Ubuntu, Kubuntu eller Xubuntu?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Xips
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ubuntu, Kubuntu eller Xubuntu?

Inlägg av Xips »

Har precis rensat datorn och ska köra win xp och ubuntu, kubuntu eller xubuntu.

Men nu är frågan vilken man ska ha ???
Jag har använt mig av alla mer eller mindre fast vid väldigt olika tidpunkter och då också olika versioner.

Det jag använder datorn till är mest internet och spel. skulle gjärna se att man kan spela dom flästa spel i linux utan problem men det kanske kan hänga på Wine?!

Är det någon av X-,K-,U-buntu som krånglar mindre?
Något som är enklare/svårare att jobba i?

Vill gjärna veta lite för och nackdelar med dom olika?
;)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu, Kubuntu eller Xubuntu?

Inlägg av mcNisse »

Det handlar inte om vilken som fungerar bäst, utan vilkan man tycker mest om. De fungerar mycket bra allihop...
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Kubuntu har jag inte testat men jag har kört både Xubuntu och Ubuntu. Jag tycker att de fungerar ungefär lika bra när det gäller användarvänlighet (Xubuntu är något enklare men praktiskt taget lika användarvänligt tycker jag). Jag tycker också de fungerar lika bra när det gäller buggar och de fungerar ungefär lika bra för mina behov; använder mest datorn för Internet, se på filmlipp, lyssna på musik och använda OpenOffice.

En fördel med Xubuntu är att det tar något mindre prestanda så att man förhoppningsvis kan använda sin dator lite längre innan man blir tvungen att köpa en ny (fast eftersom du ville spela spel så behöver du nog en rätt så kraftfull dator ändå). En fördel med Ubuntu är att det kanske är lite lättare att få support eftersom fler använder Ubuntu.

Jag nämnde att Xubuntu kräver lite mindre prestanda av datorn. Jag kan nämna att skrivbordsmiljön LXDE är ännu mycket bättre när det gäller det. Den kan man få genom att installera lxde-desktop och sedan logga in med en LXDE-session. Det är bäst att ha Xubuntu i grunden när man installerar detta för att inte få med allt för mycket onödigt. LXDE är dock betydligt svårare att använda. För att det ska dyka upp ikoner för network-manager, uppdateringar och Bluetooth fick jag lägga in lite rader i en fil. Även att lägga till ikoner på skrivbordet är lite knepigt. Trots det använder jag LXDE på båda mina Linux-datorer nu eftersom de har låg prestanda.
Xips

Inlägg av Xips »

Är väll mest inne på spåret antigen xubuntu eller ubuntu. Xubuntu har jag haft mest men mycket nöjd med båda två.

Varför ska man ha så svårt att bestämma sig. Slutar väll säkert med att man har båda två eller i värsta fall alla tre. ;D

Men jag tror nog det lutar mest åt xubuntu eftersom det hade jag ju sist.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Jag tycker också att det mest handlar om smak men nog nästan mest om vana. Jag tycker ändå det är kul att man ens ställer sig frågan. Som KDE-användare så tycker jag många gånger att Gnome körs av bara farten och för många nästan blir lika med Linux (hårddrar lite). En av de bästa grejerna med Linux är ju att det nästan alltid finns bra alternativ för alla önskemål.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Vi tar tråden till nybörjartavlan. Bl.a. många nybörjare är nog intresserade. Det är i alla fall ingen guide :)

/mod
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Har du gått om plats på hårddisken så kan du göra flera partitioner, så kan du testa alla 3 i rent och skarpt läge.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Xips skrev:Har precis rensat datorn och ska köra win xp och ubuntu, kubuntu eller xubuntu.

Men nu är frågan vilken man ska ha ???
Jag har använt mig av alla mer eller mindre fast vid väldigt olika tidpunkter och då också olika versioner.

Det jag använder datorn till är mest internet och spel. skulle gjärna se att man kan spela dom flästa spel i linux utan problem men det kanske kan hänga på Wine?!

