Super seg uppstart

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Ausir
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Super seg uppstart

Inlägg av Ausir »

Min dator tar otroligt lång tid på sig att starta upp. Från och med igår så är den otroligt seg under uppstart. Inte bara boot, det tar minuter innan den har aktiverat usb-portar (så att tangentbord och mus är responsiva) när väl 9.10 har laddat. Sen när systemet väl är igång är det lika snabbt som vanligt. Det känns som ett hårdvarufel, men datorn är bara någon månad gammal. Några förslag?

Ett annat problem som uppstod för några dagar sen är att systemet laddar US-layout på tangentbordet, vid varje reboot.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Super seg uppstart

Inlägg av ycc »

Har du nyinstallerat v. 9.10 använder uppstarten GRUB 2.

Så här har jag fattat att man kan få fler utskrifter från uppstart för att se var det hänger:

Gör säkerhetskopia

Kod: Markera allt

sudo cp /etc/default/grub /etc/default/grub-backup
Starta redigeraren

gksu gedit /etc/default/grub
Byt ut denna rad

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
mot denna

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="nosplash"
Kör

sudo update-grub
Är något oklart, fråga igen.

Har du gjort några installationer eller annat just innan problemet uppstod?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Ausir
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Super seg uppstart

Inlägg av Ausir »

Den stannade till lite vid fsck, men det är inte där problemet ligger tror jag. Den är allmänt mycket segare redan innan grub laddar, typ Asus bootbild ligger kvar mycket längre. Det enda jag kan komma på att jag installerat är Google Chrome.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"