Försöker få igång ett D-link DWL-G650+ med WPA2 [Löst]
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Försöker få igång ett D-link DWL-G650+ med WPA2 [Löst]
Hej!
Är nybörjare på det här med linux, men skulle mycket gärna lära mig så mycket som möjligt.
Har installerat ubuntu 9.10 på en gammal dator för att testa lite, men jag får inte igång mitt nätverkskort (D-Link DWL-G650+). Har försökt läsa mig till hur man ska göra här på forumet men ej lyckats.
Frågan är kan man köra detta kort i linux på WPA2 kryptering?
Sedan hittade jag något på D-links hemsida men vet inte vad man ska göra med det?
Det var en massa filer och en man som hette wpa-supplicant-0.4.9 vet inte om det säger någon nåt.
Är det någon som är duktig på detta så skulle jag bli glad.
MVH
Klang
Är nybörjare på det här med linux, men skulle mycket gärna lära mig så mycket som möjligt.
Har installerat ubuntu 9.10 på en gammal dator för att testa lite, men jag får inte igång mitt nätverkskort (D-Link DWL-G650+). Har försökt läsa mig till hur man ska göra här på forumet men ej lyckats.
Frågan är kan man köra detta kort i linux på WPA2 kryptering?
Sedan hittade jag något på D-links hemsida men vet inte vad man ska göra med det?
Det var en massa filer och en man som hette wpa-supplicant-0.4.9 vet inte om det säger någon nåt.
Är det någon som är duktig på detta så skulle jag bli glad.
MVH
Klang
Senast redigerad av 1 MrGnalk, redigerad totalt 29 gånger.
Re: Försöker få igång ett D-link DWL-G650+ med WPA2
Hejsan och Välkommen till forumet! 
Kör du grafiskt eller du kör via terminalen?

Kör du grafiskt eller du kör via terminalen?
-
Jag har försökt köra både grafiskt och i terminal fönstret.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ge oss gärna en länk till de drivrutinerna. Mycket följer redan med Ubuntu (som t.ex. wpa-supplicant) och då gör det mer skada än nytta att installera samma sak från någon annan källa.MrGnalk skrev:Det var en massa filer och en man som hette wpa-supplicant-0.4.9 vet inte om det säger någon nåt.
-
http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Tech ... FDLWrapperHär är själva sidan.
ftp://ftp.dlink.se/Products/dwl-product ... _firmware/ FTP site där filen ligger.
ftp://ftp.dlink.se/Products/dwl-product ... _firmware/ FTP site där filen ligger.
-
Det där är en ganska gammal drivrutin. Drivrutinen rt61pci följer med Ubuntu och det verkar som att det är en modernare variant av den du hittade.
Har du kollat under system -> administration -> hårdvarudrivrutiner. För en del hårdvara krävs det att man aktiverar den där. Men om den inte finns med i listan får man försöka med andra medel.
Provat först med kommandot lshw -class network. Finns ditt kort med där och står det typ driver=rt61pci eller liknande?
Testa kommandot sudo modprobe rt61pci (inget syns när du anger lösenordet). Blir det någon skillnad i vad lshw säger då?
Har du kollat under system -> administration -> hårdvarudrivrutiner. För en del hårdvara krävs det att man aktiverar den där. Men om den inte finns med i listan får man försöka med andra medel.
Provat först med kommandot lshw -class network. Finns ditt kort med där och står det typ driver=rt61pci eller liknande?
Testa kommandot sudo modprobe rt61pci (inget syns när du anger lösenordet). Blir det någon skillnad i vad lshw säger då?
-
Det vart ingen skillnad
Det som händer är att Link lampan lyser hela tiden och Act lampan lyser aldrig och jag får hela tiden skriva in mitt lösenord till nätverket.
Glömde att säga att jag kör ndiswrapper så att man kan använda windows drivrutiner till kortet. Det kanske är fel att använda den men det var vad jag hittade på forumet. och då fick jag igång Link lampan.

Det som händer är att Link lampan lyser hela tiden och Act lampan lyser aldrig och jag får hela tiden skriva in mitt lösenord till nätverket.
Glömde att säga att jag kör ndiswrapper så att man kan använda windows drivrutiner till kortet. Det kanske är fel att använda den men det var vad jag hittade på forumet. och då fick jag igång Link lampan.
-
Jag googlade lite men det är inte alltid lätt att hitta aktuell information. Vissa äldre länkar föreslog ndiswrapper och det är kanske fortfarande den bästa lösningen. Ibland är ndiswrapper lite känslig för vilken version av Windows-drivrutinen man använder. Se http://sourceforge.net/apps/mediawiki/n ... 650_Rev_B1 och http://sourceforge.net/apps/mediawiki/n ... 650_Rev_A1 för information om vad som fungerar för andra.
Du kan också (tillfälligt) prova om rt61pci fungerar bättre med följande kommandon:
Och tvärtom (rmmod rt61pci, modprobe ndiswrapper) för att byta tillbaka. Att du inte såg någon skillnad förrut berodde förmodligen på att ndiswrapper redan var laddat. Du kan inte använda två drivrutiner för samma kort samtidigt, därav behovet av att köra rmmod först.
Du kan också (tillfälligt) prova om rt61pci fungerar bättre med följande kommandon:
Kod: Markera allt
sudo rmmod ndiswrapper
sudo modprobe rt61pci
-
Får det inte och fungera
Jag installerar om hela OS:et och börjar från början.
Några bra förslag på hur man enklast kan få det att funka?

Jag installerar om hela OS:et och börjar från början.

Några bra förslag på hur man enklast kan få det att funka?
-
Re: Försöker få igång ett D-link DWL-G650+ med WPA2 [Löst]
Löste det genom att skaffa ett annat kort, Netgear WG111, funkade med en gång utan problem.
Ni ska ha tack som har tagit er tid att hjälpa mig, det är bra att veta var man ska gå om man har några frågor.
Jag anser att detta fall nu är löst.
MVH
Klang
Ni ska ha tack som har tagit er tid att hjälpa mig, det är bra att veta var man ska gå om man har några frågor.

Jag anser att detta fall nu är löst.
MVH
Klang