Hur skriver jag # i tty1 terminalen/consolen?
Hur skriver jag # i tty1 terminalen/consolen?
Hej!
Jag har installerat ubuntu 9.10 med hjälp av wubi och jag har valt svenskt språk och svenskt tangentbord.
Jag har ett brädgårdstecken i mitt lösenord. Jag håller nu på att försöka få igång nvidia drivrutinerna och måste då logga in i en tty console. Jag trycker på [CTRL] + [F1] för att komma till tty1.
Dock så hittar jag inget sätt att skriva ett vanligt brädgårdstecken. Hur gör jag?
/Jörgen
Jag har installerat ubuntu 9.10 med hjälp av wubi och jag har valt svenskt språk och svenskt tangentbord.
Jag har ett brädgårdstecken i mitt lösenord. Jag håller nu på att försöka få igång nvidia drivrutinerna och måste då logga in i en tty console. Jag trycker på [CTRL] + [F1] för att komma till tty1.
Dock så hittar jag inget sätt att skriva ett vanligt brädgårdstecken. Hur gör jag?
/Jörgen
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hur skriver jag # i tty1 terminalen/consolen?
Skumt, brädgården har jag aldrig sett någon annansstans än med shift-3.
Vad har du för hårdvara?
Vad har du för hårdvara?
Jag har ett hemmabygge
Asus P5W DH deluxe moderkort
8GB minne
Logitech G15 tangentbord
Intel core-2 quad processor på 2,4 GHz
Jag kör ubuntu 9.10 64-bitar
När jag provar [SHIFT] + [3] händer inget. Det verkar inte vara något fel på knappen för här i firefox kan jag ju skriva ######## hur många som helst.
När jag väljer att återställa språkstöd i ubuntu så går den av någon anledning tillbaka till italien. Kan det vara att jag har fått italienskt tangentbord i tty? Var hittar jag isåfall # på ett italienskt tangentbord? och varför har ubuntu italien som default språkstöd?
/Jörgen
Asus P5W DH deluxe moderkort
8GB minne
Logitech G15 tangentbord
Intel core-2 quad processor på 2,4 GHz
Jag kör ubuntu 9.10 64-bitar
När jag provar [SHIFT] + [3] händer inget. Det verkar inte vara något fel på knappen för här i firefox kan jag ju skriva ######## hur många som helst.
När jag väljer att återställa språkstöd i ubuntu så går den av någon anledning tillbaka till italien. Kan det vara att jag har fått italienskt tangentbord i tty? Var hittar jag isåfall # på ett italienskt tangentbord? och varför har ubuntu italien som default språkstöd?
/Jörgen
- mcNisse
jag tror du kan ha rätt. på ett italienskt tangentbord veraker # komma fram med alt-gr ä.
Det går enkelt att konfigurera om consolen.
Tyvär sitter jag med min archburk, så jag kan inte testa själv. men google gav mig svaret det här svaret
sudo dpkg-reconfigure console-setup
Ubuntu har default engelsk språkstöd. sedan går det att välja vilket som man vill ha under installationen.
varför du har fått italienskt så tror jag att det helt enkelt kan bero på en feltryckning under installationen...
Det går enkelt att konfigurera om consolen.
Tyvär sitter jag med min archburk, så jag kan inte testa själv. men google gav mig svaret det här svaret
Ubuntu har default engelsk språkstöd. sedan går det att välja vilket som man vill ha under installationen.
varför du har fått italienskt så tror jag att det helt enkelt kan bero på en feltryckning under installationen...
Ser ut att vara italienbuggenjonssonj skrev:När jag väljer att återställa språkstöd i ubuntu så går den av någon anledning tillbaka till italien.

Problemet är nog att du loggar in med fel (italiensk) tangentbordsinställning i inloggningsfönstret. Finns faktiskt en bugg skriven på detta.
Så logga ut och markera din användare. Ändra sen tangentbord till Sverige i nedre panelen och ge sen lösenordet för att logga in.
Osäker dock om det löser ditt tty-problem.
Tack för era svar.
Jag försökte köra
Men det var en massa konstiga val som jag inte har en aning om vad jag ska välja och det blev inte rätt i slutändan iheller.
Är det någon som skulle kunna skriva en steg för steg beskrivning på vad jag ska välja i de olika frågorna?
Jag har ett logitech G15 tangentbord.
/Jörgen
Jag försökte köra
Men det var en massa konstiga val som jag inte har en aning om vad jag ska välja och det blev inte rätt i slutändan iheller.
Är det någon som skulle kunna skriva en steg för steg beskrivning på vad jag ska välja i de olika frågorna?
Jag har ett logitech G15 tangentbord.
Jag valde sverige, men det hjälpte inte. I den grafiska inloggningen så kan man ju få fram ett virtuellt tangentbord där man kan skriva in sitt lösenord med hjälp av musen, så den biten ordnade sig.Bowmore skrev:Ser ut att vara italienbuggenjonssonj skrev:När jag väljer att återställa språkstöd i ubuntu så går den av någon anledning tillbaka till italien.![]()
Problemet är nog att du loggar in med fel (italiensk) tangentbordsinställning i inloggningsfönstret. Finns faktiskt en bugg skriven på detta.
Så logga ut och markera din användare. Ändra sen tangentbord till Sverige i nedre panelen och ge sen lösenordet för att logga in.
Osäker dock om det löser ditt tty-problem.
/Jörgen
- mcNisse
Der är ju väldigt rätt fram. Välj tangentbord modell. Om du inte hittar den välj en generic 105. sedan sweden och sedan sweden igen... Sedan kommer det lite frågor om locale. Välj UTF-8 och kanko support för latin-1 (iso-8859-1)
Det var en fråga där man skulle välja
västeuropa
centraleuropa
Det kanske är en dum fråga, men vad tillhör sverige? är det västeuropa eller centraleuropa?
/Jörgen
västeuropa
centraleuropa
Det kanske är en dum fråga, men vad tillhör sverige? är det västeuropa eller centraleuropa?
/Jörgen