows-mapparna. Jag antar att du inte har något lösenordsskydd?
Se hit medlemmar, här finns ett olöst problem att bita i! Förslag välkomnas

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Jag får väl vara ännu mer tydlig eftersom ingen lyssnar på mig.
http://news.samba.org/developers/Samba_Team_Blog_3/New Protocol : SMB2
With Windows 7 Microsoft have introduce a new variant of the CIFS protocol, SMB2. Samba is keeping pace, with a sample implementation of SMB2 which will be released for early adopters to test in Samba 3.5.0. A fully finished production version is expected to be available in Samba 3.6.0.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Har provat Hunds tips om registerändring men får då ett annat felmeddelande:
Kan inte visa platsen
Error while getting peer-to-peer dbus connection: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.
har provat med och utan brandväggen i windows men samma felmeddelande.
[Edit]
Har samba version 3.4.3 installerad nu, hur gör jag för att installera en senare version? i synaptic finns ingen senare, antar att jag ska lägga till ett förråd men vilket? och hur hittar jag det?
Kan inte visa platsen
Error while getting peer-to-peer dbus connection: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.
har provat med och utan brandväggen i windows men samma felmeddelande.
[Edit]
Har samba version 3.4.3 installerad nu, hur gör jag för att installera en senare version? i synaptic finns ingen senare, antar att jag ska lägga till ett förråd men vilket? och hur hittar jag det?