Nätverk med windows 7
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Nätverk med windows 7
Jag har köpt mig en laptop som jag har installerat Ubuntu 9.10 på. Jag har även en stationär dator med windows 7. Nu skulle jag vilja komma åt vissa filer och mappar som finns på windowsburken från laptopen men vet inte riktigt hur jag ska göra detta. Kan inte mycket om nätverk. Windowsdatorn är ansluten med nätverkskapel medan laptopen körs trådlöst. Har letat lite efter bra guider men har inte hittat något vettigt så därför frågar jag här nu, hoppas någon kan hjälpa mig
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Nätverk med windows 7
Mapparna skall förstås vara utelade i Windowsburken. Jag trodde att åtkomsten från Ubuntu skulle ske automatiskt. Om du bara går in i platser-menyn i Ubuntu och vidare till nätverket så skall du hitta de utdelade mapparna i Windows. (Man brukar se det namn på arbetsgruppen man angivit i Windows.)
Om det inte funkar så hojta till igen, förstås.
Om det inte funkar så hojta till igen, förstås.

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
-
nej jag ser inte arbetsgruppen där
-
- Kontakt:
De' va' sjutton. Jag kommer inte på något riktigt bra utan hoppas någon annan medlem kan bidra.
Jag har själv inte kört mot Windows 7.
Tills vidare kan jag bara hänvisa till vår guide för hur man ansluter
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Komma ... _SMBclient
Återkom självklart med ev. frågor!
Hoppas någon annan medlem har råd att ge.
Jag har själv inte kört mot Windows 7.
Tills vidare kan jag bara hänvisa till vår guide för hur man ansluter
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Komma ... _SMBclient
Återkom självklart med ev. frågor!
Hoppas någon annan medlem har råd att ge.
-
- Kontakt:
Det verkar som om man måste pula i systemregistret.
http://wiki.samba.org/index.php/Windows7
http://wiki.samba.org/index.php/Windows7
Jag skall se om jag hittar något ännu nyare.There are currently two registry settings required to be added on the Windows 7 client prior to joining a Samba Domain. These are:
HKLM\System\CCS\Services\LanmanWorkstation\Parameters
DWORD DomainCompatibilityMode = 1
DWORD DNSNameResolutionRequired = 0
-
- Kontakt:
Problemet är tydligen känt. Vi flyttar tråden till nätverkstavlan och hoppas att någon medlem som kört mot Windows 7 kan ge tips.
Jag kan bara hitta en länk där man lyckats genom att använda cifs:
http://www.tomshardware.com/forum/23668 ... re-problem
Jag kan bara hitta en länk där man lyckats genom att använda cifs:
http://www.tomshardware.com/forum/23668 ... re-problem
using the command:
"sudo mount -t cifs //ipaddress/sharefolder ~/Share/ -o username=username,password=password,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777
I am able to connect to the shared files on my windows 7 machineYAY!
-
Tack för hjälpen, hinner inte grejja med detta just nu men ska försöka lite senare idag. Läste nånstans att windows 7 bara tillåter datorer med windows 7 i "hemgruppen".
-
Fårstår inte mycket av vad som skrivs där...har verkligen begränsade kunskaper om nätverk
Har läst på lite...
Utdelning av mappar med hjälp av homegroup fungerar tydligen bara mellan windows 7-datorer.
Public Folders se > http://windows.microsoft.com/en-us/wind ... lic-folder borde kanske fungera, jag har inte hittat någon info om motsatsen i alla fall.
Någon som har lust att prova?
Alltså dela ut mappar på en Windows 7-dator för att komma åt dem från en Linuxdator.
Utdelning av mappar med hjälp av homegroup fungerar tydligen bara mellan windows 7-datorer.
Public Folders se > http://windows.microsoft.com/en-us/wind ... lic-folder borde kanske fungera, jag har inte hittat någon info om motsatsen i alla fall.
Någon som har lust att prova?
Alltså dela ut mappar på en Windows 7-dator för att komma åt dem från en Linuxdator.
Du behöver samba 3.5 eller 3.6 i Ubuntu för att du ska få det att fungera, tyvärr. 

-
har samba 4.0 istallerat.
Hm. Nu känner jag mig förvirrad.
Jag menade nog 4.6 isf? Jag minns att Lucid kommer skeppas med en version som inte stöds. Men det finns en testing version av den version av Samba som har stöd för den version av SMB som finns i Windows 7.
Sitter på mobilen nu men kan kolla upp det sen när jag kommer hem.

Sitter på mobilen nu men kan kolla upp det sen när jag kommer hem.

-
Tack. Verkligen bussigt att hjälpa till
Senaste stabila är 3.4.5. Sedan finns det faktiskt en Alpha av 4.0, är det den du använder?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
ja det verkar vara så, ingen aning varför...avinstallera och installera stabil version?
Edit: avinstallerat och installerat stabil version nu. Får det ändå inte att funka
Edit: avinstallerat och installerat stabil version nu. Får det ändå inte att funka
Du har ingen aning varför du laddat hem, kompilerat och konfigurerat en testing version av Samba?
Du behöver installera 3.6 från såskoden för att det ska fungera.

-
har installerat den via synaptic.
hur laddar jag hem den då? varifrån?
hur laddar jag hem den då? varifrån?
-
ingen som vet hur jag ska göra?
Kikade nu i förrådet och det finns ju faktiskt en snapshot-version av både server- och klientversionen för Samba 4, paketen heter
samba4-clients och
samba4 (Server). Vilket paket har du installerat?
Men man rekomenderar inte att vanliga användare använder sig av dessa versioner. Saxar från http://wiki.samba.org/index.php/Samba4/FAQ:

Men man rekomenderar inte att vanliga användare använder sig av dessa versioner. Saxar från http://wiki.samba.org/index.php/Samba4/FAQ:
Can I use Samba 4 on my production server right now?
No. Samba 4 is still under heavy development. Samba 4 is not due to replace Samba 3 soon. Many of the required core features are present, but the code is still alpha and user tools as well as some core features are still missing.
We do however encourage people to try Samba 4, report bugs and give feedback.
-
- Kontakt:
Om du vill kan du testa dessa tre kommandon. Man kopierar eller skriver in texten i terminalen som man hittar under menyerna längst upp (program > tillbehör). - Eller trycker alt/F2. (kopiera text: ctr/c, ctr/v blir ctr/shift/c, ctr/shift/v i terminalen)
mkdir skapar katalogen "Share" i din hemkatalog (/home/hassekalle)
mount monterar förhoppningsvis W7-sharen i den nyskapade katalogen. Byt ut ipadress (192.168...) och sharefolder (namnet på den delade mappen i W7) mot de aktuella i W7-burken.
ls visar förhopningsvis filer och mappar i sharen
(skillnaden är att cifs - en nyare variant av samba - används)
Är du ovan vid terminalen så fråga vidare förstås
Kod: Markera allt
mkdir ~/Share
sudo mount -t cifs //ipaddress/sharefolder ~/Share/ -o iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777
ls ~/Share
mount monterar förhoppningsvis W7-sharen i den nyskapade katalogen. Byt ut ipadress (192.168...) och sharefolder (namnet på den delade mappen i W7) mot de aktuella i W7-burken.
ls visar förhopningsvis filer och mappar i sharen
(skillnaden är att cifs - en nyare variant av samba - används)
Är du ovan vid terminalen så fråga vidare förstås