Är det någon av X-,K-,U-buntu som krånglar mindre?
Något som är enklare/svårare att jobba i?

Vill gjärna veta lite för och nackdelar med dom olika?
;)
Skriv lite mer om din dator så blir det lättare och hjälpa dig, Typ grafikkort, minne och vilken processor du har. Om man har lite minne så är xunbuntu given.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Du skriver att tänker använda din dator till internet och spel.
Vad det gäller spel generellt sett så är väl Ubuntu/Linux inte det bästa OS-et, beror naturligtvis på vilka spel du själv gillar.
Ser att du även tänker ha WinXP installerat, som jag tycker är det ett klokt val.
Använd WinXP för att spela spel (det gör jag själv) och använd X/K/U/buntu för internet med mera.
Har du något så när ny dator tar det inte lång tid att starta om datorn och byta OS.

Själv har jag fastnat för Kubuntu, i och för sig tar det lite längre tid att starta jämfört med Ubuntu (gnome) på min dator från 2005, (nytt RAM och ny hårddisk för ett år sedan).
Men när väl Kubuntu är igång kan jag inte märka någon skillnad i snabbheten.
Men jag jag tycker det är väl värt de sekunderna, Kubuntu som använder sej av skrivbordsmiljön KDE känns för min del betydligt bättre jämfört med Gnome.
Xips

Inlägg av Xips »

Rune.K. Va inne på den banan med att köra in alla men som det ser ut nu så har jag för lite plats.

Norhager. Datorn: Pentium dual-core 2.5GHz
Ramminne: 2GB
Grafik: Nvidia GeForce 9600GT
Och en mus med allllllldeles för många knappar och nån knapp tog visst bort allt man hade skrivit! >:D
Twiggeh

Inlägg av Twiggeh »

Om du ska spela så är det nog nästan enklare att hålla sig till windows.
Jag dualbootade ett tag på min stationära eftersom jag inte vill sitta i en windowsmiljö för övrigt (det är faktiskt bara directx som håller fast mig...), men det vart för omständigt att behöva starta om datorn varje gång jag skulle dra igång ett spel.. Så till sist så höll jag mig bara till windows eftersom jag inte orkade hoppa runt.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Xips skrev:Rune.K. Va inne på den banan med att köra in alla men som det ser ut nu så har jag för lite plats.

Norhager. Datorn: Pentium dual-core 2.5GHz
Ramminne: 2GB
Grafik: Nvidia GeForce 9600GT
Och en mus med allllllldeles för många knappar och nån knapp tog visst bort allt man hade skrivit! >:D
Du har en dator som klarar alla versioner av Ubuntu så det är bara att välja, man kan om man vill installera en version och sen via synaptic installera en till och sen när man loggar in välja vllken man ska använda. Jag tycker om Xubuntu då den är lämplig för lite äldre datorer och den har jag till min gamla bärbara Compaq. På min stationära dator så har jag Ubuntu och det kommer jag att fortsätta med även när den nya versionen (1004) kommer och eftersom det är en LTS version så kommer jag att ha den tills nästa LTS version kommer, Ubuntu har blivit så stabil att det inte är lönt att hålla på att byta version varje halvår. Jag har provat den betaversion av 1004 som jag hittade ett tag och den verkar väldigt lovande den verkar fungera bättre än den fulla version av 0910 som strulade lite i början, det ända jag har haft problem med nu är Grub den Grub som följer med 1004 verkar inte funka riktigt utan jag fick först installera 1004 och sen installera 0910 och använda den boothanteraren för att starta 1004. Varför jag använder Ubuntu istället för Kubuntu är att jag tycker att menyn i Ubuntu är enklare och använda sen finns det vissa program i kubuntu som är bra typ K3b och det är bara och installera om vill ha de. Och vill man ha lite skrivbordseffeckter som till exempel cuben så tycker jag det är enklare och få det att fungera i Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"